TEST: Mazda 3 – Stilată și agresivă

,

Mazda 3 (2)Mazda 3 (5)„Frumoasă!” este primul lucru pe care îţi vine să îl spui când te afli față în faţă cu hatch‑ul compact al celor de la Mazda. Posesoare a uneia dintre cele mai mari caroserii din acest subsegment, grijuliu camuflată sub forme voluptoase şi agresive care definesc limbajul stilistic Kodo, Mazda 3 Sport încântă și provoacă deopotrivă.

Mazda 3 (4)Deşi, în general, mă feresc să fac aprecieri în ceea ce priveşte designul, de data asta sunt nevoit să recunosc că Mazda 3 face parte din acea nişă, foarte subţire, a maşinilor care plac la modul general. Personal, nu ştiu pe nimeni care să fi rămas indiferent la farmecele sale. Mai mult sau mai puţin, toată lumea o găseşte atrăgătoare. Nu doar designul o individualizează în segmentul compact, dar și materialul tehnologic. În primul rând, motorul. Un „aspirat” de 2 litri este foarte greu de găsit. Dacă nu cumva, imposibil.

Mazda 3 (7)Cu o putere maximă de 120 CP şi un cuplu maxim de 210 Nm, ambele atinse la 4000 rpm, motorul garantează senzații interesante, dar solicită multă cooperare din partea şoferului. Dacă eşti unul dintre cei pe care îi încântă uşurinţa cu care accelerează motoarele supra-alimentate, nu cred că vei gusta cu adevărat plăcerea unui drum cu acest model. Cu o greutate proprie de 1.366 kg, Mazda 3 Sport se dezmorţeşte cam după 2.500-3.000 rpm.

Dacă ţi se pare că o face târziu, poate este bine să menţionez că spaţiul de joacă pe care ţi-l pune la dispoziţie se întinde până la 6.500 rpm… Concret, asta înseamnă, de exemplu, că în treapta a doua poţi ajunge la 110 km/h. Sau că atunci când rulezi în treapta a şasea, cu 130 km/h, la 2.750 rpm, te afli în imediata vecinătate a zonei de detentă maximă. Nu căuta niciun buton „Sport”. Apasă acceleraţia cu încredere şi vei plonja direct în el imediat ce ai trecut de 3.000-3.500 rpm. Transmisia manuală se aşează foarte bine peste caracteristicile de cuplu şi putere ale motorului astfel încât întreţine un ritm de condus foarte antrenant chiar și în treptele superioare.

Mazda 3 (3)Mazda 3 (6)Suspensia, cu punte spate independentă, sistemul de direcţie bine setat şi frânele puternice îşi vor aduce contribuţia, la rândul lor, în timpul episoadelor de rulare rapidă. Ruliul este foarte bine gestionat, aşa că sunt mari șanse ca verva condusului sportiv să pună stăpânire pe tine. Altfel, te poţi bucura de un condus relaxat, chiar tacticos. Resursele motorului de 2 litri sunt atât de importante încât mersul cu vitezele maxime legale se face la turaţii modeste. Plăcerea condusului este nuanțată şi de scaunele bine profilate, cu reglaj pe verticală inclusiv pentru cel de la pasager în varianta de echipare avută la test – Revolution. Volanul sport, robust și încălzit (ca şi scaunele față), se asortează de minune cu instrumentele de bord, dominate de un singur ceas analogic, dar enorm – turometrul. Turația motorului capătă statut prioritar faţă de viteză, afişată pe un ecran mititel, ca o informație auxiliară, în spiritul mașinilor sport pur-sânge. Head-up displayul sau City Brake Support ridică semnificativ ștacheta siguranţei active pe care o oferă Mazda 3. Se întrunesc astfel condiţiile de a avea ocazia să te bucuri în voie de limpezimea şi claritatea fundalului sonor asigurat de un sistem audio Bose cu exact câte difuzoare trebuie. Tot ce îţi mai lipseşte este un rezervor plin, o destinaţie provocatoare şi … o Mazda 3 hatchback.

Text: George Drugescu / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


cinci − 3 =