TEST: SsangYong Musso Grand – Marele rinocer coreean

,

Deși titlul indică o specie de pahiderm asiatic, de fapt este vorba despre coreenii de la SsangYong care au făcut un upgrade pick-upului Musso oferindu-i un șasiu mai lung, o capacitate de încărcare mărită și un Grand la denumirea inițială.

Vorbind despre Musso, care înseamnă „rinocer” în coreeană, vorbim despre Ssang­Yong, una dintre mărcile care mai bine de 65 de ani s-a ocupat, în principal, de vehicule 4X4 și SUV-uri. Iar Musso Grand este cea mai nouă materializare a experienței constructorului asiatic care a ajuns și pe tărâm mioritic. Complet renovat, modelul a fost proiectat de la zero devenind un pick-up multirol cu tracțiune integrală, singura tangență cu predecesorul său rămânând doar numele.
Designul a fost reorientat pornind de la premisa că un aer de „hard worker” nu mai este suficient pentru pick-upuri, pentru că cei care caută un vehicul funcțional vor ca acesta să arate și bine, dacă nu chiar spectaculos. Iar noua atitudine a lui Musso este de tip dur, dar cu personalitate, în genul unui „lumberjack” care poate să locuiască la fel de bine în mijlocul unei metropole sau în vârful muntelui și care a adoptat designul frontal al noii generații de modele SsangYong.
Vorbim despre un „double cab” de aproape 5,5 metri lungime ce poate fi considerat un camion din categoria „light duty”, iar când este văzut pentru prima dată percepția generală este de utilaj greu și masiv. Dar aparențele înșală deoarece constructorul coreean a făcut din Musso Grand un camion cu adevărat manevrabil, mai ales că are șasiul ranforsat (quad frame), iar asta îi permite să se comporte ca un veritabil SUV indiferent de terenul pe care evoluează mai ales că este construit pe aceeași platformă cu „fratele” Rexton.
În ciuda ampatamentului de 3.210 mm, „rino” se mișcă foarte agil prin oraș, iar poziția înaltă de la volan (pe bune!) nu mai reprezintă un impediment pentru nimeni.
Este înalt. La cei 1.855 mm ai săi, când te sui în cabină nu mai ai nicio treabă cu contorsionismul din momentul introducerii în modelele de clasă compactă și subcompactă sau chiar de clasă medie, ori a „SUV-ocrosserelor” de oraș cel mai des întâlnite. De la volan, tunelul de podea nu pare la fel de impresionant ca al unui Toyota Tundra, de exemplu, dar tot ai impresia că trebuie să vorbești mai tare cu ocupantul celuilalt scaun, deși nu este nevoie. În varianta Premium avută la test interiorul dispunea de piele Nappa în două culori, și un sistem de infotainment care dispune de un ecran de 9,2 inci și pe care puteai vedea ce se află în spatele mașinii atunci când mergi în marșarier.

Liniștea în timpul rulării este de-a dreptul remarcabilă chiar dacă Musso a fost echipat de data aceasta cu jante de 20 de țoli, mai apropiate de imaginea de „street fighter” decât de cea de fermier, muncitor sau cărăuș. Inițial a fost vorba despre unele de 18, iar în cazul acestora senzația în timpul deplasării ar fi fost, probabil, de „covor plutitor” chiar și în situații lejere de teren accidentat.
Foarte interesant este faptul că bena „se sprijină” pe o punte cu suspensie independentă tip multilink cu arcuri elicoidale și poate duce o masă de 890 kg. Când am încercat să stau pe bancheta din spate pentru un scurt segment de traseu accidentat senzația avută nu a fost în genul țopăielilor libere prin cabină, chiar dacă aveam centura pusă, ci doar de agitare dată de drumul de munte parcurs, ce-i drept, cu viteză de… mers pe jos în ritm alert. Ideea este că vibrațiile sau șocurile în deplasarea pe drumurile neasfaltate sunt preluate de sistemul de suspensie, cu dublu braț în față și multilink pe spate, montat direct pe șasiul quad frame (cu structură cu patru ranforsări sau patru camere). Dacă cineva dorește să ajungă la o încărcătură de până la 1.060 kg în benă atunci va trebui să opteze pentru o suspensie spate cu arcuri lamelare.
Sub capota lungă se afla dieselul de 2,2 litri, construit „în casă”, care dezvoltă 181 CP și un cuplu motor maxim de 420 Nm și care a fost „cuplat” la o cutie automată Aisin cu 6+1 raporturi. Împreună formează un ansamblu motor suficient de rafinat și silențios astfel încât puteți să nu vă dați seama că dispuneți, de fapt, de un motor diesel. Oricum pentru masivitatea sa, Musso Grand se mișcă în genul unei mașini de casă, doar că în cazul „evadărilor” pe câmpiile și plaiurile mioritice puteți să vă faceți de cap cu ajutorul sistemului de tracțiune integrală. Schimbați tracțiunea spate cu ajutorul unui comutator rotativ amplasat în spatele manetei schimbătorului de viteze având variantele 4H și 4L și orice pantă, zonă alunecoasă sau „moale” nu mai reprezintă nicio problemă pentru dvs.
Și încă un amănunt fain, pentru puntea spate, în locul tamburelor convenționale, aveți montate discuri pentru sistemul de frânare.
Însă partea care a făcut deliciul testului a fost „roll bar”-ul montat pe benă și suportul care susține roata de rezervă. Alături de proiectoarele de pe plafon îi dau lui Musso Grand o alură foarte spectaculoasă făcând întregul ansamblu să arate ca o platformă „multi purpose”, dar care îți „taie” vizibilitatea prin lunetă în proporție de 95%. Ce vezi printre barele din stânga, asta este! Și prin urmare te trezești că retrovizoarea de plafon devine un stilat accesoriu de interior. Noroc că oglinzile laterale te scot din impas în măsura în care reușești să renunți la reflexul condiționat de a privi „plafoniera” atunci când vrei să te asiguri în timpul mersului, de exemplu. Dar, în compensare, dispui de câteva sisteme esențiale pentru siguranța ocupanților cabinei duble, atât în mers pe stradă cât și prin coclauri, cum ar fi asistentul pentru monitorizarea unghiului mort (BSD), cel pentru monitorizarea traficului în spatele mașinii (RCTA), cel inteligent de schimbare a benzilor de circulație (LCA) sau camera perimetrală de vizualizare 360o. Singurul impediment al lui Musso Grand este lungimea. Dacă stai la oraș și nu ai un loc de parcare asigurat, ai încurcat-o!

 

TEST: Renault Arkana E-TECH RS Line – „E” de la tehnologie

TEST: Ford Kuga Full Hybrid AWD – Ultimul nivel

TEST: BMW 420d xDrive Gran Coupe – Dominator și elegant

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte + = 8