TEST: Peugeot e-2008 – Salt tehnologic

,

Noul Peugeot e-2008 reuşeşte să coaguleze, într-un pachet tehnologic bine echilibrat şi ambalat într-o estetică de calitate, spaţiul interior generos, autonomia confortabilă şi practicabilitatea specifică unui SUV compact.

Animat de un motor electric alimentat de la o baterie lithiu-ion de 50 kWh, poate acoperi distanţe de până la 320 km conform protocolului WLTP. O gamă variată de posibilităţi de încărcare, inclusiv de la o priză casnică sau de la una cu curent continuu de capacitate mare – 50 sau 100 kWh, rezolvă problema încărcării, aspect care continuă să fie un impediment major în dinamica vânzărilor de maşini cu propulsie exclusiv electrică datorită unei infrastructuri încă subdimensionate. Peugeot e-2008 oferă un nivel de confort şi performanţă care surclasează cu lejeritate prestaţiile automobilelor echipate cu motoare termice de putere similară. Aşadar, nu prea ar fi motive să îţi refuzi plăcerea de a avea un astfel de exemplar parcat în faţa locuinţei. Saltul pe care îl face tehnologia de propulsie nu este semnalizat pregnant nici la exterior, dar nici la interior. Detalii fine atrag atenţia asupra caracterului său evolutiv: desenul pe orizontală al grilei de la motor cu irizaţii în culoarea caroseriei, litera „e” de la baza montanţilor parbrizului și emblema de pe hayon. În rest, dovadă a reuşitei tehnice în ceea ce priveşte aerodinamicitatea, e-2008 seamănă leit cu fraţii săi posesori de ţeava de eşapament.

La interior, ceasurile digitale grupate în instrumentarul iCockpit afişează informaţiile în maniera 3D. Secondat de o tabletă centrală cu diagonala de 10 inci, acestea înnobilează estetic planşa de bord şi îmbogăţesc experienţa la volan prin meniuri diversificate. Pilotul automat autoadaptiv, cu funcţie Stop&Start integrată, poate fi activat încă de la 30 km/h. Este capabil să frâneze până la oprirea pe loc şi apoi, la o simplă apăsare de buton („II” de pe satelitul care conţine comenzile pentru setarea sa), să se reactiveze. Sistemul controlează nu numai acceleraţia şi frâna, dar și direcţia datorită colaborării cu sistemul de centrare pe banda de rulare care monitorizează marcajele delimitatoare. Sprijinul oferit este unul activ, inclusiv în viraje. Bateria de capacitate mare raportată la un motor care dezvoltă 136 CP şi la o greutate proprie de 1.623 kg, nu descurajează ieşirile din oraş. Mai ales că transmisia automată are un program dedicat care intensifică procesul de recuperare a energiei de frânare, iar interiorul oferă un spaţiu foarte generos, inclusiv pentru pasagerii din spate.

Un consum care fluctuează între 17,5 şi 21,4 kWh la o viteză de 100 km/h demonstrează că autonomia posibilă s-ar putea apropia destul de mult de cea anunţată în condiţii reale de exploatare. Pentru o gestionare precisă a energiei stocate în baterie ai la dispoziţie un afişaj dedicat consumatorilor care deservesc confortul şi unul pentru consumul instantaneu. Pornirea încălzirii în scaunele față nu a fost semnalizată nici măcar microscopic pe scala circulară care indică nivelul de energie consumat de sistemele de confort. Abia după pornirea ventilatorului la viteză maximă şi selectarea temperaturii maxime, indicatorul de consum a acoperit aproape jumătate din gradaţiile avute la dispoziţie. Trebuie spus însă că mai există un consumator important: modul Sport. Integrat în meniul Drive Mode, alături de ECO şi Normal, acesta contribuie semnificativ la accentuarea procesului de epuizare a energiei stocate dacă faci uz de el. Cei 260 Nm pe care motorul îi dezvoltă de la 1 rpm adaugă mult antren călătoriei. Direcţia precis calibrată, centrul de greutate, coborât datorită plasării ingenioase a bateriei de acumulatori, în portbagaj și la nivelul podelei în zona habitaclului, plus o suspensie cu un reglaj foarte bine ales, sporesc nivelul de atractivitate pentru acest mod de condus. Confortul, costurile reduse de exploatare şi satisfacţia că vei călători fără să poluezi cu noxe mediul înconjurător, urmează să încline din ce în ce mai mult balanţa în favoarea vehiculelor electrice, odată cu extinderea rețelei de stații de încărcare. Cu un consum mediu realizat în test de 17,7 kWh, noul Peugeot e-2008 își permite să fie ceva mai independent de prezența unei surse de alimentare din moment ce are o rază de acţiune care poate acoperi cu ușurință distanțe extraurbane.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


1 + = sase