TEST: Peugeot 308 GTi – Greu de oprit!

,

Este primul gând când, într-un târziu, m-am dat jos de la volanul lui Peugeot 308 GTi, ca un zombi, în mijlocul unor amici curioși, mari amatori de mașini germane. După câțiva pași am avut tendința să mă întorc din nou la volan când mă plesnește întrebarea unuia, familist convins: daaa’… cât a consumat? Mă trezesc buimac din reveria vitezei și-l privesc acid: pe bune?!?

Peugeot-ul ăsta 308 GTi are 270 de cai și te face să cazi în păcatul vitezei de câte ori calci pedala de accelerație și tipu’ ăsta mă întreabă de consum… „Who… cares?!?” mă stropșesc în sinea mea și mă așez la volan a „țâșpea” oară. Dar trebuie să recunosc că stau cam prost cu benzina… și, pentru conformitate, am avut 7,5 litri în afară și 10,5 în oraș. Apoi mă lămuresc de unde a „venit” întrebarea familistului: de la hatch-ul în cinci uși și mă gândesc că o variantă în trei ar fi fost mai pe gustul meu. Adevărul este că pentru un tip… solid, de peste 1,85 metri, „intrarea” pe locul șoferului se face cu ceva exerciții de contorsionism. Dar, după ce am reușit să mă instalez, văd totul cu alți ochi. Și 308 GTi mă privește, la rândul său, cu alți ochi, dacă te gândești la cele două cadrane „migdalate” analogice ale vitezometrului și turometrului. Totul este ok. până când apeși butonul Sport de lângă frâna de mână comandată electric și dintr‑odată „ochii” roșii îți spun că deja ți-ai vândut sufletul pentru adrenalină și vei ajunge în iadul vitezomanilor. Iar dacă te uiți în display-ul dintre cadrane vezi cam cât de mare este păcatul celui de la volan măsurat în CP, Nm și barii de la turbină. Și dacă mai ai curajul să decuplezi și ESP-ul, din butonul din stânga coloanei de direcție, este clar că niciun „tratament” cu mătănii în garaj și post negru de șofat nu te mai salvează din Gheena vitezei. În momentul ăsta este inutil să vă spun că lângă butonul de ESP se află, culmea, unul ECO. Ignorați-l!


Ce mi se pare interesant este că scaunele sport nu sunt chiar așa de restrictive ca unele competiționale rasate. Adică, să nu fiu greșit înțeles, nu înseamnă că nu au susținere laterală ci, mai ales, că pot susține pe oricine! Și aici i-am iertat pe cei de la Peugeot pentru montantul B adus prea în față. Iar alcantara de culoare carbon, cusăturile roșii și logo-ul Peugeot Sport de pe spătarul scaunelor te incită la rele cu mintea alergând, deja, pe circuite de viteză sau cu macadam. Și asta fără să te fi așezat, încă, la volan. Cu alte cuvinte 308 GTi te face greu de oprit! Desigur, dacă nu intervine în peisaj vreun echipaj de la Rutieră…
Motor de 1,6 litri și 270 CP puși pe puntea față. Adăugați aici și 330 Nm pentru cuplul motor maxim, disponibil de la 1.900 de rotații, și întindeți-vă până la 6.000 unde este valoarea maximă a puterii și vedeți ce se întâmplă și, mai ales, ce obțineți. De partea cu îndreptatul circumvoluțiunilor ați auzit? După ce vă dați jos din mașină nevoia de adrenalină o să aibă echivalentul unui drog care vă face dependenți. Oricât ați încerca să plecați de lângă mașină, după câțiva pași vă întoarceți ca un zombi spre locul șoferului. De aceea este bine atunci când vă dați jos să aveți o persoană de încredere sau două, care să vă abată, cu forța dacă este nevoie, de la reîntoarcerea la drogul cu pedale și volan. În rest, poate fi considerată o mașină de familie… cu un portbagaj de 420 de litri…

Text  / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


trei + = 11