TEST: Honda CBR650R – Experiență completă

,

Cu o alură care te trimite cu gândul la o săgeată gata să fie lansată din arcul întins la maxim, Honda CBR650R îşi etalează franc temperamentul, preferinţele şi competențele. Dar în acelaşi timp reuşeşte să camufleze o trăsătură care pentru mine, odată descoperită, a fost o reală surpriză.

 

Turometrul etalonat „în alb” până la puţin peste 12.000 rpm şi un motor care pare că se sufocă în gama vitezelor legale ar fi dovezile empirice pentru a considera Honda CBR650R un model rebel. Aceeași concluzie este susținută și de specificaţia tehnică a motorului de 649 cmc capabil să dezvolte 95 CP şi 63 Nm sau de etajarea scurtă a primelor trei trepte de viteză din cele șase ale transmisiei. Nici poziția în șa nu este străină de ADN-ul de curse inspirat de Honda Fireblade. Tripleta șa-ghidon-scărițe te aşază într-o postură înclinată, cu picioarele intens flexate dacă eşti de înălţime peste medie. Prima treaptă de viteză te catapultează până la 108 km/h, cu motorul izbindu-se nervos de pragul unei turaţii maxime, plafonată undeva la peste 12.000 rpm. Dar tocmai aceste răbufniri care expun potenţialul real al motorului, te ajută să descoperi uşurinţa cu care poţi stăpâni şi controla tumultul de energie pe care îl emană.

Poate că arată ca şi cum ar fi gata să ia startul într‑o cursă de MotoGP, dar este la fel de performantă şi când vine vorba de felul în care te lasă să o strunești. Frânele, suspensia, totul este configurat de aşa manieră încât intervenţia acestora să fie cât mai progresivă şi mai predictibilă, astfel încât să te poţi bucura intens de aptitudinile sale sportive. De altfel, asta anunţă şi titulatura adoptată, cu „R” în loc de „F”, comparativ cu modelul precedent, CBR650F, pe care l-a înlocuit în 2019. Aşa că iată-mă la ghidonul unei sportive cu motor cu patru cilindri în linie care reuşeşte să sprinteze cu înfocare şi să se adapteze cu multă abilitate la traficul cotidian.

Această dualitate este alimentată în principal de prezenţa furcilor inversate Showa SFF‑BP USD de 41 mm cu funcţii separate (destindere / comprimare). Datorită acestora trecerea peste denivelări pierde din intensitatea şocului până la valori care pot fi descrise, fără pic de exagerare, drept confortabile, în timp ce sesiunile sport câştigă în stabilitate şi încredere. Ambivalenţa comportamentului de care dă dovadă deschide calea unei utilizări zilnice foarte convenabile. Deşi nu are moduri de condus predefinite, plaja de turaţii funcționale este o arenă largă care oferă multă libertate de mişcare. Este albă până la 12.000 rpm, înroșindu-se undeva pe la 14.000 rpm, așa că poţi evolua în ce stil doreşti, în funcţie de trafic sau de chef. Dacă treapta întâi poate forța și depăși bariera de 100 km/h, treapta a cincea poate îndura viteze și de 40 km/h, corespunzător unei turaţii de circa 2.000 rpm. Odată depășit plafonul de 4.000-4.500 rpm, motorul prinde vigoare şi îşi atestă apartenenţa la clasa sport. Urcă frenetic, indiferent de treaptă, şi poate întreţine un stil agresiv dacă răsucești zdravăn accelerația. Ţeava de eșapament, retezată scurt, asigură un fundal sonor potrivit unor astfel de sesiuni, în timp ce la ralanti oferă un nivel de zgomot foarte civilizat. Traiectoria precisă, echilibrul foarte bun, frânele eficiente sunt dublate de sistemul Traction Control (TC) care adaugă siguranţă mai ales în virajele atacate brutal sau când accelerezi puternic. Pe frânarea de urgență, pentru că am avut parte şi de aşa ceva graţie unui şofer neatent, sistemul ABS și-a demonstrat eficiența din moment ce mi-a permis să ocolesc fără pic de emoţii zona de stradă ocupată de maşina condusă de acesta. Înţelegătoare şi brutală în acelaşi timp, Honda CBR650R este o motocicletă fin echilibrată, capabilă să ofere o experienţă rutieră completă indiferent că te dezlănţui pe circuit sau eşti prins în menghina frustrantă a traficului din mijlocul oraşului.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua − = 5