TEST: Renault Arkana E-TECH RS Line – „E” de la tehnologie

,

Renault Arkana îşi completează gama cu varianta hybrid E-TECH. Tehnologia care se ascunde în spatele acestei titulaturi este derivată direct din Formula 1 şi se remarcă printr-o arhitectură insolită a sistemului de propulsie axată pe eficiență şi performanţă.

 

Versiuni E-TECH există şi pe modele Clio sau Captur. Deşi nou implementată, ea şi-a făcut debutul în 2012 pe un model Dacia Sandero. Nu este vorba despre un debut public, ci despre unul privat din moment ce a fost un eveniment intern Renault dedicat ultimelor tehnologii şi inovaţii aflate în curs de dezvoltare. La aproape zece ani de atunci, E-TECH şi-a croit drum către publicul larg. Tehnologia constă într-un motor termic, un motor electric, un starter-generator şi o cutie de viteze multi-modală „dog-type” ­preluată din F1.

Puterea cumulată însumează 145 CP fără însă a avea stabilit şi un cuplu motor maxim cumulat. Motorul termic dezvoltă 94 CP şi 148 Nm, cel electric 49 CP şi 205 Nm iar starter-generatorul 20 CP şi 50 Nm, primele două fiind utilizate pentru tracţiune. Bateria litiu-ion are o capacitate de 1,2 kWh și o tensiune de 230 V. Interesant este că din toată povestea asta lipseşte ambreiajul. Pentru că plecarea de pe loc sau mersul înapoi se face numai în mod electric, inutilitatea ambreiajului începe să se facă subînţeleasă.

Cutia multi-modală conţine aşadar două trepte utilizate de motorul electric și patru pentru cel termic. Schimbările de treaptă se fac prin sincronizarea turaţiilor arborelui motorului şi al transmisiei cu ajutorul starter-generatorului astfel încât cuplarea să fie cât mai lină şi mai promptă. Faptul că există două transmisii şi două tipuri de propulsie care pot opera în comun sau separat, face posibilă furnizarea a până la 15 combinaţii de rapoarte care direcţionează cuplul motor fie către roți, fie către baterie, fie către ambele. Prezenţa pachetului E-TECH este aproape insesizabilă din punct de vedere al spaţiului pe care îl ocupă. Localizat în zona punţii spate, dimensiunile compacte îl ajută să se integreze în structura caroseriei fără să afecteze spaţiul pentru pasageri. „Ciupeşte” însă 33 de litri din volumul util al portbagajului despre care nu se poate spune că nu rămâne în continuare unul încăpător din moment ce măsoară 480 litri. Ori de câte ori apeşi butonul START ENGINE sistemul Multi-Sense selectează modul My Sense, adaptat unei utilizări zilnice. Mersul constant, fără turbulențe create de accelerări, este sesizat imediat de E-TECH care vânează practic astfel de situaţii şi schimbă propulsia termică cu cea electrică în funcţie de cantitatea de energie stocată în baterie. Când consideră că bateria este descărcată, autorizează încărcarea acesteia dat fiind că sarcina pe motorul termic este menţinută la un nivel constant. Refacerea resurselor bateriei se face rapid, ceea ce reprezintă un semn evident al unei implicări frecvente a motorului electric în susţinerea deplasării. De altfel, Renault anunţă că E-TECH în traficul urban reuşeşte să ofere propulsie electrică în proporţie de 80% din timp ceea ce are ca efect o reducere a consumului de combustibil cu 40%. Cert este că pe autostradă, la rulaj constant cu 100 km/h, computerul de bord afişează un consum instantaneu care reflectă cu transparență modul de funcţionare al sistemului E-TECH. Prin urmare, citesc valori ale consumului instantaneu care variază între 0, 1,1-1,2 şi 6,5-7 litri în funcţie de tipul de propulsie utilizat: electric, mixt sau termic. Fluiditatea condusului nu are deloc de suferit în urma frecventelor suprapuneri sau pre­luări ale tracţiunii din partea celor două surse de putere.  Reducerea înălţimii centrului de greutate datorită poziţionării bateriei de acumulatori sub planşeul portbagajului îl face mai agil şi mai stabil decât ar da de înţeles dimensiunile sale. Pentru o experienţă de condus antrenant selectarea modului Sport îl face să răspundă cu entuziasm la accelerări.  Eficiența sistemului E-TECH integrat pe Arkana, un model care depăşeşte cu puţin 1,5 tone, este demonstrată de rezultatele finale ale testului: după 275 km parcurşi, autonomia estimată este de 580 km, iar consumul mediu realizat este de 5,3 litri / 100 km.

TEST: Renault Arkana – Emancipare stilistică

Noul Renault Arkana – o nouă atitudine

Renault Arkana: Modern și în trend

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− trei = 1