Vio Ludușan: „Safety first”, regula de aur la manșa avionului și la ghidonul motocicletei

,

„Examenul pentru motocicletă în Canada e o glumă, mai ales cel teoretic, dar numărul victimelor din accidentele rutiere este mai mic decât în România”. Chiar dacă pare de necrezut, este situația pe care o descrie un român stabilit peste Ocean, care a emigrat în 1993. Vio Ludușan nu este vedetă, dar este soț, tată, motociclist, pilot de avion, pasionat de călătorii și obsedat de siguranța în trafic. A făcut din sintagma „safety first” un stil de viață și, atunci când urmează să schimbe banda de circulație, apropiații îl aud spunând: “clear right”.

Vio are 39 de ani și a locuit în Alba Iulia până la vârsta de 12 ani, dar s-a mutat cu familia în Canada, s-a căsătorit cu fiica fostei sale învățătoare și are o fetiță de 6 ani. Călătorește cu tot ce zboară, plutește sau se deplasează pe asfalt și a vizitat Europa, America de Nord, Australia, Oceania, o mică parte din Asia și America Centrală. În 2017 a obținut permisul pentru motocicletă, iar prima dată a avut o Honda CBR300R, pentru ca acum să conducă un Triumph Tiger 800XCX, de care este foarte încântat.

Povestea pe două roți (motorizate) a început când a fost în luna de miere în Insulele Cook, unde a închiriat un scuter și i-a plăcut la nebunie să ne plimbe cu soția în paradisul tropical. Chiar dacă are o sumedenie de povești fascinante, pe care le-a adunat în miile de ore de zbor și în zecile de mii de kilometri cu motocicleta, ne-a spus de la început că nu vrea să fie el vedeta interviului, așa că i-am propus să decidă abordarea, iar răspunsul a venit pe loc: siguranța în trafic.

Auto Test: Îmi spuneai că vrei să vorbim despre siguranța în trafic. Ce te îngrijorează?

În primul rând, nu am vrut să fie acest articol despre mine. În schimb, în experiența mea de pilot de ambulantă aeriană, am avut multe ocazii să văd ce înseamnă un accident de motocicletă, ATV sau snowmobil și ce urmări poate avea. Nu trebuie sa fii cadru medical ca să-ți închipui ce înseamnă o fractură de coloană sau un traumatism la craniu. Ca urmare, sunt un susținător „obsedat” când e vorba de purtarea echipamentului corespunzător atunci când ești pe două roți. Nu există absolut nicio scuză să nu porți cel puțin echipamentul minim: cască, geacă, pantaloni, mănuși și bocanci.

Dacă reușesc prin acest articol să conving doar un singur motociclist să poarte echipament, cred că a meritat să facem interviul”.

Auto Test: Spune-mi ce înseamnă pentru tine siguranța în trafic – aerian și rutier. 

Spus simplu, înseamnă să ajungem cu toții acasă la cei dragi. Răspunsul detaliat e mult mai complex, este o combinație de legislație, tehnologie, condiții meteo și factorul uman. Fie că ești șofer sau pilot, regulile trebuie respectate, dar factorul uman cred că reprezintă cel mai important aspect și, din fericire, unul pe care fiecare dintre noi îl poate controla. Este vorba de starea fizică, psihică și atitudinea pe care o avem, fie că suntem în spatele ghidonului, la volan sau la manșa avionului.  Din păcate, este și factorul numărul 1 care produce incidente, accidente sau catastrofe. Înainte să te urci pe motor poți să-ți pui niște întrebări simple:

1. Sunt OK fizic și psihic sa mă urc pe motor? Sunt bolnav, accidentat, stresat?
2. Motocicleta e în stare tehnica bună? Este adecvată pentru locurile în care merg?
3. Cum sunt condițiile meteo? Care sunt capabilitățile mele? Pot face față?

Atitudinea noastră în trafic începe înainte de a pleca de acasă si continuă pana la sfârșitul călătoriei.

Auto Test: Unde e mai multă siguranță, în aer sau pe două roți? 

