Un FIAT de poveste: 5000 de kilometri în 50 de ani

,

Străzile înguste din vechiul București adăpostesc încă adevărate comori pe patru roți, uneori uitate în parcări sau în fața imobilelor în care au locuit proprietarii, dar nu de fiecare dată bijuteriile din secolul trecut ascund o poveste tristă. Este și cazul unui FIAT 850, fabricat în 1970, pe care noi l-am găsit după ce am mers pe firul unor fotografii pe care le-am primit la redacția Auto Test Magazin de la un pasionat de mașini clasice.

Povestea FIAT-ului 850 ne-a dus pe o stradă din zona veche a Capitalei, în apropiere de Piața Victoriei. Judecând după cum arăta „micul bolid”, era clar că încă circulă fără probleme, în ciuda celor 50 de ani de viață. Parcat în rând cu mașinile moderne, FIAT-ul avea „privirea” unui autovehicul care se încăpățânează să rămână pe șosele.

Într-o clădire apropiată, l-am identificat pe cel care o conduce în prezent: un pensionar pasionat de mașini și motoare, care a lucrat ca inginer electromecanic. Din cauza restricțiilor dure din această perioadă, ne-am rezumat la o discuție de la distanță, preț de câteva minute. Am aflat că mașina a fost fabricată în anul 1970 și că nu a trecut niciodată printr-un proces de restaurare totală, dar starea bună în care se află este datorată și kilometrajului aproape ireal, de puțin peste 5000 de kilometri parcurși. Practic, mașina a fost foarte puțin folosită, având o medie de 100 de kilometri pe an. Când a încetat din viață fostul proprietar, FIAT-ul care avea doar 4500 de kilometri parcurși a fost la un pas să ajungă la fier vechi, dar a fost cumpărat de Cezar Dimian și menținut în trafic până astăzi.

Motorul în patru cilindri al lui FIAT 850, aflat în partea din spate a mașinii, s-a bazat pe un model anterior, FIAT 600, dar a venit cu câțiva cai putere în plus și a reprezentat un progres în anii ’70. În perioada în care a fost construită, mașina putea ajunge la viteza de 120-125 km/h.

Pensionarul care circulă astăzi cu micuța „italiancă” a mai avut și o altă mașină clasică, un FIAT 1100D, dar acum i-au rămas doar amintirile și câteva fotografii vechi, pe care mi le-a prezentat.

Din păcate, restricțiile de circulație nu ne-au permis să ieșim la drum cu FIAT-ul 850, dar am primit asigurări că mașina mai are mult până la vârsta pensionării.

Foto: Alexandru Costea

DRAGA MEA MAȘINĂ: Dacia 1300 – Radu și Marița, iubire (im)posibilă: el 21 de ani, ea 42

Bogdan Coconoiu: Regele Mihai, BMW-ul de un milion de euro și mașinile din filmele lui Sergiu Nicolaescu

 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 + patru =