Transportul de persoane nu va mai fi la fel după pandemie. Propunerile ministrului Transporturilor

,

Reluarea transporturilor după pandemie preocupă autoritățile europene, pentru că regulile valabile înainte de starea de urgență nu se mai pot aplica. Săptămâna viitoare, la Consiliul extraordinar al miniştrilor Transporturilor din Uniunea Europeană, vor fi puse pe tapet propunerile statelor membre. Un set de recomandări va veni și din partea României, prin vocea ministrului Transporturilor, Lucian Bode.

Problemele care au apărut în zona de transporturi au elemente comune pentru toate statele europene, iar acum se caută soluții pentru adaptarea acestei industrii la noile condiții sociale. Uniunea Europeană va elabora de urgenţă un cadru juridic privind viitoarele standarde în ceea ce priveşte serviciile de transport.

„Vă aduceţi aminte că la debutul pandemiei în Europa în materie de transport, în urma consultării miniştrilor de Transporturi din toate statele membre, Comisia a elaborat un set de recomandări în ceea ce priveşte transportul de marfă: acele culoare verzi, cu timpii de aşteptare la frontieră de maxim 15 minute, tranzit şi aşa mai departe. Aceste recomandări au fost implementate de către toate statele membre, iar astăzi când suntem în stare de urgenţă transportul de marfă, o linie vitală pentru funcţionarea economiei, se desfăşoară fără probleme.

România va propune elaborarea unui set de recomandări în ceea ce priveşte modul de desfăşurare a transporturilor după ridicarea stării de urgenţă. Dacă ne referim la aerian, să stabilim foarte clar ce se va întâmpla în aeroporturi, în aeronave – cum se vor vinde biletele, cum se vor poziţiona pasagerii în avion, apoi în domeniul feroviar unde noi deja am implementat acel principiu «un loc liber, un loc ocupat»”, a declarat Lucian Bode la un post tv.

Conform ministrului, România poate recupera decalajele acumulate în perioada de criză, pe perioada pandemiei, doar prin accelerarea marilor proiectelor de investiţii în infrastructura de transport.

„În domeniul rutier trebuie să stabilim la nivelul Uniunii Europene să respectăm cu toţii modul în care se va desfăşura transportul intrajudeţean de persoane, transportul în interjudeţean, transportul în regim de taxi. Să nu uităm că, astăzi, cel puţin până pe 15 mai, România se află în stare de urgenţă. Aşadar, este foarte important ce facem astăzi în domeniul transporturilor. Aş da un exemplu la care ţin foarte mult, şi anume că recuperarea decalajelor acumulate în perioada de criză se poate face doar prin accelerarea marilor proiectelor de investiţii în infrastructura de transport. Acest lucru, după cum sunt convins că toţi românii au văzut, acest lucru se întâmplă astăzi în România”, a subliniat oficialul.

La nivel European, au apărut deja discuții și propuneri despre cum ar trebui să se desfășoare transportul în comun în perioada post-pandemie, însă este deocamdată dificil de estimat cât sunt de realizabile în practică.

Iată câteva exemple:

  • în avioane se vor monta panouri de plexiglas între scaune, iar pasagerii vor fi așezați astfel încât să se păstreze o distanță de 1 metru între ei și purtarea măștilor va fi obligatorie;
  • în trenuri se vor monta panouri de plexiglas între scaune și nu vor fi ocupate toate scaunele, pentru a se păstra distanța de siguranță. Totodată, vor fi montate dispozitive cu dezinfectant pentru pasageri;
  • în metrou vor putea sta doar două persoane pe un șir de 5 scaune. Pe podeua metroului vor fi desenate cercurile unde pasagerii pot sta în picioare. De asemenea, în stațiile de metrou se va anunța dacă pasagerii pot să urce în tren sau trebuie să-l aștepte pe următorul;
  • în autobuze va fi ocupat un singur scaun din 4 și vor fi montate dispozitive cu dezinfectant pentru pasageri. Vor fi montate bariere din plexiglas între scaune, iar accesul și coborârea se vor face pe uși separate. Purtarea măștilor va fi obligatorie.

Nu ne propunem să analizăm aceste propuneri făcute de specialiști, dar putem să ne amintim cum arăta transportul în comun din marile orașe ale Europei înainte de pandemie și să așteptăm cu interes să vedem cum va arăta primul autobuz care va circula conform acestor reguli.

La scurt timp după apariția acestor dezbateri, CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary a declarat nervos că propunerea de a se zbura cu locul din mijloc liber este una „idioată și ineficientă” și a cerut ca guvernele să achite costurile pentru locurile lăsate libere.

Foto: romanialibera.ro, zf.ro, corriere.it

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ patru = 13