TEST: Honda Jazz e:HEV – Spațiul, ultima frontieră…

,

Noul Honda Jazz e:HEV este tot ceea ce nu te aştepţi de la o maşină de clasă mică: foarte spaţios, ultra accesorizat şi foarte confortabil. Evident, este şi economic. Dar plusează suplimentar la acest capitol prin faptul că este un hybrid.

Este important să nu ai idei preconcepute și să crezi că noul Honda Jazz e:HEV este doar ceea ce pare a fi – un mic autoturism care poate acoperi nevoile de transport cotidiene. Trebuie să-ţi dai doar foarte puţin silinţa ca să descoperi nivelul de tehnologie de care dispune. O sumară observaţie a detaliilor exterioare este îndeajuns: caroseria expune forme care predispun la o rezistenţă minimă la înaintare, jantele au un design studiat, farurile sunt cu tehnologie LED şi de pe partea stângă a hayonului nu lipsește sigla e:HEV. Asta înseamnă că te afli în faţa unui automobil care coagulează într-un tot unitar un motor termic, o transmisie automată cu raport unic, un generator, un motor electric şi o baterie litiu-ion.

La tot acest pachet de tehnologii trebuie adăugată şi electronica, care armonizează până la imperceptibil colaborarea dintre cele două surse de putere. Nimic nu trădează predarea ştafetei de la motorul electric la cel termic cu excepţia zgomotului specific funcţionarii acestuia din urmă. Datorită posibilităţii de a rula 100% în mod electric, noul Jazz se dovedeşte a fi extrem de economic în mediul urban. Inclusiv transmisia automată are integrat un program dedicat rulării în aglomeraţie. Fereastra „B” corespunde activării procesului de încărcare intensă a bateriei folosind frânarea regenerativă. Pe lângă menajarea sistemului de frânare, acest mod de conducere reuşeşte să încarce în cel mai scurt timp bateria de acumulatori pentru a beneficia cât mai mult de propulsia electrică care asigură plecările de pe loc şi deplasarea cu viteză mică. Efectul se resimte în economia de combustibil. Într-un Bucureşti lipsit oarecum de trafic, dar fără ca asta să însemne neapărat lipsa cozilor interminabile pe arterele mari, Jazz s-a mulţumit cu un consum de 4,3 litri. Valoarea include şi utilizarea accesoriilor responsabile cu nivelul de confort din moment ce temperaturile ridicate m-au obligat să mă joc tot timpul cu butoanele rotative care comandă aerul condiţionat automat, iar atmosfera estivală m-a înghiontit să folosesc intens sistemul audio. Senzaţia pe care ţi-o lasă rotirea oricăruia dintre cele trei butoane ale climatizării îţi confirmă atenţia acordată detaliilor, dar şi accentul pus pe calitatea fabricaţiei, mai ales în cazul nivelului de echipare Executive.

Abundenţa de dotări, în special din gama celor care deservesc siguranţa, este pregnantă. Practic nu lipseşte nimic. De la airbag-ul central care separă în caz de accident pasagerii din față, sistemul de monitorizare a unghiului mort sau frâna autonomă pentru atenuarea coliziunilor și până la pilotul automat autoadaptiv sau sistemul de menţinere a benzii de circulaţie, întreaga pleiadă de echipamente este integrată firesc în fişa tehnică. Finisaje curate, estetică sobră, materiale plăcute ochiului, o tabletă centrală de înaltă rezoluţie cu diagonala de 9 inci, dublată de un display cu diagonala de 7 inci care înlocuieşte ceasurile de bord clasice, plus volanul cu două spiţe şi panoul care include comenzile climatizării îi conferă o tuşă premium. Dar ceea ce evidenţiază în cea mai mare măsură noul Jazz este spaţiul. Cu o capacitate de încărcare maximă de 1.205 litri este clar că depăşeşte graniţele uzuale ale segmentului din care face parte. Surpriza este cu atât mai mare cu cât silueta liliputană nu te avertizează sub nicio formă asupra potenţialului de care dispune din acest punct de vedere. Plasarea rezervorului de combustibil sub scaunele din față a eliberat spaţiul de sub bancheta spate și este fructificat excelent de pachetul Magic Seats. Prin simpla rabatare a şezutului acesteia (împărțit asimetric) se obţine un spaţiu cu lăţimea de circa 124 cm, măsurată între cotierele de pe fețele portierelor şi cam tot atâta, central, pe înălţime. Mai mult decât suficient pentru transportul obiectelor voluminoase, aspect facilitat şi de uşurinţa încărcării acestora prin decupajul amplu al uşilor spate. Tot mult este şi spaţiul pus la dispoziţia pasagerilor, inclusiv a celor care călătoresc în spate. 90 cm între baza spătarului şi plafon girează călătorii comode până şi pentru persoanele de peste 1,85 metri, ceea ce, de la o maşină de clasa mică este, din nou, o surpriză. În ceea ce priveşte tehnologia hybrid, modul onctuos în care aceasta se manifestă în toate scenariile de drum, adaugă un plus de confort şi rafinament oricărei călătorii. Motorul electric poate funcţiona cu până la 13.300 rpm şi dezvoltă 109 CP şi 253 Nm, astfel încât este capabil să intervină tranzitoriu inclusiv la viteze de peste 80 km/h. Motorul termic este pe benzină, cu o capacitate de 1,5 litri și dezvoltă 98 CP, respectiv 131 Nm. Prezenţa celor două surse de putere înseamnă că Jazz e:HEV poate rula în trei moduri distincte, pe paliere de viteză predefinite: electric până la 30 km/h, hybrid până la 80 km/h şi clasic peste 80 km/h. În timpul rulării în modul hybrid, cele două motoare asigură deplasarea separat sau împreună, procesul fiind unul extrem de mătăsos. Nu există un buton dedicat rulării exclusiv în mod electric, în schimb, există o pictogramă „EV” care te anunţă când te deplasezi fără să întrebuinţezi motorul termic. Există însă un buton ECON care diminuează sensibil debitul de combustibil. Cu ajutorul acestuia şi a nenumăratelor (și insesizabilelor) intervenţii din partea motorului electric, consumul mediu realizat după un parcurs de peste 600 km, din care 2/3 a fost făcut în afara oraşului, a fost de 5,2 l/100 km. Rezultatul este în acord cu comportamentul dinamic echilibrat şi cu abundenţa de tehnologii de care dispune noul Honda Jazz e:HEV în ambele variante de echipare. Nici spaţiul interior fabulos sau nivelul ridicat de confort pe care îl oferă pasagerilor săriţi de înălţimea medie nu ar trebui trecute cu vederea. Până la urmă, ce ţi-ai putea dori mai mult de la o maşină care abia dacă depăşeşte 4 metri lungime?…

Foto: George DRUGESCU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte − 2 =