TEST: Mazda 3 – Călătorie în stil sedan

,

Mazda 3 (7)20-21Chiar dacă sunt un mare amator de hatch-uri, trebuie să recunosc că un sedan stârnește admirația pe stradă fără să fie neapărat unul din categoria executive. Mazda 3 mi-a demonstrat-o din plin.

Mazda 3 (8)Poate și pentru că, la noi, tipul acesta de caroserie aș putea spune că a devenit genetic. Și, surprinzător, este cu cinci kg mai ușor decât varianta în cinci uși.
Schimbările stilistice sunt subtile și se resimt în partea frontală unde grila a căpătat aspect 3D, iar proiectoarele de ceață au fost scoase în evidență. Profilul a căpătat oglinzi noi cu lumini de semnalizare și care se rabatează automat, sistem disponibil standard de la al treilea nivel de echipare (din cinci), Attraction. Iar față de hatchback, sedanul este mai lung cu 110 mm, fapt care extinde volumul portbagajului la 419 litri, adică are 55 de litri în plus ce pot fi gestionați eficient pentru bagajele celor patru ocupanți ai cabinei.
Mazda 3 (6)Când te așezi pe locul șoferului accesul este facil chiar dacă montantul B este destul de aproape de oglinda retrovizoare laterală. Și aici vorbesc despre cineva cu o talie de aproape 1,90 metri care nu a avut nevoie să devină contorsionist pentru asta. Poziția la volan este joasă, în genul mașinilor sportive, iar dispunerea instrumentelor de bord este orientată spre postul de conducere. Cred că oricine își poate găsi confortul la volan pentru că scaunul are o cursă de 260 mm în lungime și de 50 mm pe înălțime, la care adăugați și cele 80 de grade ale înclinării spătarului.
20-212

Motorul este de 2,0 litri, cel cu care japonezii dau cu tifla trendului de downsizing, mai ales că-i un „benzinar” sadea, cuplat la o transmisie manuală cu 6+1 raporturi. Mulți au țâțâit când au aflat că dezvoltă „doar” 120 CP, iar când li s-a spus că este doar aspirat natural au întrebat din vârful buzelor dacă este și sportiv. Despre ce anume nu s-au lămurit este că valoarea maximă a cuplului motor este de 210 Nm disponibilă de pe la 1.400 de rotații, iar pentru un „benzinar” înseamnă o eficiență mult îmbunătățită mai ales în cazul în care dispune de o rată de compresie de 14:1, foarte apropiată de cea a unui diesel. Asta ținând cont că dieselurile „familiei” au raportul de compresie de 14,8:1. Cu alte cuvinte, aveți reprize care pot să ofere suficientă adrenalină încât să-l facă pe cel de la volan să plescăie din limbă atunci când se dă jos din Mazda 3. Totul este să treceți de 4.000 de rotații, iar condusul capătă alte valențe. Consumul mediu a fost în jur de 10 litri în oraș, cu tot cu aportul i-Stop-ului, și de aproximativ 7 în afară, dar cu destule izbucniri de forță, mai ales când trebuia să depășești ceva mai din scurt „cârdurile” de TIR-uri, atunci când se ivea ocazia.
Ținuta de drum fermă și o direcție senzitivă sunt argumentele cu care Mazda 3 vrea să convingă că dinamica rămâne atuul principal al generației actuale. Iar acesteia „tușa” finală i-a adus-o sistemul G Vectoring Control (GVC), cea mai nouă dintre tehnologiile Skyactive Vehicle Dynamic ce coordonează motorul, transmisia, suspensia și sistemul de frânare și care gestionează cuplul motor pentru încărcarea optimă a fiecărei roți. Îl veți simți la fiecare întoarcere de volan. Nu vă mai rămâne decât să găsiți un drum cu multe serpentine, indiferent unde este destinația finală, și vă bucurați de o călătorie antrenantă, dar cu stil.

Text:  Radu BUHĂNIŢĂ / Foto:  Daniela MARINESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


4 + sapte =