TEST: Renault Megane GT – Un Renault exclusivist

,

Ce avem noi aici?… În primul rând, al doilea cel mai performant motor din gama Renault Megane. Apoi avem o transmisie automată cu dublu ambreiaj – EDC, cu o treaptă în plus. Observ şi o caroserie pe nedrept marginalizată în România – wagon –, dar şi un buton pe care descifrez scris mărunt „R.S. Drive”…

Suficiente detalii cât să mă facă să confirm în milisecunde invitaţia de a-l testa. Privindu-i silueta suplă, mă gândesc că poate în cazul acestui Megane întrebarea care deschide introducerea nu este corect formulată. Corect ar fi: „Ce nu avem noi aici?”. În mod evident nu avem un Renault obişnuit. Motorul de 1.618 cmc dezvoltă 205 CP, iar EDC-ul conţine şapte trepte ce pot fi comandate în regim dual: automat şi secvenţial. Faptul că varianta GT Estate nu mai dispune de nicio altă motorizare ar trebui să fie suficient pentru a semnaliza caracterul exclusivist al modelului. Dar mai sunt şi alte motive. Şasiul poartă semnătura „Renault Sport”, tehnologia „4Control” detaşându-se cu brio din lunga listă cu echipamente şi tehnologii incluse în fişa sa tehnică. Nu numai că îi conferă un caracter exotic, dar, mai ales, îl transformă într-un expert al virajelor. Exact la asta mă gândesc în timp ce, cu viteză cel puţin dublă faţă de cea a colegilor de trafic, survolez la nivelul asfaltului o curbă semnalizată insistent cu indicatoare care o recomandă a fi una periculoasă. Remarc uşurinţa cu care respectă traiectoria, efort deconspirat de un ruliul înăbuşit, prea puţin deranjant.

Probabil că şi anvelopele Michelin Sport 3 de 18 inci (cu o măsură mai mare decât cele standard) influenţează pozitiv stabilitatea, mai ales datorită talonului de 40. Dar atunci de ce la trecerea peste denivelări ceea ce simt este confort autentic? Să fi descoperit cei de la Renault alchimia sistemului de suspensie care să împace atât de echitabil cele două emisfere ale condusului? Mai ales că este vorba despre o suspensie spate clasică, cu bară de torsiune… Oricum, indiferent ce au făcut cei de la Renault Sport, rezultatul este lăudabil. GT-ul se simte încrezător şi precis, cu o menţiune specială şi pentru sistemul de direcţie a cărui susţinere activă este calibrată în dozele corecte astfel încât să ofere celui de la volan un feedback realist. Scaunele față sport, cu tetiere integrate şi sprijin lateral pronunţat, volanul GT teşit în partea inferioară şi îmbrăcat cu piele perforată în zona mediană plus tapiţeria din piele Alcantara creează o atmosferă competitivă şi, în acelaşi timp, elegantă. Toate acestea cresc percepţia calităţii şi satisfacţia pe care o încerci, fie că eşti pasager sau şofer. Sper, însă, din tot sufletul, că vei fi şofer. Pentru că doar aşa o să ai parte de toată distracţia. Sistemul Multidrive o nuanțează inspirat cu ale sale trei moduri predefinite – Comfort, Neutral şi Sport – cărora li se adăugă modul Personalizat.

Acesta din urmă permite o combinaţie a celorlalte trei din punct de vedere al răspunsului din partea direcţiei şi motorului, a modului în care lucrează climatizarea, tema afişajului din bord sau culoarea luminii ambientale. Nimic de zis, modul Comfort (similar cu regimul Eco pentru grupul motor-transmisie) este extrem de împăciuitor în traficul urban şi nu te sancţionează cu consumuri mari, de altminteri normale pentru un motor atât de performant. Plecările sunt line, accelerările uniforme şi schimbările de trepte cât se poate de emoliente. Nimic nu pare să tulbure tihna pasagerilor. Modul Neutru nu se detaşează flagrant de acesta, doar că se resimte o uşoară încordare a mușchilor. Schimbările de radicale comportament apar, însă, odată cu apăsarea butonului „R.S. Drive”. Efectul este imediat şi cât se poate de pregnant: devii captiv unui stil de condus exploziv. Cei 280 Nm ai motorului pândesc la fiecare schimbare de treaptă, la fiecare accelerare, oricât de subtilă. Abia acum înţelegi şi simţi filonul de forţă şi control care se ascunde în spatele titulaturii R.S… Senzaţia este că ai schimbat maşina. Aplombul cu care accelerează, stabilitatea exemplară datorată finelor ajustări de poziţie a roţilor spate viratoare, transformă acest model într-un expert al curbelor şi un pătimaş al sprinturilor. Potenţialul mecanicii este surprinzător faţă de felul în care Megane GT Estate se lasă strunit în oricare dintre celelalte programe. Treptele sunt menţinute până sus pe scala turometrului pe accelerări sau sunt retrogradate în calup când frânezi. Viteza creşte necontenit, ca şi distracţia, fără ca motorul să dea semne că se sufocă. Asta chiar şi la viteze cu mult peste cea maximă permisă pe autostradă. Posibilitatea de schim­­bare a treptelor via padelele plasate în spatele volanului ridică şi mai mult ștacheta sportivităţii. Unde mai pui că poţi face adevărate cure de adrenalină folosind sistemul Launch Control. Maxim de cinci ori la rând pentru că apoi ambreiajul are nevoie de cel puţin zece minute de calm pentru a se răci. Frânele cu discuri la toate roțile au o intervenţie graduală, dar incisivă, asortată perfect la ambiţiile grupului motopropulsor şi la agilitatea șasiului „4Control”. În astfel de momente realizezi că dai toate aceste „recitaluri” sport în condiţiile în care dincolo de bancheta spate îţi stă la dispoziţie un portbagaj cu un volum util de minim 580 litri şi maxim, cu bancheta rabatată, de 1.695 litri. Exemplar inedit, cu o personalitate complexă şi foarte combativă, Megane GT Estate oferă beneficii greu de găsit într-o singură maşină şi, aşa cum ne-a obişnuit Renault, la un cost atât de prietenos.

 Text: George DRUGESCU /Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


trei + 5 =