Turul electric al României

,

Timp de opt zile, opt dintre cele mai noi automobile electrice au participat la a doua ediție a proiectului Electric România. Mașinile au parcurs 2000 de kilometri și a fost un bun prilej de a vedea starea infrastructurii electrice din România.

Opt zile, peste 2000 de kilometri parcurși la volanul a opt dintre cele mai noi mașini electrice prezente pe piața din România: aceasta a fost a doua ediție a proiectului Electric România.
Alături de 15 colegi din presă și vloggeri am putut vedea cum a evoluat starea infrastructurii pentru mașini electrice în țara noastră. Automobilele prezente în Electric România au fost: Audi e-tron Sportback 55 quattro S-Line, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Mini Cooper SE, Peugeot e-2008 GT, Porsche Taycan Turbo, Renault Zoe ZE50 și Volkswagen ID.3 1ST Edition Max. Sunt cele mai noi automobile full-electric disponibile pe piața din România.
Traseul parcurs a însumat peste 2.000 km întinși pe parcursul a opt zile: București – Brașov – Balvanyos – Bacău – Iași – Piatra Neamț – Cheile Bicazului – Gheorghieni – Praid – Târgu Mureș – Cluj-Napoca – Oradea – Arad – Timișoara – Deva – Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București.
Prima zi de acomodare a dus caravana Electric România spre Brașov pe autostrada A3 și DN1 cu o oprire de cafea lângă Ploiești. Traficul de vineri după-amiază ne-a ținut o vreme blocați în zona stațiunilor montane, dar am ajuns fără probleme la Brașov unde am reîncărcat mașinile la stațiile Renovatio de la Kaufland, dar și la stațiile Moon din rețeaua dealerilor Volkswagen și Audi. De aici am plecat spre Balvanyos, unde ne aștepta gazda noastră din prima seară. Mașinile aveau să parcurgă a doua zi distanța până la Bacău fără să mai fie încărcate. Singurul model care a fost realimentat la Balvanyos a fost Mini Cooper SE, acesta având o baterie semnificativ mai mică față de restul modelelor prezente.

Am trecut pasul Oituzului care era îmbrăcat în straie superbe de toamnă, iar oprirea pentru încărcare a fost la Bacău. De aici, am luat drumul Iașului cu o oprire obligatorie la Castelul Sturdza din Miclăușeni, un loc de o frumusețe aparte ce ne-a oferit o oportunitate foto unică. Iașiul ne-a primit cu farmecul său specific, dar și cu frumosul Hotel Select în parcarea căruia am găsit o stație de încărcare rapidă de 50 kW, perfectă pentru a umple bateriile celor opt mașini electrice.

Ziua cu numărul trei a dus caravana Electric România din Moldova în Transilvania. Am recreat traseul de anul trecut, trecând prin Piatra Neamț, oraș în care infrastructura stațiilor de încărcare a crescut, ­trecând prin Cheile Bicazului, parcă mai aglomerate ca niciodată și coborând spre Gheorghieni. Am urcat apoi din nou pe superbul traseu către Praid și Sovata, iar punctul final al zilei a fost orașul Târgu Mureș.
Aici am găsit una dintre cele importante stații de încărcare existente în acest moment în România. Aparținând rețelei Renovatio și amplasată în parcarea mall-ului Shopping City din Târgu Mureș este singura stație de 150 kW din România în acest moment.
Am încărcat aici modelul Porsche Taycan Turbo, una dintre mașinile care suportă încărcări ultrarapide. Au fost necesare doar 35 minute pentru ca bateria de 83.7 kWh a modelului german să fie plină. De la Târgu Mureș am luat calea Clujului, un oraș în care infrastructura stațiilor este în dezvoltare. Având la dispoziție modelul ID.3 am mers la dealerul Volkswagen din Cluj-Napoca unde am folosit stația de încărcare Moon de 75 kW.
A urmat una dintre cele mai lungi zile din tur: Cluj-Oradea-Arad-Timișoara. Oradea ne-a oferit o surpriză: patru stații rapide de încărcare montate de Primărie în cea mai nouă parcare subterană din oraș. Din păcate, acestea nu au putut fi activate, având încă probleme de soft. Doar Renault Zoe a reușit să încarce la curent alternativ pe 22 kW.
Timișoara a fost și punctul de respiro pentru Electric România. Am rămas în orașul din Banat timp de două nopți timp în care am făcut o vizită la Vitesco Technologies, compania responsabilă cu dezvoltarea a numeroase componente electronice ce se regăsesc în multe din automobilele actuale. Un singur exemplu: unitatea de control a cutiei de viteze ce se regăsește pe noul Renaul Clio E-Tech a fost dezvoltată la Timișoara.
Finalul turului ne-a dus la Deva și Sibiu, într-o zi în care am stors autonomia mașinilor electrice pe aglomerata autostradă A1, iar reîntoarcerea acasă ar fi trebuit să fie via Transfăgărășan. Vremea potrivnică ne-a făcut să ne schimbăm planurile, revenirea la București făcându-se pe traseul clasic pe Valea Oltului, Rm. Vâlcea, Dealul Negru, Pitești și autostrada A1.

