TEST: Peugeot 2008 – Familist copilăros

,

Peugeot 2008 (3)Peugeot 2008 (16)În mod cert noul Peugeot 2008 se inspiră copios din linia stilistică ce a făcut deja celebre modelele 3008 şi 5008. Mix interesant de stil, tehnologie şi confort, cel mai mic SUV din gama constructorului francez ne-a făcut curioşi să-l cunoaștem îndeaproape.

Peugeot 2008 (2)Este evident că ştie să se facă plăcut de la prima vedere. Proporţiile robuste ale caroseriei şi designul nuanţat de intervenţii stilistice care îi accentuează caracterul temerar reuşesc să construiască imaginea unui mini-SUV cu potenţial. Efectul este cu atât mai surprinzător dacă ţinem cont că 2008 foloseşte platforma mecanică a modelului 208, motiv pentru care reuşeşte să se încadreze într-o lungime totală de 4.160 mm. Posesor şi al unei staturi un pic sărită de un metru şi jumătate, nu este de mirare că îşi camuflează cu abilitate potenţialul multifuncţional. Abia după ce deschizi portiera îţi dai seama de spaţiul pe care îl ai la dispoziţie. Cu scaunul de la şofer reglat în poziţia optimă pentru condus, mă mut în spate. Deşi am o înălţime de 1,88 metri, reușesc să nu ating plafonul, iar genunchii mângâie doar superficial spătarul scaunului din faţă.

Peugeot 2008 (5)Dacă pentru mine spaţiul este de ajuns, imaginați-vă cum este pentru picii care trebuie „împrăştiaţi” zi de zi pe la grădiniţe sau şcoli… Revenit la volan mă las surprins, din nou, de dimensiunile liliputane ale acestuia. Cu o formă care se abate simţitor de la cea rotundă şi cu dimensiuni ultracompacte, volanul este unul dintre elementele distinctive ale noului 2008. Parcă m-aş afla la comenzile unui Playstation de ultimă generaţie… Constat că, în ciuda dimensiunilor modeste, reuşeşte să-mi umple cu convingere palmele graţie unei secțiuni dolofane și a prizelor extrem de bine profilate în poziţiile 9-3. În mod clar transmite un sentiment de încredere greu de ignorat asezonat şi de prezenţa butonului rotativ care controlează răspunsul tracţiunii „Grip Control”. Adept în exclusivitate al soluţiei tehnice „4×2”, Peugeot 2008 poate fi echipat cu acest sistem pentru optimizarea intervenţiei roţilor motoare în funcţie de calitatea căii de rulare. Există cinci programe predefinite: standard, zăpadă, noroi, nisip şi decuplare ESP.

Peugeot 2008 (8)Se oferă, aşadar, o gamă largă de comportamente adaptate principalelor scenarii de deplasare care sprijină eficient şoferul în condiţii de drum mai puţin prietenoase. Motorul pe benzină de 1,2 litri face parte din familia PureTech dezvoltată integral de Peugeot, ceea ce înseamnă că sub capotă se află un propulsor cu trei cilindri. Capabil să furnizeze 110 CP şi 205 Nm, motorul este cuplat, în cazul modelului testat, la o transmisie automată cu şase raporturi. La rândul ei, aceasta are integrate trei modalităţi de lucru – normal, zăpadă şi sport – care se adăugă la cele cinci variante de răspuns din partea sistemului de tracţiune. Șoferul are astfel la dispoziție un pachet tehnologic cu o mare capacitate de adaptare.

Peugeot 2008 (4)După primii metri parcurşi constat armonia care domneşte în duetul motor-cutie. Schimbările de treaptă se fac lin, cu un rafinament evident deşi nu este vorba de o transmisie cu dublu ambreiaj, ci de una cu convertizor de cuplu. Această metodă de lucru se conservă pe întreaga scală a vitezometrului atâta vreme cât nu bruschezi acceleraţia. Agilitatea pe care motorul o insuflă n-ar trebui să surprindă prea mult din moment ce este vorba de o mașină cu o greutate proprie de numai 1.235 kg. Accelerările au un ritm vioi şi sunt însoţite de o tihnă evidentă care derivă şi din antifonarea bună a habitaclului.

Peugeot 2008 (7)Condusul în rafale nu este tocmai pe placul cutiei şi, ca să fiu sincer, nici nu prea se potriveşte cu spiritul acestei versiuni axată în mod evident pe confort şi economie de combustibil. Dar îmi este greu să mă abţin de la un condus incisiv, mai ales din cauza programului Sport strecurat în meniul cutiei de viteze. Setată astfel, transmisia profită din plin de tot entuziasmul motorului şi oferă prestaţii interesante care pot aduce un zâmbet pe faţa şoferului, dar şi o sprânceană ridicată admirativ… pe cea a pasagerilor.

Peugeot 2008 (15)Peugeot 2008 (1)Aglomeraţia în care mă zbat mă obligă să-mi redefinesc stilul de condus aşa că revin la modul standard şi o las să îşi facă treaba. Mie nu-mi rămâne altceva de făcut decât să mă concentrez pe evitarea gropilor sau a denivelărilor. Suspensia, prevăzută cu bară de torsiune la puntea spate, dă dovadă de multă înţelegere la contactul cu toate imperfecţiunile drumurilor de la noi. Nici nu este zgomotoasă, aşa că pasagerii sunt foarte bine trataţi în ceea ce priveşte calitatea şi confortul călătoriei. Pe de altă parte, cum era de aşteptat, relaxarea suspensiei penalizează condusul sportiv în viraje, tribut pe care îl plătesc cam toate modelele din această clasă. Ignor ruliul care îşi face simţită prezenţa, fără însă să afecteze stabilitatea maşinii sau aderenţa, şi mă bucur de sprinteneala de care dă dovadă 2008. Contribuie din plin la asta şi răspunsul rapid al direcţiei graţie volanului de (foarte) mici dimensiuni. Ieşirea din oraş atrage atenţia asupra veleităţilor de cruiser cu rază medie de acţiune. La 130 km/h în treapta a şasea, motorul are 2.750 rpm şi consumă aproximativ 7,5 litri / 100 km, pentru ca la 90 km/h, în aceeaşi treaptă, dar cu 1.000 rpm mai jos, să se mulţumească cu numai 4,5-5,5 litri. Un portbagaj de cel puțin 410 litri și maxim 1.400 litri (cu spătarele banchetei rabatate), completează imaginea unui model capabil să se adapteze cu uşurinţă la nevoile de azi ale unei familii tinere şi ocupate. Prin „ocupate” înţeleg multe drumuri zilnice, dar şi mult dor de ducă la sfârşit de săptămână sau în timpul concediilor. Indiferent de sezon.

Text: George Drugescu / Foto: Daniela MARINESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


cinci − 3 =