TEST: Renault Megane RS – Tonic pentru orice şofer

,

Nu ştiu dacă este din cauza culorii flamboaiante pe care o poartă, dar când îl privesc din afară, noul Megane RS arată exact aşa cum îmi imaginez că ar trebui să arate un „pachet de nervi” pe roți. Spoilere masive, tăieturi executate chirurgical în elementele caroseriei, un difuzor spate smuls parcă de pe R.S. 01 şi o evacuare cât difuzorul Bose de pe bord. Poate chiar un pic mai mare…

Totul, dar absolut totul, transmite forţă şi încredere. Până şi numele culorii – Orange Tonic. Cutele caroseriei, intens netezite pentru a obţine o alură de model sportiv autentic, ins­cripţiile diverse şi discrete care îl stigmatizează drept un performer de top sunt congruente cu potenţialul motorului de sub capotă. Poate că o să vă surprindă cilindreea: 1.798 cmc, împărţiţi frăţeşte între patru cilindri plasaţi în linie. Dar 279 CP și 390 Nm garantează că nu prea este loc de false prejudecăți.

Experiența Renault în Formula 1 face ca ADN-ul noului Megane RS să fi fost astfel inginerit încât, până la cea mai minusculă particulă a sa, totul să fie subordonat unui singur obiectiv: sportivitatea pură. Apăsarea butonului „Start / Stop” îmi provoacă prima descărcare de adrenalină. Bolboroseli baritonale puternice în evacuare, ralanti dezordonat, ronţăieli de piese în mişcare încă insuficient încălzite şi marcajul roşu de pe centrul volanului, în partea superioară, toate mă teleportează pe linia de start a unui circuit de viteză. Butonul „RS Drive”, de la baza consolei centrale, parcă abia aşteaptă să fie apăsat…

Mă abţin cu greu şi pornesc la drum în setarea standard oferită de Multi-Sense – Neutral. Nu ştiu cum a fost ales numele, dar numai „neutru” nu este felul în care se comportă maşina. EDC-ul cu şase trepte înţelege rapid modificările de dinamică şi livrează schimbări de treaptă prompte şi precise. Acceleraţia cu răspuns „progresiv”, motorul în mod „neutru” şi nivel de zgomot „soft” pentru evacuare creează o atmosferă vibrantă la bord. Abia acum constat că sunt aşezat într-un scaun cu tetieră integrată, îmbrăcat în piele Alcantara şi purtător al siglei „RS”. Tratamentul în tonuri închise, inclusiv plafonul negru tăciune, creează la bord o atmosferă competiţională foarte bine evidenţiată de tuşele de roşu date de cusăturile de la scaune şi centurile de siguranţă plus ornamentele cu un subtil aer naiv de pe volan și schimbătorul de viteze. Direcţia calibrată exemplar, indiferent de setarea aleasă, oferă un răspuns corpolent şi suficient de rigid încât să nu uiţi că te afli la volanul unui model sport autentic. Cu siguranţă, cei din maşinile aflate în spate sunt conştienţi de acest fapt. Enormul difuzor care conţine uriaşul contur trapezoidal, plasat central, în care sunt reunite ţevile de la evacuare, are un impact vizual puternic şi spune multe despre ce „recitaluri” poate da acest Megane dacă are unde şi cu cine. Discurile de frână cu etriere Brembo se asortează excelent cu jantele Diamond Noir de 19 inch (dotare opţională), tratate cu anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2 cu dimensiunile 245/35 ZR19. Tot acest layout tehnic servește unui singur scop: să te bucuri din plin de programele Sport şi Race. Că vei fi invidiat de mulți este altă poveste… Inutil să mai adaug că Race extrage şi ultima fărâmă de forţă din motor pe care o trimite cu brutalitate către asfalt după ce a decuplat sistemul de control al stabilităţii (ESC). Motiv pentru care este recomandat numai pentru utilizarea pe pistă, nu pe stradă. Ascultător, mă consolez cu modul Sport. În regim stradal, lucrurile nu se schimbă foarte mult, cu excepţia faptului că ESC-ul reintră în scenă. Accelerările fulminante cu eliberarea bruscă a pedalei de acceleraţie sunt însoţite de păcăneli sonore, rostogolite în cascadă pe traseul de evacuare. Direcţia se înăspreşte zdravăn şi începi să vezi peste tot, în jurul tău, concurenţi care trebuie depăşiţi.

Faptul că cei 390 Nm sunt livraţi la valoare maximă între 2.400 şi 4.800 rpm ajută la îndeplinirea unor astfel de misiuni cu o lejeritate care aproape că descumpăneşte. Limita de viteză maximă valabilă pe autostrăzi pare a avea o singură importanță pentru R.S. – o folosește să marcheze fix jumătatea vitezometrului…  Mă aflu într-un bolid care poate mai mult decât să survoleze autostrada cu viteze nepermis de mari sau să accelereze şi să frâneze năucitor. Sistemul 4CONTROL adaugă note competiţionale oricărui regim de mers. Prin faptul că asigură virarea roţilor spate în sens contrar celor din faţă sub un unghi de până la 2,7° până la 60 km/h sau în același sens cu roțile față sub un unghi de până la 1° peste 60 km/h contribuie decisiv la obţinerea unei stabilităţi foarte bune în viraje. Gândit pentru pistă, în cazul modului Race, pragul la care se inversează orientarea roţilor spate în raport cu cele din faţă crește cu 40 km/h. Indiferent de programul ales, 4CONTROL creează toate condiţiile pentru a evidenţia și mai bine fișa tehnică a acestui model, axată pe performanță autentică. Mi se pare că în viraje are aceeaşi aderență ca şi o felină cu ghearele scoase pe un covor persan. Pare de neclintit.

Deşi are bară de torsiune la puntea spate, RS demonstrează o stabilitate exemplară. Se simte că s-a încercat şi o microscopică ameliorare a confortului pasagerilor, dar per ansamblu, gradul de amortizare rămâne unul ferm şi restrictiv care este omogenizat mai mult cu condiţiile de pistă decât cu cele specifice traficului obişnuit. Cum accesul la o pistă nu este tocmai la îndemâna oricui, Megane R.S. îţi întinde o mână de ajutor, ca să te bucuri de condus zilnic, fie prin intermediul programului Neutral, fie prin programul Individual care permite ajustarea a patru parametri importanţi – motorul şi transmisia, ESC-ul şi răspunsul accelerației. Un evantai foarte larg de combinaţii diferite pentru setup-ul mașinii, de la un comportament cât de cât blajin până la unul pur competițional, demonstrează că Megane R.S. ar putea fi – cel puțin teoretic – o maşină pentru orice fel de șofer. Cu o condiţie: să fie foarte priceput, pasionat de condus, dependent de adrenalină şi – înainte de toate – responsabil.

 Text: George DRUGESCU /Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

TEST: Renault Megane GT – Un Renault exclusivist

TEST: Renault Clio R.S. Trophy – Greu de îmblânzit

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


unu × = 3