Volta Zero: Camion de oraș

,

Suedezii de la Volta Trucks au scos în fața publicului primul lor model, un vehicul electric comercial de 16 tone, construit special pentru distribuția coletelor și mărfurilor în mediul urban. Denumit Volta Zero, constructorul scandinav se așteaptă ca vehiculul comercial să devină un factor important în dezvoltarea orașelor cu emisii zero din întreaga lume.

Intenția suedezilor este ca, odată cu apariția lui Volta Zero, să schimbe fața transportului rutier redefinind percepția asupra vehiculului comercial de clasă mare și modul în care operează și se integrează în activitatea orașelor viitorului. Partea bună, zic ei, este că viitorul este destul de aproape dacă ținem cont că-și vor lansa modelul în 2022.
Punctul de pornire al proiectanților a fost să-și reimagineze complet un vehiculul comercial asigurându-se că este sigur pentru toți utilizatorii drumului și poate deveni un prieten al mediului. Adică să renunțe la tracțiunea clasică, în care se folosesc motoare cu ardere internă, și să treacă la cea electrică.
Așa se face că pentru proiectarea cabinei trebuiau să țină cont de trei priorități: să fie cea mai sigură din clasă, accesul în interior să fie facil și eficient și să reprezinte cel mai bun mediu pentru șofer, comparativ cu orice camion de pe piață.
Renunțarea la motorul cu ardere internă a permis ca șoferul să fie poziționat central pe un scaun ­pivotant într-o cabină gen seră în care vizibilitatea directă are un câmp larg de 220°. Poziția sa de condus este mult mai joasă decât într-un camion convențional, având linia ochilor la o înălțime de aproximativ 1,8 metri față de suprafața de rulare. Aceasta reflectă înălțimea pietonilor și a altor utilizatori ai drumurilor din apropierea cabinei pentru o comunicare vizuală ușoară între șofer și ceilalți din jur.
Designul cabinei este contemporan, spațios și cu interfețe intuitive pentru utilizator. Afișajul central transmite informațiile dinamice, în timp ce ecranele tactile de pe fiecare parte sunt destinate luminilor, climatizării, navigației și planificării călătoriei, comunicării și suport media. O paletă naturală de culori, materiale și finisaje oferă un interior confortabil și elegant care îi conferă un aspect premium ce va atrage o gamă largă de potențiali șoferi.
Accesul este facil prin ușile glisante, care se deschid rapid pe ambele părți ale cabinei, foarte practice pentru străzile aglomerate sau înguste.
Pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumului se folosesc camere de luat vederi în locul oglinzilor tradiționale retrovizoare, o cameră „ochi de pasăre” cu vizibilitate de 360° care îi arată șoferului împrejurimile vehiculului și sisteme de avertizare pentru unghiul orb care detectează obiecte de pe laturile vehiculului.
Volta Zero este primul vehicul rutier care va folosi o țesătură de in, impregnată cu rășină biodegradabilă pentru construcția panourilor exterioare ale caroseriei și a unor garnituri interioare. Țesătura de in a fost dezvoltată de elvețienii de la Bcomp, în colaborare cu Agenția Spațială Europeană și este utilizată, în prezent, în multe competiții cu motor din lume. Rășina biodegradabilă este derivată din uleiul de semințe de rapiță și creează o culoare mată de maro natural, căreia i se adaugă un colorant negru, natural pigmentat, pentru completarea aspectului tehnic. Iar partea bună este că după folosirea lor, piesele compozite din in pot fi arse și utilizate pentru recuperarea energiei termice, spre deosebire de materialele compozite alternative care sunt de obicei trimise la depozitele de deșeuri.
Pe de altă parte, brandul suedez va fi primul producător de ­vehicule utilitare de dimensiuni mari, cu tracțiune electrică, din Europa care folosește e-Axle pentru acționarea roților din spate, în locul motorului electric convențional. Motorul electric, electronica de putere și transmisia sunt combinate într-o unitate compactă care antrenează direct puntea vehiculului și astfel devine mai ușoară și mai eficientă oferind o autonomie crescută.
Volta Zero va utiliza baterii cu litiu-fosfat de fier, în locul celor cu mangan nichel-cobalt folosite la majoritatea autoturismelor, cu puteri cuprinse între 160 și 200 kWh, care îi vor permite o autonomie maximă de 200 km. Ideea este că acestea au o structură modulară care-i permite vehiculului să se adapteze la cerințele specifice ale operatorului. În plus, oferă o durată lungă de viață, un design robust al celulei și o bună stabilitate termică sporind astfel siguranța.
Cu o lungime de 9.460 mm și un ampatament de 4.800 mm Volta Zero permite o încărcătură utilă de 8.600 kg, cu un volum total de 37,7 mc. Asta înseamnă echivalentul a 16 europaleți. De asemenea, va fi disponibilă o cutie frigorifică pentru marfă fără ca volumul total să se reducă. Volta Trucks integrează utilizarea bateriei vehiculului pentru unitatea de răcire și refrigerare a camerei pentru marfăw, reducând astfel și mai mult emisiile de CO2 sau particule din operațiunile vehiculelor comerciale. Greutatea brută a vehiculului este de 16.000 kg, iar viteză maximă pe care o poate atinge este de 90 km/h. Dar să vedem ce va fi peste doi ani.

Foto: Volta Trucks

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× 2 = zece