Fără îndoiala în aer. Toate statisticile spun că cel mai sigur mod de transport este aviația. Poate cu excepția industriei aerospațiale, aviația este cea mai controlata industrie. Totul, începând cu cel mai mic șurub din avion și până la analizele medicale ale piloților este examinat cu atenție și strictețe.

O „armată” de profesioniști, începând cu agenții de check-in, paznicii, poliția de frontieră, mecanicii de aviație, echipele de la sol, însoțitorii de bord, piloții, controlorii de trafic aerian și mulți alții lucrează în sincron pentru același țel: siguranța pasagerilor și a echipajelor.

Ca să-mi iau permisul de motociclist am dat un examen teoretic cu 10 întrebări și am făcut un curs de o zi la poligon, după care testul practic”.

Ca să ajung pilot de linie am studiat 3 ani în Academia de Aviație, unde am învățat legislație aeronautică, sisteme tehnice de aeronave, instrumente de bord, teoria zborului, fizică, aerodinamică, navigație, meteorologie etc. După absolvirea școlii de pilotaj am zburat 6 ani în Arcticul Canadian, unde am dobândit mii de ore de experiență pe postul de copilot și comandant pe mai multe tipuri de aeronave, în cele mai grele condiții de zbor imaginabile.

De exemplu, în anul 2017 au fost 32 de decese în accidente aviatice în Canada, toate fiind avioane de mici dimensiuni sau de agrement. În același an, au murit 1.841 de persoane în accidente rutiere.

O statistică făcută de National Safety Council în SUA spune că riscul de a muri într-un accident de motocicletă este 1/985 de cazuri, iar aviație 1/9821 de cazuri.

Auto Test: Poate din presă sau statistici știi un număr estimativ al accidentelor cu motocicliști din țara în care locuiești.

După statistica oficială, dată de Ministerul Transportului Canadian (Transport Canada), în anul 2017 au murit 191 de motocicliști în Canada. Cert este că, oriunde te-ai afla în lume, ești mult mai expus ca motociclist decât într-o mașină sau într-un avion.

Auto Test: Cum reacționează oamenii simpli când văd un accident? Mulți români au tendința de a se grăbi să filmeze, să distribuie pe rețelele sociale, fără a încerca să învețe ceva din ceea ce s-a întâmplat. 

Am fost martor la câteva accidente rutiere, unul mai grav, în care o familie care era într-un microbuz a lovit un elan. Mașina ieșise de pe carosabil și motorul automobilului luase foc. Ocupanții din față au fost accidentați grav, iar copiii din spate au părut în regulă. Imediat au sărit martorii în ajutor și au reușit sa scoată victimele din mașină. Din fericire, printre martori erau și cadre medicale și, de regulă, canadienii sunt foarte prudenți si respectuoși la evenimente de acest gen. Nu prea îi vezi că scot aparatele de filmare, mai ales când sunt oameni în suferință.

Auto Test: Știu că ai avut cel puțin un accident cu moto. Ce ai învățat din acea experiență? 

În toamna anului 2018 am fost lovit din spate de un SUV în Michigan (USA), în timp ce eram staționat în trafic. Norocul a fost că m-a lovit la o viteză mică, poate 20 km/h, dar a fost de ajuns să mă arunce de pe motor. Din fericire nu mi-am rupt nimic, iar motorul a fost ușor avariat. Pot spune fără nicio reținere că „meritul” a fost al echipamentului pe care l-am purtat. Dacă eram în tricou si pantaloni scurți, nu cred că scăpam așa de ușor.

Auto Test: În aviație există simulatorul care îți dă voie să greșești, cu riscul de a-ți pierde licența, dar în motociclism ce înseamnă greșeala?

