Test: Renault Kangoo Maxi Z.E. – 100% utilitar & electric

,

Renault Kangoo (1)Laboratorul RAR din cadrul Departamentului de Omologari de Tip, a realizat mai multe incercari la un vehicul electric Renault Kangoo Maxi Z.E.

Incercarile realizate la RAR Voluntari au constat in: determinarea vitezei maxime, masurarea timpului minim de accelerare de la plecarea de pe loc pana la o 100km/h, determinarea deceleratiei prin franare electrica pe intervalul de viteza 100 km/h-0 km/h, masurarea nivelului zgomotului exterior in mers, masurarea maselor, testul pentru determinarea consumului electric si autonomie pe standul dinamometric cu role.

Renault Kangoo (3)Renault KangooUtilitara Renault Kangoo Maxi Z.E. este 100% electrica si este dotata cu un motor electric de 44 kW (60 CP), acelasi ce se gaseste si pe Renault Fluence Z.E. Motorul electric dezvolta un cuplu maxim de 226 Nm, transmiterea cuplului facandu-se doar catre puntea fata. Vehiculul este dotat cu doua  tipuri de baterii: unele de tractiune de 400 volti care stocheaza energia electrica necesara functionarii propulsorului electric si o baterie de 12 volti pentru functionarea echipamentelor precum lumini, stergatoare, radio.

Bateriile pentru tractiune se afla sub podeaua vehiculului fara ca volumul spatiului de incarcare sa sufere, asigurand un centru de greutate coborat. Pentru modelul MAXI, spatiul de incarcare are un volum de 4,6 metri cubi.

Incarcarea poate fi facuta la orice priza conventionala, timpul de incarcare poate varia de la opt la zece ore  sau se poate folosi o priza de incarcare rapida („wall-box”), care ridica amperajul curentului electric iar timpul de incarcare se reduce semnificativ.

De mentionat este ca, in timpul probelor, modul „ECO” al lui Renault Kangoo Maxi Z.E. nu a fost activat, in scopul obtinerii unor performante cat mai bune. Activarea se face cu un buton situat in stanga volanului si duce la aparitia unei litere „E” pe afisajul computerului de bord. Conform producatorului, activarea acestui mod conduce la obtinerea unei autonomii mai ridicate prin limitarea performantelor motorului electric.

Fata de un Kangoo Express conventional, acest model electric este mai greu, masa vehiculului fara sofer fiind de 1532 kg.

Determinarea vitezei maxime s-a realizat pe un tronson de drum in aliniament. S-au efectuat trei incercari in ambele sensuri, valoarea medie a vitezei a fost de 129 km/h, iar valoarea maxima obtinuta a fost de 131km/h.

Masurarea timpului minim de accelerare de la plecarea de pe loc pana la 100 km/h a fost de 25 secunde, aceasta valoare reprezentand media celor opt determinari realizate.

Renault Kangoo Maxi Z.E. este dotat cu un sistem de franare cu recuperare de energie. Sistemul intra in functiune odata cu eliberarea pedalei de acceleratie, iar lampile de stop se aprind automat pentru a atentiona participantii la trafic aflati in spatele vehiculului. Deceleratia resimtita de pasageri este destul de puternica, fapt ce a condus la masurarea deceleratiei pe intervalul de viteze 100km/h-0km/h. Masuratorile s-au facut pentru doua cazuri: cu levierul de selectare a vitezei in pozitia D (mers inainte) si cu levierul in pozitia N (neutru).

Distanta medie parcursa pentru cazul intai este de  322 metri de la o viteza de 100 km/h, iar durata medie a acestei franari este de 26,33 secunde. Deceleratia medie in acest caz este de 1,35 m/s2 .

Renault Kangoo (2)Cu pozitia levierului in N, durata medie a franarii libere creste foarte mult ajungand la o valoare medie de 1,54 km pana cand vehiculul se opreste, iar durata este de 157 secunde. Deceleratia medie este de doar 0,22 m/s2, o valoare mult mai mica fata de cazul anterior, unde intra in functiune sistemul de franare cu recuperare de energie.

Pentru deplasarile citadine, activarea sistemului de recuperare de energie corelata cu un stil de conducere preventiv pot conduce la o protejare a sistemului de franare a vehiculului, un consum electric mai mic si o marire a autonomiei electrice.

Renault Kangoo (5)O problema des intalnita la vehiculele electrice, ce se deplaseaza in mediul urban este nivelul redus al zgomotului exterior. S-a efectuat un test pentru determinarea zgomotului exterior produs la o viteza de 50km/h, iar valoarea medie obtinuta a fost de 69 dB[A].

Dupa finalizarea testelor pe pista, vehiculul a fost supus incercarilor pe standul dinamometric cu role. Traseul (secventa de incercare) parcurs de autovehicul pentru probele de autonomie si consum electric este compus din patru cicluri urbane si unul extraurban (a se vedea  graficul din stanga, jos).

Renault Kangoo (4)Inainte de inceperea efectiva a probelor s-a verificat indeplinirea conditiilor de incercare (temperatura ambientala, presiunea pneurilor, deconectarea dispozitivelor auxiliare).

Bateriile de tractiune au fost supuse unor proceduri specifice: descarcarea bateriilor vehiculului in mers prin parcurgerea distantei de 100 km pe standul cu role, la o viteza constanta de 90 km/h si incarcarea completa intr-un interval de 12 ore. Dupa aceste proceduri, s-a determinat autonomia electrica pe standul cu role, conform secventei de incercare, pana la aparitia mesajului de atentionare, pe computerul de bord, pentru oprirea imediata a vehiculului. In cazul nostru, autonomia electrica a fost 121 km.

La determinarea consumului de energie electrica pentru Renault Kangoo maxi Z.E., standul cu role a fost reglat pentru o masa de inertie echivalenta de 1590 kg iar traseul pe care a trebuit sa-l  parcurga a fost format din doua secvente de incercare (22 km in 40 minute). Dupa parcurgerea distantei, bateria a fost reincarcata complet. Energia electrica absorbita pentru reincarcarea bateriei a fost de 3500 Wh, consumul de energie electrica fiind de 159 Wh/km.

Cristian Hadar, Tiberiu Melencu, Ciprian Georgescu, Registrul Auto Roman – Voluntari

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


doi × 2 =