TEST: Honda X-ADV – Un partener de drum Xtrem de… Versatil

,

Roţi de 17” pe faţă şi 15” pe spate, anvelope tubeless de 120 pe faţă şi 160 pe spate, o transmisie secvenţială cu dublu ambreiaj, șa super lată, un sound profund, pătrunzător şi un motor de 745 cmc foarte muncitor fac din Honda X-ADV o prezenţă exotică, ergonomică şi practică. Într-un cuvânt, deosebită.

Transmisia secvenţială îmi trezeşte sentimente confuze. Pe de o parte este o raritate la o motocicletă, iar pe de altă parte este standard la un scuter. Cum X-ADV pare să fie şi una şi alta, mi-este greu să decid din ce unghi să abordez tema… Totuşi, câte scutere au roţi de 17 inch pe faţă şi 15 pe spate? Sau ce scuter te îmbarcă în poziţia clasică, specifică unei motociclete enduro touring? Cum la ultimele două întrebări răspunsul îl dau ridicând resemnat umerii şi sprâncenele (deşi imaginea unei Aprilia RX 50 Factory îmi trece rapid prin faţa ochilor) perspectiva din care ar trebui să privesc acest „hibrid” cu cel puțin două fețe pare a se cristaliza destul de bine. Am în faţă o motocicletă-scuter şi un scuter-motocicletă, ambele cu veleităţi… eXtinse. Alura sa inconfundabilă, efect al compromisului constructiv dintre cele două specii cu două roţi, stârneşte curiozitate şi atrage priviri. Jantele spiţate cu anvelope tubeless, potenţialul cursei spate (75 mm) plus posibilitatea de accesorizare cu elemente specifice evoluţiilor în mediul offroad adaugă doza de aventură care separă modelul japonez de oricare alt scouter. De fapt, aşa îşi trădează cealaltă descendență. Prin urmare este dificil să spun exact ce am acum sub mine. Cert este că îmi place.

De la uşurinţa cu care se înscrie în trafic şi supleţea de care dă dovadă când se strecoară prin spaţii înguste, până la vibrato-ul pătrunzător al motorului când îl accelerezi, descopăr aptitudini şi manifestări care îl fac un partener de drum Xtrem de versatil. Parafrazându-l pe Andre Gide, aş putea recomanda să „nu te repezi să-l înţelegi”. X-ADV este un mijloc de transport cu o personalitate ­complexă. Extravaganța sa, rezultat al unui melanj optim între calităţile unui scouter şi aptitudinile unei motociclete enduro-touring, se lasă descoperită în varii scenarii. Oraşul îl traversează lin, fără bătaie de cap. Schimbarea treptelor în regim automat se derulează cu fineţe când accelerezi cursiv. Poţi relaxa sau încrâncena răspunsul motor-cutie folosind butoanele „+ / -” aflate pe panoul de comandă fixat pe maneta din stânga. Fluiditatea fluxului motor este admirabil gestionată şi îţi lasă mult spaţiu ca să te bucuri de drum. Chiar dacă optezi pentru unul din cele trei grade de condus sportiv pe care le ai la dispoziţie, transmisia îşi conservă comportamentul politicos. Cu diferenţe sensibile între ele, gama de programe Sport dezvăluie apetitul pentru sprinturi. Sunetul viguros lăsat în siajul fiecărei probe de acest fel la care îl supui contrastează cu alura de scuter, dar se suprapune perfect peste trăsăturile moto, adânc grefate în specificația tehnică. Motorul de 745 cmc cu doi cilindri dezvoltă 55 CP și 68 Nm, ceea ce este mai mult decât suficient chiar și atunci când este încărcat la maxim – 415 kg.  Centrul de greutate coborât, specific unui scuter, alimentează din plin elanul de care dă dovadă când pui cilindrii la treabă.

Echilibrul foarte bun al maselor încurajează la rândul său deschiderea la maxim a gazului sau aventurarea în spaţii înguste, la viteze mici. De data asta unghiul mare de bracare devine un aliat important. Indiferent unde ai de mers, silueta îngustă, motorul temperamental, transmisia ­automată cu un comportament rafinat şi manevrabilitatea foarte bună te ajută să faci faţă fără efort și emoții oricăror provocări. Dacă devii nostalgic sau poate doar plictisit de confortul oferit de transmisia cu dublu ambreiaj alege oricare setare din cele trei oferite de programul Sport şi schimbă treptele în regim secvenţial. Cabrări impetuoase, decolări de pe loc surprinzătoare, depăşiri din scurt, totul se poate regăsi în meniul unui drum obişnuit. Scos din oraş, Honda XADV îşi etalează plenar vocaţia de tourer. Parbrizul înalt, cu cinci posibilităţi de reglare pe înălţime plus carenajul față compact te apără eficient de vânt în timp ce motorul îşi umflă cu poftă cilindrii. Sesizez abnegaţia cu care câştigă sprinten în viteză şi relaxarea cu care păstrează viteza maximă permisă pe autostradă. La un pic peste 4000 rpm, în treapta a şasea, cei 130 km/h sunt menţinuţi în schimbul a 4-4,5 litri. Comportamentul general nu trădează că l-ai supune vreunui efort deosebit. Dimpotrivă, impresia este aceea că abia aici se simte cu adevărat în largul său. Şaua foarte comodă, atât în faţă cât şi în spate, încurajează călătoriile lungi, în timp ce faptul că poate fi accesorizat cu coburi şi scărițe cu zimţi, demonstrează clar multipla sa specializare. Activitatea în teren accidentat este sprijinită de un sistem de control al tracţiunii cu două trepte de intervenţie – scăzut şi ridicat. Pentru situațiile critice este posibilă dezangajarea sa totală pentru a permite roţii spate să sape până când capătă aderență. Trebuie menționat că, în ciuda caznelor la care l-am supus în cei aproape 300 km de test, parcurși în proporții cvasi egale în oraș și în afara lui, consumul înregistrat la final a fost de 4,5 litri/100 km. Cum se pare că nu are o specializare anume, fiind un veritabil vehicul multifuncțional, depinde numai de tine ce vrei să faci împreună cu Honda X-ADV. În ceea ce-l privește, lucrurile sunt simple: nu are nevoie decât de un plin de combustibil şi de o direcţie.

  Text /Foto: George DRUGESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


1 + sapte =