Așa e, simulatorul ne dă voie sa greșim din punctul de vedere al siguranței, pentru că poți da „restart” și începi exercițiul de la capăt, dar evident și greșelile au consecințe. Totul este înregistrat în recordul carierei unui pilot, iar dacă faci greșeli mai multe decât sunt acceptate, iți poți pierde licența și jobul. Chiar luna trecută am terminat o sesiune de training de simulator, în care am avut un test practic de 8 ore. Cerințele sunt foarte stricte și cea mai mică abatere poate să fie motiv de „picat”. Când pilotezi un avion nu există a doua șansă dacă faci o greșeală majoră. De exemplu, când aterizăm calculăm mai mulți factori precum greutatea aeronavei, temperatura atmosferică, direcția și viteza vântului sau condiția pistei. După acest calcul putem sa aflăm exact dacă este suficient de lungă pentru a ateriza în siguranță. Dacă din calcule rezultă că avem nevoie de 1.800 de metri la o viteză de aterizare de 200 km/h, iar pista e de 2.000 de metri lungime, nu prea ai voie să greșești. Și 20 km/h în plus pot sa facă diferența într-o aterizare perfectă sau o catastrofă.

La fel este și pe motocicletă. Trebuie să analizezi tot timpul mediul înconjurător și să te adaptezi la trafic, condiții de drum și condiții meteo. Aici pot spune, cu rușine, că au fost momente când m-am pierdut „în peisaj” și nu am fost atent la drum. Am avut câteva ocazii în care m-am speriat puțin, dar fac eforturi să mențin un echilibru între relaxare și atenție la drum.

Auto Test: Cum au fost școala moto și examenul? Cât de important e echipamentul? Vara e cald și putem merge și cu pantaloni scurți și tricou.

Examenul pentru motocicletă în Canada e o glumă, mai ales cel teoretic. Cel practic e cât de cât în regulă, dar și acesta este foarte scurt, doar de o zi. În schimb, sunt multe cursuri care se pot face în plus, dar toate sunt opționale.
În ceea ce privește echipamentul, cred deja că devin ca o placă stricată: nu există niciun motiv să nu porți cel puțin echipamentul de motociclist de bază. Acum două luni m-am întors dintr-un tur de 2.800 de kilometri în zona Gaspesie, în provincia Quebec. Ultima porțiune din drum a fost Montreal – Kingston, vreo 275 de kilometri, iar temperatura urcase la +30°C. A fost extrem de cald și am fost tentat să-mi dau jos geaca de pe mine, dar am găsit o metodă mai bună și mult mai sigură. Mi-am udat cu apă tricoul de sub geacă și mi-am pus geaca peste el. Aerisirea gecii a fost de nota 10 și parcă aveam aer condiționat pe mine. Dacă chiar nu poți suporta căldura, eu zic să lași motorul acasă, să ieși cu prietenii la o terasă și să bei o bere rece. Sau mai multe.

Auto Test: Ai fost în situația de a transporta victime din accidente rutiere, poate chiar motocicliști?

Am fost pilot pe ambulantă mai mulți ani, majoritatea fiind în Arcticul Canadian, dar am avut și multe misiuni în zona orașului Winnipeg, unde am locuit în acel timp. Am transportat sute de pacienți, dacă nu câteva mii, în toată cariera mea. Am transportat pacienți cu probleme cardiovasculare, traumatisme de toate felurile, pacienți psihiatrici, oameni arși, copii loviți de basculante și o grămadă de victime ale accidentelor rutiere, fie de mașină, motocicletă, ATV sau snowmobil. Am avut inclusiv 3 bebeluși născuți la mine în avion.
Pot spune fără nicio reținere că experiențele acestea m-au marcat pe viață, dar nu m-au lăsat să fiu afectat în mod negativ și nu m-au descurajat să mă bucur de pasiunea. În schimb, m-au făcut sa înțeleg riscul pe care mi-l asum. Nu putem niciodată să eliminăm aceste riscuri, dar le putem minimaliza.

Auto Test: Glumind, am putea spune că tinerii din România te-ar putea considera bătrânicios, că nu îți trăiești viața la maximum, nu tragi accelerația până la 10.000 RPM. Adevărat?

