Volvo P1800S: Sfântul se întoarce

,

Dacă vă gândiți la personajul Simon Templar creat de Leslie Charteris, nu vă înșelați, mai ales că ultimul film „The Saint” a apărut anul trecut. Dar ce legătură există între personaj și un Volvo P1800 S din 1967? Răspunsul este Roger Moore, primul „Sfânt” dintr-o lungă serie de actori.

Mai exact este vorba de mașina deținută de marele actor și care timp de trei ani i-a fost parteneră pe platoul de filmare până la finalul seriei televizate și care acum face parte din patrimoniul Volvo Cars.
Să zăbovim puțin pe tărâmul lui P1800. În 1960, Volvo a prezentat noul model cu un design puternic influențat de școala italiană care a purtat semnătura tânărului suedez Pelle Petterson, iar producția a început în 1961. Deoarece Volvo nu avea capacitatea să construiască mașina în sine, producția în primii ani a fost contractată în Anglia. Cei de la Pressed Steel au fabricat caroseriile, iar asamblarea finală a avut loc la Jensen Motors Ltd. În 1963, uzina a fost transferată în Gothenburg, în sud-vestul Suediei, și un S a fost adăugat indicativului P1800, iar în 1969 producția caroseriilor a fost transferată la Olofström, odată cu apariția variantei 1800 E. Volvo P1800 avea la bază șasiul modelului Volvo 121/122S, dar cu un ampatament mai scurt. Mașina avea, de asemenea, un motor complet nou, de 1,8 litri, cu patru cilindri, care a dezvoltat inițial 100 CP și mai târziu 108, 115 și 120 CP; motorul clasic B180.
Mașina lui sir Roger Moore a fost construită la uzina Volvo Torslanda, în noiembrie 1966. Modelul P 1800 S, de culoare alb sidefat, este echipat cu jante Mini-Lite, lămpi de ceață Hella și volan din lemn. În interior, mașina are, încă, detalii de la filmarea „Sfântului”, cum ar fi un termometru pe bord și un ventilator folosit pentru răcorirea actorilor în timpul filmărilor din studio. Marele actor englez este primul proprietar atestat al acestui model 1800, devenit celebru. Mașina a fost înmatriculată la Londra, iar plăcuțele de înmatriculare, NUV 648E, au fost emise la 20 ianuarie 1967, actele de înregistrare fiind semnate două săptămâni mai târziu.
În seria „Sfântul” mașina a apărut cu celebrele numere de înregistrare „ST 1” și a debutat în episodul „A Double in Diamonds”, filmat în februarie 1967 și a reprezentat mijlocul de transport personal al lui Simon Templar până când seria s-a încheiat în 1969. Roger Moore a vândut mai târziu mașina actorului Martin Benson, cel care a întruchipat personajul „domnul Solo” în filmul „Goldfinger” (1964), personajul principal James Bond fiind interpretat atunci de Sean Connery. Au urmat mai mulți proprietari, iar la începutul anilor 2000 mașina a fost restaurată cu grijă și adusă foarte aproape de starea originală. De câțiva ani a intrat în patrimoniul Volvo Cars Heritage.
O poveste spune că renumitul actor englez a fost rugat, cândva, să-și numească mașinile preferate de film, iar răspunsul a fost pe măsură: „Am o mare afinitate pentru Volvo P1800 deoarece, desigur, am avut unul în viața personală și altul pe care l-am folosit în serial. Este o mașină frumoasă și eu încă mai conduc un Volvo și în ziua de azi”.
Totuși gurile rele spun că Sir Roger și producătorii seriei „Sfântul” au dorit inițial să folosească un Jaguar Type-E. Dar cei de la Jag erau „inundați” de oferte și au refuzat să participe la proiectul de televiziune așa că a fost folosit, în schimb, un P1800, care a fost construit la fabrica Jensen Motors din West Midlands, înainte ca producția să fie mutată în Suedia.

 Text: Radu Buhăniță /Foto: Volvo

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


4 × sase =