Toyota – JAXA: Cucerirea Lunii

,

Toyota Motor Corporation și Agenția Japoneză de Explorare Aerospațială (JAXA) au căzut de acord asupra denumirii vehiculului care va face parte din activitățile de explorare de pe suprafața satelitului natural al Pământului. Poreclit Lunar Cruiser, roverul presurizat cu echipaj va utiliza tehnologiile unui vehicul electric cu pile de combustie (FCEV).

Primul pas a fost făcut în luna martie, anul trecut, când cele două entități au ajuns la un acord referitor la o formă de mobilitate considerată necesară pentru activitățile de explorare umană de pe suprafața lunară. Roverul este urmarea firească a unui proiect internațional de explorare spațială care vizează extinderea activităților umane pe Lună și pe planeta Marte.
Iar acum, după mai bine de un an și jumătate, porecla Lunar Cruiser a fost aleasă cu ajutorul persoanelor implicate în dezvoltarea și fabricarea prototipului vehiculului, ca parte a proiectului comun de cercetare, mizând pe familiaritatea pe care acesta o va avea în rândurile publicului larg. Constructorul spune că denumirea face trimitere la Toyota Land Cruiser, în baza renumelui SUV-ului japonez pentru calitatea, durabilitatea și fiabilitatea sa, atribute așteptate și de la roverul care va traversa mediul dur al suprafeței lunii.
În cadrul misiunilor care sunt planificate pentru începutul lui 2030 vehiculul lunar trebuie să parcurgă un total de 10.000 km timp de 42 de zile. Asta în condițiile în care gravitația reprezintă o șesime din cea terestră, iar terenul este complex cu cratere, stânci și dealuri. Mai mult, suprafața este expusă la radiații, temperatura are variații mari, la care se adaugă și mediul vid. Așa că pentru asigurarea cantității de energie necesară deplasării, Toyota intenționează să apeleze la un sistem cu celule de combustie de ultimă oră, cu scopul declarat ca roverul să parcurgă 1.000 km cu o singură umplere a rezervorului de hidrogen.
„Înțelegem că ziua pe lună durează două săptămâni și că noaptea durează la fel, deci vehiculul va trebui să genereze energie electrică folosind panouri solare fotovoltaice și electricitatea va trebui, de asemenea, să fie stocată pentru a fi utilizată în funcționarea altor dispozitive electronice din exterior în timpul deplasării. De asemenea, pentru ca echipajul să poată ajunge în siguranță la destinațiile stabilite, vehiculul va trebui să ofere performanțe și funcții de conducere automate” spunea Shigeki Terashi, vicepreședinte executiv al Toyota.
Și totuși de ce s-au folosit pilele de combustie ca sursă de energie? Pentru că funcționează generând electricitate din reacția chimică cauzată de combinația de hidrogen și oxigen, iar produsul acestei reacții este apa. Și pentru că hidrogenul și oxigenul sunt gaze acestea pot fi stocate pentru o lungă perioadă de timp și, mai ales, pot fi transportate.
Pentru misiunea inițială cele două gaze necesare vor fi aduse de pe Pământ, iar prin simpla schimbare a rezervoarelor rover-ul ar trebui să poată funcționa mult timp. Apa rezultată din generarea de energie electrică poate fi refolosită pentru băut sau ca agent de răcire. Mai mult, dacă, de exemplu, în timpul misiunii de explorare a suprafeței lunare s-ar găsi o sursă de apă ce poate fi utilizată, atunci s-ar putea transforma într-o sursă sigură de energie pentru activitățile umane în spațiu. Panourile solare fotovoltaice ar putea fi utilizate pentru electroliză, separând hidrogenul și oxigenul, gaze care urmează să fie depozitate pe post de combustibil, folosindu-le apoi pentru a genera electricitate și din nou cu apă ca produs secundar. Această apă, la rândul ei, ar putea fi folosită pentru menținerea vieții sau chiar ca sursă de electricitate.
De ce nu s-au folosit bateriile litiu-ion? Pentru că, în general, pilele de combustie sunt mai ușoare și mai compacte. Când s-au luat în considerare cerințele acestei misiuni, s-a calculat cantitatea de energie suficientă pentru asigurarea razei de acțiune utile. Iar cea mai bună alegere au fost pilele de combustie pentru că au aproximativ o cincime din masa bateriilor litiu-ion și sunt cu aproximativ 20% mai mici ca volum.

Foto: Toyota-Jaxa

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


patru − = 1