Sunt sigur că mulți tineri m-ar considera „bătrânicios”. Cu vârsta realizezi că viața e prețioasă și, din păcate, scurtă. Cred că unul dintre lucrurile care te maturizează repede este atunci când devii părinte și realizezi cum consecințele deciziilor tale nu te afectează doar pe tine. Fetița mea are aproape 6 ani și, fie că pilotez avionul sau merg pe motocicletă, țelul meu este sa mă întorc întreg la familie.
Fără niciun pic de modestie pot spune că în viața mea nu am luat amendă pentru că am depășit viteza. De ce? Pentru că nu merită să faci asta, nu există motiv pentru care merită să mă grăbesc. Dacă întârzii undeva, asta e, îmi cer scuze. Amenzile sunt aspre în Canada.

Auto Test: Conduci motociclete stock sau modificate? În România există teoria conform căreia tobele gălăgioase salvează vieți, pentru că șoferii le aud mai bine. 

Motocicleta mea e „stock”, cu excepția încălzitoarelor de ghidon. Aș vrea să pun cauciucuri mai de „off-road”,  niște faruri extra și un wind screen mai mare, dar în rest sunt mulțumit cu ce am. Niciodată nu am vrut să atrag atenția sau să impresionez pe cineva. Orice modificare pe care aș face-o ar fi în interesul confortului sau siguranței.

Ideea că tobele gălăgioase salvează vieți e o prostie. Când conduc mașina am muzica pornită și n-am nicio șansă să aud vreun motor, cu sau fără tobe „extra”. E foarte la modă în America de Nord să ai Harley Davidson cu tobe care trezesc vecinii noaptea, dar în rest nu ajută la nimic.

Auto Test: Reparațiile pentru motocicletă le faci în garaj sau la service? Tendința generală care este?

Ca peste tot, sunt mulți motocicliști care au abilități și înclinații mecanice. Eu, din păcate, nu prea am, așa că toate reparațiile le fac la service. Aș putea să învăț să fac eu schimbul de ulei, dar deocamdată am fost prea comod sa mă apuc de așa ceva și am preferat să dau banul și să facă altul, cu toate că sigur am ieșit mult mai scump. Poate ar trebui să învăț cel puțin lucrurile elementare.

Auto Test: Cum privești ideea de a conduce sub influența alcoolului? Există un fenomen în acest sens în Canada?

Privesc foarte simplu această idee: să conduci sub influența alcoolului e unul dintre cele mai stupide lucruri pe care le poți face in viață. Această problemă există peste tot în lume și văd la știri accidente care au fost cauzate de șoferi sub influența alcoolului sau a stupefiantelor.
Teoretic vorbind, pe lângă riscurile evidente, (accident sau arest) la care m-aș fi expus conducând sub influența alcoolului, mi-as pierde și licența de pilot, ceea ce înseamnă ca mi-aș pierde cariera și standardul de viață pe care îl am acum. Cunosc piloți canadieni care au cazier pentru conducerea sub influența alcoolului și care și-au pierdut jobul.
Am fost de nenumărate ori cu băieții la bere, dar tot timpul am mers cu taxi, autobuz sau m-a adus nevasta „înțelegătoare”.

Auto Test: În România ai condus doar mașina. Ce te-a surprins plăcut sau neplăcut?

Sunt de părere că șoferii români au aptitudini mai bune decât canadienii. După câte am auzit de la prieteni, școala de șoferi e mult mai bună în România decât în Canada. Aici este extrem de ușor sa iți obții permisul auto. Nu cred că sunt în măsura să judec o societate și o tară întreagă, dar din ce am observat eu, românii sunt foarte grăbiți să ajungă mai repede. Unde… și de ce? Nu pot sa răspund la această întrebare. Sigur, faptul că în 30 de ani de la Revoluție România nu a fost în stare să construiască autostrăzi adecvate are legătură cu atitudinea șoferilor români. Este inacceptabil ca o țară membru U.E. să nu beneficieze de o infrastructură bine pusă la punct.

Aș vrea să văd pedepse mult mai aspre pentru cei vinovați de condusul autovehiculelor sub influența alcoolului sau a drogurilor”.

Auto Test: Cum sunt sancțiunile pentru abaterile în trafic în Canada? Care sunt cele mai dure?

