TEST: Opel Grandland X Hybrid4 – SUV-ul cu trei motoare

,

Opel mărește gama pentru SUV-ul Grandland X prin adăugarea unei prime versiuni plug-in hybrid. Numită Hybrid4 aceasta oferă 300 CP, două motoare electrice, unul termic pe benzină și tracțiune integrală.

Piața modelelor SUV este în schimbare. Dacă doar acum un an sau doi, motorul diesel era la putere pentru acest tip de automobil, acum publicul cere din ce în ce mai mult soluții de propulsie hibridă. Până la electrificarea completă, un pas intermediar este soluția plug-in hybrid: unul sau mai multe motoare electrice ce lucrează în tandem cu un motor pe benzină. Opel a mai încercat această soluție și acum zece ani când a produs modelul Ampera. Bazat pe modelul Chevrolet Volt, dezvolat de General ­Motors, Ampera era un automobil cu ­propulsie electrică, dar care folosea și un motor termic pentru a crește autonomia, alimentând bateria. Cel puțin în teorie, pentru că ulterior s-a constatat că motorul termic angrena și roțile în anumite condiții. Opel este acum parte din PSA, lăsând în spate istoria petrecută alături de GM, iar viitorul este electric.

Este primul plug-in hybrid dintr‑o serie de două versiuni ce vor fi disponibile pentru SUV-ul ­Grandland X. Cel pe care l-am testat în ­Germania, la lansarea internaționala,  poartă logo-ul Hybrid4 și are o putere totală de 300 CP și tracțiune integrală, iar ulterior va fi lansată și o versiune numită simplu Hybrid cu 224 CP și tracțiune față.

Noul Opel Grandland X Hybrid4 este primul model PHEV dezvoltat de constructorul german sub umbrela grupului PSA, platforma fiind comună cu cea a modelelor similare ale mărcilor din grup. Cifrele sunt impresionante. Cei 300 CP sunt adunați din resursele a nu mai puțin de trei motoare: două electrice și un motor turbo pe benzină.

Cele două motoare electrice asigură reprize excelente chiar și la viteze de autostradă. O simplă apăsare mai serioasă a pedalei de accelerație are un efect instant și satisfăcător. Motoarele electrice pot susține chiar și viteza de 135 km/h, atât timp cât au la dispoziție o baterie suficient de încărcată. Opel și-a echipat noul model hibrid cu o baterie de 13,2 kWh, alimentată prin cablu type 2 de la o priză casnică sau o stație de încărcare. Încărcătorul standard al modelului Grandland X Hybrid4 permite alimentarea cu 3,7 kW, dar opțional acesta poate fi upgradat la 7,4 kW. Ca în cazul majorității hibrizilor cu încărcare la priză, viteza de alimentare relativ scăzută avantajează încărcarea acasă peste noapte. Opel garantează bateria pentru opt ani sau 160.000 km. Timpul de încărcare la putere maximă este de 1 h 50 min. Dacă folosim o priză casnică de 230V, încărcarea durează aproximativ șapte ore.

Motorul termic turbo de 1,6 litri dezvoltă 200 CP la 6.000 rpm și oferă un cuplu maxim de 300 Nm la 3.000 rpm. Cele două motoare electrice dezvoltă 110 CP (cel pentru puntea față) și 113 CP (puntea spate). Cel de la volan poate alege între patru moduri de condus, ce pot fi selectate prin intermediul unui buton amplasat lângă levierul cutiei de viteze: Electric, Hybrid, 4wd și Sport. În modul electric, mașina este propulsată în special de motorul electric de pe puntea spate, iar la nevoie intervine și cel de pe puntea față. Se poate rula în mod full-electric, inclusiv la viteze de 135 km/h. Oficial, autonomia electrică este de 59 km, dar la testul din Germania computerul de bord arăta o autonomie electrică de 32 km. Ce-i drept, temperatura exterioară este doar de câteva grade Celsius, iar computerul de bord estimează autonomia electrică și în funcție de consumul anterior înregistrat. Cu un stil de condus normal, estimăm că noul ­Grandland X Hybrid4 poate parcurge 40-45 km în mod full electric.
Opel a introdus și o modalitate interesantă pentru a încărca bateria în mers, în caz că dorim să avem resurse electrice pentru mai târziu. De exemplu, avem de făcut un drum pe autostradă, urmat de câțiva zeci de km într-un oraș. Din meniul computerului de bord putem selecta funcția e-save ce permite alegerea conservării bateriei pentru 10 km, 20 km sau rezervă maximă. În timpul mersului, motorul termic încarcă practic bateria pentru a ajunge la destinație cu o rezervă suficientă pentru a intra în zona urbană în mod electric.

Foto: Opel

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× 9 = patruzeci cinci