TEST: Peugeot Expert Van – Proletarul progresist

,

Se pare că au trecut vremurile când trebuia să îmbraci o salopetă ca să urci la volanul unui vehicul utilitar. Noul Peugeot Expert impune, prin aspectul modern şi culoarea pastelată, cel puţin o ţinută „smart casual”. Să însemne asta că este mai puțin pregătit pentru muncă?

Cu o sarcină utilă maximă de 1.400 kg, un volum util maxim de 6,6 m3 şi abilitatea de a transporta obiecte cu lungimi de 4 metri, nu se poate spune că Expert este un „necalificat”. Dimpotrivă, este un proletar progresist. Este suficient să consulţi lista cu dotări standard şi opţionale ca să te convingi de asta. Display color cu touchscreen, climatizare, head-up display, geamuri electrice cu deschidere/închidere totală auto­­mată, conexiune USB şi AUX – toate fac parte din meniul unui autovehicul care se distanţează de ceea ce considerăm a fi, în general, un vehicul comercial. Sensul evoluţiei este previzibil – utilitarele se molipsesc din ce în ce mai des şi mai puternic cu tehnologii accesibile turismelor. Rotunjimi apetisante şi un ansamblu frontal cu o grilă minimalistă, poziţionată la înălţime, îi conferă un stil modern care îl face uşor de recunoscut.

Nici dotările de confort nu sunt mai prejos: pilot automat, limitator de viteză, satelit pentru comanda sistemului audio, computer de bord, scaun şofer reglabil pe înălţime, volan reglabil în plan vertical şi axial. Sau cele responsabile de siguranţa activă: de la detectarea obstacolelor din punctul mort al oglinzilor, senzorii de parcare spate care depistează până şi bordurile mai înalte sau asistența la plecarea în rampă, Peugeot Expert poate fi echipat cu ușurință la acelaşi nivel cu un autoturism pretenţios. Această emancipare nu suprimă însă aptitudinile intrinseci ale unui vehicul eminamente utilitar. Funcţionalitatea specifică se regăsește începând cu amenajarea interiorului. Abundența spaţiilor de depozitare (18 la număr în cazul modelului testat), prizele de 12 V, posibilitatea transformării spătarului scaunului central în măsuţă de lucru prin rabatare sau spaţiul de depozitare de sub acesta sunt semne clare ale apartenenţei la categoria vehiculelor comerciale. Aceeaşi impresie o lasă şi configurarea spaţiului util. O înălţime de încărcare minimă de 545 mm, un volum util cuprins între 4,6 m3 (versiunea Compact) şi 6,1 m3 (versiunea Long) plus o sarcină utilă maximă de 1.400 kg sunt valori care definesc exhaustiv capacitatea sa de muncă. Poate chiar și mai mult de atât grație sistemului Moduwork care adaugă 0,5 m3 la volumul util şi peste 1,1 metri la lungimea maximă de încărcare. Compus dintr-un scaun cu şezut pliabil (dreapta extrem) şi o deschidere corespondentă practicată în peretele despărţitor, Moduwork valorifică la maxim locurile neocupate din cabină, reuşind să asigure spaţiul necesar transportului obiectelor de până la 4 metri în cazul versiunii Long, respectiv 3,3 metri şi 3,7 metri pentru Compact și Standard.

Demn de menţionat că lăţimea între pasajele roţilor este de 1,26 metri, ceea ce permite transportul europaleţilor pe lăţime în cazul tuturor versiunilor. Motorizarea entry-level este 1.6 Blue HDI de 95 CP şi 210 Nm, cea care prezintă toate simptomele pentru a asigura volumele de vânzări. Cuplat la o transmisie manuală cu cinci trepte, motorul reuşeşte să deplaseze fără efort şi cu un consum de combustibil minimal cele 1.597 kg ale modelului testat. Silenţios şi cu reprize alerte, dispune de rezerve de cuplu convenabile care uşurează mult munca celui de la volan, mai ales în aglomeraţie. În prima treaptă, la nici 1.000 rpm, maşina se deplasează fără să accelerezi cu 8 km/h, în cea de-a doua cu 16 km/h, iar în a treia cu 24 km/h. Evident, tot procesul este lipsit de orice urmă de vibraţii sau trepidaţii. Ceea ce este valabil, de altfel, în oricare alt regim de mers. Cum la 90 km/h, în ultima treaptă de viteză, motorul are 2.250 rpm şi consumă 5-5,5 litri/100 km, nu cred că vor apărea discuţii legate de profitabilitate atunci când este vorba despre deplasarea fără marfă. Regimul de viteză specific autostrăzii ridică ștacheta costurilor prin consumul de circa 9 litri la 130 km/h, stabilit cu 1.000 rpm mai sus. Dar un consum mixt de 6,9 litri după un test de 700 km, 30% fiind parcurşi în mediul urban, nu poate fi decât un semn încurajator pentru viitorii utilizatori. Mai departe, mixul de garanţie, fiabilitate, sarcini utile (1.233 kg la modelul testat) şi servicii post-vânzare vor hotărî soarta noului Peugeot Expert, aşa cum se întâmplă de altfel în cazul oricărui vehicul utilitar. Doar că Van‑ul francez adăugă şi o doză semnificativă de dezirabilitate în procesul de vânzare: priviţi cât de bine îl prinde flamboaianta culoare Rouge Tourmaline…

Text:  George DRUGESCU / Foto:  Radu BUHĂNIȚĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


opt × 6 =