TEST: Peugeot 3008 – Imagine distinctă

,

Peugeot 3008 (2)Peugeot 3008 (5)Lui Peugeot 3008 îi este uşor să se facă remarcat. Abundenţa de linii drepte și suprafețe curbe suprapuse unor contururi uşor contondente îi construiesc o imagine care se îndepărtează de formele pisicoase ale gamei de turisme. Pe de altă parte, negrul contrastant de pe plafon şi jumătatea superioară a hayonului îl extrag şi îl individualizează în galeria SUV-urilor compacte. Dar și în peisajul străzii.

Peugeot 3008 (3)Bineînţeles, acest melanj poate să placă sau nu. Dar un lucru este cert: noul 3008 se prezintă în faţa publicului într-o ţinută distinctă. Un clivaj accentuat faţă de estetica obişnuită, standardizată (nu neapărat a gamei Peugeot) te aşteaptă și în interior. Un interior „altfel”, creionat în jurul unei noi abordări stilistice (Peugeot i-Cockpit®) care se răsfrânge pozitiv și asupra ergonomiei. Volanul liliputan, devenit marcă înregistrată pentru constructorul francez, este turtit în partea superioară şi inferioară pentru a lăsa (şi) mai mult spaţiu de mişcare şoferului. În acelaşi timp, nu stânjeneşte sub nicio formă vizualizarea ceasurilor de bord, grupate pe un display de 12 inci, animat cu pictograme dinamice care suportă cinci variante de afişare a informaţiilor: personalizat, navigaţie flancată de turometru şi vitezometru sub forma unor tambure rotative (în genul celor de la sistemul de blocare al valizelor), ceasuri de bord standard, driving şi minimal (afişează doar viteza şi informaţiile „culese” de SLIF).

Peugeot 3008 (6)Displayul de bord este dublat de o tabletă care domină egoist consola centrală devenită, în același timp, mostră de emancipare și de simplitate. Pe lângă faptul că în componenţa ei descopăr material textil, cu extensie şi pe panourile superioare ale uşilor din faţă şi din spate, desenul său este atipic. Alinierea consolei la nivelul genunchilor şi adoptarea unui schimbător de viteze cu o formă ergonomică, dar minimalistă, pentru controlul transmisiei automate cu șase raporturi conturează două alveole foarte bine delimitate pentru pasagerii din faţă. Materialul lucios care o îmbracă, plus ornamentul satinat care o delimitează, cu o voltă largă spre partea pasagerului înscriu aranjamentul stilistic într-o notă de sportivitate „smart-elegant” extrem de ingenioasă. Până şi grupajul de butoane duble, stil „pian”, poziţionate central pe planşa de bord, propun o manieră de utilizare diferită. În spatele lor se află concentrate toate funcţiile maşinii: de la sistemul audio până la climatizare, de la setările generale până la telefon, aplicaţii media sau navigaţie. Fiecare este controlată de câte un singur buton şi toate cu reprezentare largă pe displayul central de opt inci. Butoanele inferioare, cu un aspect discret, sunt rezervate comenzilor pentru dezaburirea parbrizului şi a lunetei, scaunelor încălzite şi închiderii centralizate. Procedura de accesare a funcţiilor sau informaţiilor de care ai nevoie poate părea un pic derutantă datorită layout-ului atipic al planşei de bord şi al dispunerii diferite a comenzilor. Cu puţin exerciţiu, însă, în foarte scurt timp te acomodezi cu platforma de comunicare om-maşină propusă de Peugeot şi totul se clarifică. Sau aproape tot. Pentru că mai există şi butonul rotativ de pe consola centrală care controlează sistemul Grip Control (opțional). Cinci programe de tracțiune îți stau la dispoziție în funcție de necesităţi – Normal, Zăpadă, Noroi, Nisip, ESP decuplat. În ciuda faptului că te-ar putea trimite cu gândul la setările specifice unui model cu tracţiune integrală, 3008, dezvoltat pe platforma compactei 308, nu dispune de tracţiune 4×4, ci doar de tracţiune pe puntea faţă.

Peugeot 3008 (1)Multiplele moduri de comportament ale acesteia derivă din setări diferenţiate ale managementului motorului şi din calibrarea optimă a răspunsului frânelor pentru fiecare program în parte. Absenţa oricărui petic de zăpadă pe şosea m-a obligat să folosesc preponderent modul Normal, perfect adaptat resurselor de care dispune motorizarea diesel de 1,6 litri şi 120 CP/300 Nm. Silenţios, dar cu un timbru baritonal extrem de convingător, motorul nu este deloc descurajat de greutatea proprie de peste 1,5 tone a maşinii şi se achită cu abnegație de tot ce îi dai de făcut. Dacă răspunsul pe accelerări îţi creează impresia că îi lipsește vioiciunea, apasă butonul Sport. Briza de putere care animă motorul nu are cum să nu te încânte. La 110 km/h, cu pedala de acceleraţie menţinută într-o poziţie fixă, apăsarea butonului cu pricina m-a propulsat la 135 km/h. Aşadar, infuzia de forţă este una semnificativă şi, evident, se manifestă la orice regim de viteză, cu precădere pe accelerări. Revenit la „normal”, constat că la 130 km/h în treapta a şasea motorul are nevoie de un pic peste 2000 rpm, iar consumul instantaneu oscilează în jurul a şase litri… Mai constat şi altceva: liniştea. Zgomote discrete, sfioase chiar, dau târcoale habitaclului fără însă a deranja chiar şi la vitezele specifice mersului pe autostradă.

Peugeot 3008 (4)Scaunele îmbrăcate în tapiţerie din piele au un design elaborat şi o anumită masivitate care dă prestanță interiorului. Suspensia spate, cu bară de torsiune, negociază lejer orice contact cu denivelările drumului, abţinându-se să zdruncine energic pasagerii. Reversul îl resimţi în viraje (deşi anvelopele sunt de 18 inci), ruliul fiind totuși în limitele obişnuite ale unui autovehicul cu înălţimea de 1,6 metri care nu îşi propune să doboare recorduri de viteză pe Nordschleife. La tratamentul bun rezervat pasagerilor contribuie şi sistemul audio „Focal” cu nouă incinte acustice, dar şi aplicaţiile integrate precum Apple CarPlay sau MirrorLink. Consumul mediu de 7,7 litri încununează un comportament dinamic corect şi un nivel de confort la standardele unui SUV modern, căruia însă nu îi place să arate la fel ca toţi ceilalţi. Până la urmă te afli în mașina care a câștigat trofeul „Car of the Year 2017” în Europa.

Text: George DRUGESCU / Foto: Daniela MARINESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 + noua =