TEST: Renault Clio – Vitalitate molipsitoare

,

Lansată la finele anului trecut, a cincea generaţie Renault Clio trebuie să apere un statut câştigat în trei decenii. Nu numai că are de continuat cariera predecesorilor săi, vânduţi în peste 15 milioane de exemplare, dar trebuie să-şi conserve şi poziţia de cel mai bine vândut model din gama Renault.

Interiorul noului Clio degajă, fără umbră de îndoială, calitate şi preocupare. De fapt, preocupare pentru calitate. Simplul fapt că reprezentarea grafică a maşinii văzută din spate, afişată central, în partea de jos a display-ului de bord TFT de 10 inci (dotare opţională; standard 7 inci), clipeşte la unison cu martorii din bord atunci când semnalizezi stânga sau dreapta, ar putea fi relevant pentru gradul de atenţie acordat detaliilor şi postului de conducere. Acelaşi lucru îl subliniază şi pictogramele tip coloană care reprezintă „live” nivelul puterii şi al cuplului motor când selectezi programul Sport, dar despre asta o să vorbim puţin mai încolo. Imediat ce intri în maşină, upgrade-ul făcut atât pe filiera tehnologică cât şi pe cea a designului surprinde plăcut. Cele trei butoane de mari dimensiuni, de la baza consolei centrale care comandă climatizarea, sunt înrămate în inele cu aspect cromat la care se asortează atât conturul butonului Start/Stop Engine cât şi partea de sus a levierului de la schimbătorul de viteze. Acestea adăugă o notă de rafinament neaşteptat de la un produs Renault poziţionat în segmentul B. Percepţia calităţii este dozată grijuliu pentru un efect maximal.

Atent ferchezuit, volanul soft-touch este îmbrăcat în piele la versiunea Intens şi, pe lângă aspect, oferă un nivel de ergonomie foarte bun. Pe partea stângă sunt dispuse comenzile pentru limitatorul de viteză şi pilotul automat în timp ce spiţa din dreapta este rezervată comenzilor computerului de bord şi telefonului mobil. Desigur, nota de actualitate şi de aliniere la cele mai moderne tendinţe din industrie în ceea ce priveşte elevarea sistemelor de bord o oferă dispaly de bord TFT şi tableta de 9,3 inci (dotare opţională; în standard sistem multimedia Easy Link cu display de 7 inci) care domină consola centrală. Periajul orgoliului celui aflat la comenzi continuă cu iluminarea ambientală a zonei consolei centrale – J shape – şi a mânerelor portierelor față, disponibilă în opt culori. Planşa de bord acoperită cu un material prietenos la atingere şi tapiţeria mixtă (material textil – piele ecologică) întregesc portretul unui automobil de clasă mică cu ambiţii mari. Versiunea testată este echipată cu motorul TCe 100 care reuşeşte să încropească din trei cilindri o capacitate de 999 cmc. Ralantiul foarte discret este tulburat marginal de vibraţii reţinute, specifice unui asemenea tip de propulsor. Dacă ar fi să ne luăm strict după cifre, mecanica versiunii în care mă aflu este departe de a trezi valuri de entuziasm. 100 CP, 160 Nm şi cinci trepte în transmisia manuală nu prea se suprapun cu visele multora dintre cei care au camera tapetată cu postere din care ameninţă mut, dar feroce bolizi neiertători. Şi totuşi… Greutatea proprie care coboară până la 1.165 kg, disponibilitatea cuplului motor maxim încă de la 2.750 rpm plus o etajare sprintenă a primelor trei trepte din cutie insuflă mașinii o vitalitate molipsitoare. „Forjat”, motorul urcă rapid în turaţii până la limita a 6.500 rpm şi stabileşte viteze maxime de 53 km/h în prima treaptă, 93 km/h în a doua şi 143 km/h în cea de-a treia.

De altfel, treapta a treia este foarte bine „aşezată” pe caracteristicile de cuplu şi putere, reuşind să imprime mult elan accelerărilor făcute de la 90-100 km/h, atunci când te afli deja în gama turaţiilor înalte, de peste 4.000 rpm. Aşadar, este extrem de eficientă în cazul depăşirilor. Nivelul de echipare Intens mai include o dotare de referinţă: sistemul Multi-Sense cu ale sale trei subprograme – My Sense, Sport şi Eco. Aşadar, avem de ales între trei moduri de răspuns din partea motorului: Regular, Sport şi Eco. Dacă modul Eco împreună cu sistemul Auto Stop & Start au ca singur obiectiv reducerea cât mai mult posibil a consumului de combustibil, celelalte două sunt în mod cert responsabile cu „divertismentul”. Accelerările spontane sunt acceptate cu nerăbdare de duetul motor-cutie, evoluţia dinamică fiind una cât se poate de convingătoare şi plină de antren. Direcţia întoarce un feedback corpolent, încurajator, aşa că nu este de mirare că te simţi mai mereu înghiontit să apeşi acceleraţia. Suspensia cu o elasticitate domolită încurajează un condus rebel, dar nu sacrifică mai deloc din senzaţia de confort. Frânele sunt uşor de dozat şi ­intervin cu ­promptitudine în cazuri limită. Pare puţin surprinzător, dar ieşirea din oraş şi rularea în regim de autostradă reuşesc să coboare valoarea consumului mediu obţinută în mediul urban. Cei 5,5-6 litri necesari pentru a menţine viteza de 130 km/h în a cincea treaptă, la o turaţie corespondentă de aproape 3.000 rpm, demonstrează un apetit zdravăn pentru drumuri lungi. Spaţiul pentru pasagerii înalţi (inclusiv la cap) oferit de bancheta spate confirmă apăsat acelaşi lucru. Inclusiv conformaţia scaunelor față favorizează statul la volan timp îndelungat, fiind un scut împotriva instalării oboselii sau a amorţelii. Selectarea modului Sport accentuează latura dinamică printr-un răspuns mai intens din partea grupului moto-propulsor şi acordează cu câteva tonuri mai jos sunetul făcut de evacuare. În mod cert TCe100 Intens oferă satisfacţie (şi distracţie) atunci când doreşti să evadezi dincolo de limitele vitezelor legale. Pe de altă parte cred că accesul către acest program va fi sabotat de ­comportamentul ­antrenant-echilibrat de care dă dovadă motorul în modul Regular. Treptele 1-3 se înlănţuie armonios pe accelerări şi te lansează fără efort până la viteze de 90-100 km/h, ceea ce deja depăşeşte cu mult limita maximă permisă în oraş sau în zona metropolitană. Sprinten şi neaşteptat de spaţios, Clio TCe 100 mizează pe pachetul tehnologic foarte ambițios, dar și pe o împletire cât se poate de constructivă a utilului cu plăcutul, prima parte revenindu-i lui şi a doua fiindu-ţi rezervată ţie.

     Text /Foto: George DRUGESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


4 × = opt