TEST: Honda Civic – Pasiune pentru sport

,

Cu un design care nu mai are nevoie de nicio descriere, noua Honda Civic îşi declară franc pasiunea pentru orice fel de activitate sportivă. Pentru utilizarea cotidiană este favorizat de dimensiunile generoase şi competențele funcţionale specifice unui model hatch.

 

Silueta joasă şi plafonul arcuit către spate iniţiază primul test: accesul. Garda la sol de numai 129 mm (cu şofer…), înălţimea de-o şchioapă şi plasarea joasă a scaunelor din față te obligă la un anumit efort, deopotrivă muscular şi elastic. Nu, nici vorbă că ar fi vreun supliciu. Este doar un exerciţiu fizic ceva mai intens decât cel depus în mod obişnuit atunci când urci într-o maşină. Însă, odată ce ai plonjat în postul de conducere, răsplata vine imediat. Versiunea de echipare Sport Plus te întâmpină cu nişte scaune încăpătoare şi ferme care oferă un nivel de confort foarte bun. Reglajele electrice pe opt direcţii (inclusiv lombar) permit o ajustare rapidă a poziţiei la volan care mă mulţumește pe deplin. La fel de rapid constat, după ce mă mut pe bancheta spate că, deşi am mult spaţiu la nivelul genunchilor, în zona capului există restricţii impuse de plafonul plonjat. Probabil că şi prezenţa trapei panoramice acţionată electric sacrifică ceva din disponibilul pe înălţime pus la dispoziţia ocupanţilor de aici, şicanându-i niţel pe cei mai înalţi.

Revenit la volan, mă las îmbrăţişat de consola centrală elevată până la nivelul şoldului şi de portiera al cărei geam porneşte de la nivelul umărului. Nicio surpriză că mă simt „imersat” într-un autentic cockpit. Volanul mare şi priveliştea pe care o oferă – imediat după ce apeşi butonul sângeriu „Engine Start/Stop” – turometrul digital, plasat central, cu marcaje înroşite între 6.500 şi 8.000 rpm, mă îndeamnă la drum. Transmisia manuală cu șase trepte are un levier retezat scurt, poziţionat perfect şi are curse cât un lat de palmă. Din acest punct de vedere, funcţia Auto Hold (botezată Brake Hold la Honda) şi pilotul automat autoadaptiv devin nişte ingrediente exotice prin simplul fapt că sunt armonizate cu o asemenea transmisie. Le recunosc imediat eficiența, comoditatea şi fineţea cu care acţionează. În timp ce primul îşi face datoria după acelaşi protocol ca şi atunci când este combinat cu o transmisie automată, pasul suplimentar fiind reprezentat doar de selectarea manuală a primei trepte, cel de-al doilea lucrează emolient, fără a-şi suspenda activitatea atunci când, la îndemnul asistentului de schimbare a treptelor, selectezi treapta recomandată. Doar 2,22 ture de volan pentru a braca roțile dintr-o parte în cealaltă plus suspensia spate independentă, dar mai ales faptul că întregul cuplu maxim de 240 Nm este livrat între 1.900 şi 5.000 rpm, justifică totalmente aspectul tăios al caroseriei.

Sigur că 8,3 secunde pentru sprintul 0-100 km/h nu este o valoare care să te uimească. Vei fi uimit însă de entuziasmul cu care motorul de 1,5 litri şi 182 CP accelerează, indiferent de viteză sau de treaptă. Senzaţia este cu atât mai intensă cu cât ai impresia că pe măsură ce cresc viteza şi turaţia, motorul devine şi mai cooperant, păstrându-şi suflul până la graniţa sectorului roşu al turometrului. Agilitatea de care dă dovadă trebuie corelată cu greutatea proprie de numai 1.379 kg, surprinzătoare la o maşină a cărei lungime depăşeşte 4,5 metri, aşa cum ţinuta de drum foarte stăpânită trebuie corelată, pe lângă suspensia independentă, cu amortizoarele autoadaptive controlate electronic. Frânele răspund energic, puse la treabă de insonorizarea foarte bună a habitaclului care mi-a creat, mai des decât m-aş fi aşteptat, poftă să merg mai repede. Pentru a rula cu 130 km/h în treaptă a şasea este nevoie de 3.000 rpm şi circa 7-8 litri de combustibil. Cu 40 km/h mai jos, în aceeaşi treaptă, reducerile stresului mecanic şi al consumului sunt evidente: 2.000 rpm şi aproximativ 4-4,5 litri consum instantaneu. Trapa de mari dimensiuni, sistemul audio cu 11 incinte acustice, priza de 12V şi 180W, mufa HDMI, USB-urile cu încărcare de 1A, respectiv 1.5A sau sistemul de încărcare al telefonului prin inducţie adăugă nota de actualitate şi de interconectivitate necesară astăzi. Multiplele sisteme de siguranţă (de la alertă de coliziune frontală până la sistemul de avertizare şi menţinere a benzii de rulare sau cel de avertizare unghi mort) plus un portbagaj de 420 litri, recomandă Honda Civic cu cinci uşi drept un model responsabil şi util. Depinde doar de tine să hotărăşti ce ai putea face cu o maşină care are două eleroane pe lunetă şi tot atâtea ţevi de evacuare plasate central. Eu unul, n-am avut niciun dubiu.

Foto: George Drugescu

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

TEST: Honda Civic – Hot Sedan

TEST: Honda Civic Type R – Nerv japonez

 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × = optsprezece