Audi e-tron Sportback
SUV-ul german electric este acum disponibil și în versiune coupe mai atrăgătoare, dar la fel de practică. Cu bateria imensă de 95 kWh, două motoare electrice ce însumează un total de 408 CP, Audi e-tron Sportback este un exemplu de confort și ergonomie. Toate comenzile sunt acolo unde te aștepți, materialele sunt de calitate superioară, iar ținuta de drum asigură un confort deosebit. Singurul minus sunt oglinzile digitale: două camere video ce proiectează imagini pe ecrane amplasate pe fețele interioare ale portierelor. Sistemul necesită obișnuință și este dificil de folosit în parcările cu locuri înguste de parcare.
Pe parcursul celor opt zile de Electric România, Audi e-tron Sportback a parcurs peste 2.100 km, iar media reală de consum a fost de 24.9 kWh/100 km, autonomia reală calculată fiind de 351 km.

Hyundai Kona Electric
Kona s-a dovedit a fi campionul grupului nostru la capitolul autonomie. Modelul coreean te vindecă instant de „range anxiety” prin autonomia sa oficială de 450 km, dar care poate trece chiar și de 500 km în funcție de stilul de condus.

Mini Cooper SE
Mini Cooper în variantă electrică este o mașină gândită în special pentru oraș. Pentru a păstra intactă latura dinamică specifică mărcii britanice, cei de la Mini au decis să adopte o baterie mai mică care îi oferă o autonomie reală de aproximativ 180 km. Mini s-a descurcat însă fără probleme și la drum lung, chiar dacă a fost nevoit să fie încărcat mai des.

Volkswagen ID.3
Modelul german ID.3 vrea să devină la fel de popular ca și Golf. A pornit însă cu stângul în lumea mașinilor electrice, livrările fiind întârziate, iar primele modele vor avea câteva funcții lipsă (Apple Car Play și head-up display-ul cu realitate augmentată nu funcționează). Problemele vor fi remediate ulterior printr-un update de soft. VW ID.3 este însă o mașină venită din viitor. Un interior complet digital, materiale în culori proaspete și o ușurință incredibilă la folosire. Plus, ID.3 este un automobil foarte practic, doar portbagajul având un volum de 385 litri.

Kia e-Niro
Niro folosește același sistem de propulsie ca și Hyundai Kona: motor electric de 204 CP și o baterie de 64 kWh. e-Niro reușește să ­parcurgă distanțe impresionante fără alimentare, iar suspensia este setată pentru confort, fiind cu adevărat o mașină pentru familie.

Peugeot e-2008
Leul electric a întors toate privirile prin designul său exterior extrem de reușit. Peugeot e-2008 este o mașină prietenoasă și foarte plăcută în utilizare, iar interiorul futurist, dominat de elementele 3D ale sistemului i-Cockpit sunt atrăgătoare pentru oricine trece de la un automobil clasic la unul electric.
Porsche Taycan Turbo
Cel mai competitiv model din Electric România a atras sute de priviri pe oriunde a trecut. Primul Porsche electric este incredibil de performant cu cei 680 CP, dar poate rula și în cel mai deplin confort. Mai mult, cele două motoare electrice pot fi și economice. Aflându-mă la volanul acestuia am reușit un consum mediu de 18 kWh/100, ceea ce se traduce printr-o autonomie de peste 400 km.

Renault Zoe
Zoe este cel mai popular automobil electric din prezent, iar experiența Electric România mi-a confirmat acest lucru. Cu o baterie mare și o autonomie excelentă, Renault Zoe te cucerește instant. Interiorul este acum modern, ecranele au o grafică proaspătă, iar modificările aduse suspensiei și trenului de rulare fac din Zoe o mașină exemplară chiar și pe viraje. Singurul minus este poziția înaltă la volan care nu poate fi reglată.

Foto: Ciprian Mihai

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− cinci = 4