După câte cunosc eu, cele mai dure pedepse în Canada sunt pentru accidentele cauzate sub influența alcoolului sau drogurilor. Evident, dacă ești acuzat de așa ceva, ți se confiscă mașina automat. În provincia în care locuiesc acum, Ontario, știu că dacă depășești viteza maximă pe autostradă (care e 100 km/h), cu mai mult de 50 km/h, mașina este automat confiscată pentru un termen limitat și, dacă nu greșesc, ești și arestat pe loc.

Auto Test: „Safety first” e doar o sintagmă sau devine un mod de viață? Îmi spuneai că atunci când iei un viraj iți spui în gând clear right/left”.

Vrem sau nu, „defectele profesionale” ne afectează viața de zi cu zi. Țin minte când eram student, eram la ziua unui prieten. Am cunoscut niște fete care erau studente la medicină și, la un moment dat, s-au uitat la mâinile mele și au zis că am vene faine. Era ultimul „compliment” la care mă așteptam. Până la urmă, am râs cu toții când mi-au povestit câte probleme au avut la practică din cauza venelor pacienților.

Din punctul acesta de vedere, când merg pe motor nu mă deranjează să fiu la fel de vigilent ca în spatele manșei avionului. Un alt lucru pe care l-am transferat din aviație la motociclism este „walk-around”, adică inspecția vizuală a motorului înainte de a porni la drum.

Auto Test: Ești om și sigur mai faci și greșeli. Care sunt greșelile pe care le faci în trafic și care e limita de toleranță?

Evident că fac greșeli. Cea mai mare problemă a mea este când merg în locuri în care n-am mai fost înainte și mă concentrez la peisaj mai mult decât la drum. Am avut câteva momente în care a trebuit să frânez brusc, pentru că nu am fost atent la mașina din față. E o problemă cu care mă lupt mai mult decât aș dori. Cea mai dură sancțiune a fost o amendă de $120 pentru că am virat la dreapta între orele 07:00 și 09:00, acest lucru fiind interzis.

Auto Test: Ai vreo tehnică” prin care te temperezi când ești la ghidon? 

Din fericire, n-am avut niciodată dorința și plăcerea să merg cu viteză. N-am luat niciodată amendă pentru depășirea vitezei și pentru mine viteza optimă de mers cu motorul e de 80 km/h. Merg destul de repede ca să ajung departe, dar destul de încet ca să mă bucur de drum și peisaj. Sigur am fost vinovat la un moment sau altul de depășirea vitezei, dar a fost neintenționat.

Auto Test: Simte-te liber să ne spui ce înseamnă motocicleta, ce simți când mergi? 

Sunt un individ care planifică aproape tot, începând de la curățenie în casă și până la zborul cu avionul. Trebuie să am un plan, un plan „B” și de multe ori un plan „C”. Când merg cu motocicleta îmi place să trăiesc momentul, nu analizez, nu fac planuri și mă bucur de prezent. E un fel de meditație pentru mine. Când merg în excursii mai lungi, văd locuri mult dorite, acesta fiind și motivul inițial pentru care am cumpărat o motocicletă. În primăvara anului 2018 am făcut o excursie cu motorul de peste 10.000 km. Am fost plecat singur 24 de zile prin Canada și SUA.

Auto Test: În încheiere, ce le transmiți fraților motocicliști din România?

Mesajul meu a fost și va fi tot timpul la fel: nu subestimați importanta echipamentului de protecție! Pasiunea noastră are riscul ei, dar dacă o facem cu cap și fără teribilism, putem să reducem tragediile pe care le vedem zilnic.

Poate cel mai emoționant răspuns l-am primit când am întrebat dacă se gândește să se întoarcă în România. Motociclistul nostru spune că îi lipsește foarte mult țara, că ar veni chiar mâine înapoi și s-ar stabili undeva în Munții Apuseni.

„Canada este țara unde mă simt acasă, dar nu mă simt 100% canadian, pentru că tot român voi fi, oriunde voi merge. Asta e o problemă comună la imigranți. Simt că aparțin ambelor țări: României și noii țări care m-a adoptat, dar niciodată nu sunt total în apele mele”. 

 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 + sapte =