TEST: Harley-Davidson – Rebel cu o nouă cauză

,

Fisa tehnica 2Când spui Harley-Davidson primul lucru la care te gândeşti este sunetul inconfundabil, în egală măsură sonor şi ameninţător.

 

S-ar putea ca în acelaşi timp să vizualizezi şi silueta unei motociclete de gabaritul unui automobil. Ambele viziuni sunt cât se poate de reale. Cel puţin până să apară modelul Street 750 – primul Harley-Davidson complet nou din ultimii 14 ani. Greu obţii o unanimitate atunci când e vorba de felul în care arată ceva, o ştie toată lumea. Atunci cum e posibil ca în mijlocul grupului în care am plonjat cu noul Street să nu aud decât cuvinte laudative şi oftaturi resemnate?

Integrat în gama Dark Custom, noul model are o postură întunecată accentuată de vopseaua mată prezentă pe rezervor şi aripi. Atractivitatea se explică prin faptul că nu este o motocicletă „întâmplătoare”… Îndelungi discuţii cu utilizatori tineri de motociclete din marile oraşe ale lumii i-au şlefuit aspectul şi fișa tehnică dar au şi delimitat spaţiul în care urmează să se desfăşoare: oraşul. După prima „cheie” mi-e clar că asta nu poate fi adevărat decât în parte: o fi mediul urban cel vizat dar forţa pregnantă a motorului Revolution X, răcit cu lichid, merită şi drumuri ceva mai lungi şi mai solicitante. Poziţia în şa este una comodă, tipică Harley, cu o orientare evidentă către stilul chopper dar augmentată de un unghi mare de virare al roţii față şi de un șasiu îngust care favorizează evoluţiile în traficul urban. Şaua coborâtă, 709 mm faţă de sol, este aproape la acelaşi nivel cu rezervorul.

Fisa tehnica 1Abia când încerc să-mi sprijin mâinile de acesta, în aşteptarea luminii verzi a semaforului, conştientizez plasarea extrem de joasă. De fapt, nu cred să fi condus vreodată o motocicletă cu o asemenea conformaţie, care adăugă farmec şi individualism posturii întunecate afişată de Street 750. Mânerele poziționate la o înălţime medie nu obosesc muşchii braţelor şi în acelaşi timp asigură manevrări uşoare ale ghidonului. Bordurile înalte nu ajung la scărițe ca să obtureze traseele din apropierea mantinelei străzilor astfel încât ocolirea coloanelor de maşini staţionate în trafic se poate face fără emoţii şi pe partea dinspre trotuar. Disponibilitatea unui cuplu motor maxim de 60 Nm la 4000 rpm şi o transmisie cu şase raporturi setată să asigure răspunsuri viguroase pe accelerări în primele trei – patru trepte transformă Street 750 într-o nălucă pentru restul participanţilor la trafic. Uşurinţa cu care motorul împinge motocicleta de 222 kg înainte este debordantă. Treapta întâi reuşeşte să te propulseze fără menajamente până la 60 km/h iar a doua până la 90 km/h. Depăşirea „din scurt” a troleibuzelor staţionate în drum pentru că alveola aferentă staţiei este ocupată de maşini parcate de şoferi, în egală măsură, grăbiţi şi leneşi, devine un moft care are toate şansele să se transforme în rutină. Recunosc însă că nu m-am folosit de puterea mare de accelerare doar în scopuri practice. Sound-ul care se scurge pe ţeava de eşapament, lungă şi ascunsă în spatele unui ornament negru mat, este celălalt motiv. Corpolent şi foarte sonor, zgomotul gazelor arse de motor lasă în urmă mărturia trecereii unui Harley-Davidson autentic: alarmele maşinilor parcate salută entuziast iar şoferii din trafic îşi verifică toate oglinzile în căutarea sursei zgomotului. Nu m-ar mira ca unii să se fi uitat şi spre cer…

Dar în ciuda evidentei specializări în ceea ce priveşte detenta pe accelerări, Street este o motocicletă cât se poate de intuitivă ale cărei reacţii pot fi anticipate cu uşurinţă chiar şi de motocicliştii cu o experienţă ceva mai redusă. Simplitatea comenzilor de pe ghidon reduc la minim interacţiunea şi lasă „spaţiu” liber atenţiei la drum. Frânele, cu un disc pe faţă şi unul pe spate, răspund excelent. De fapt, autoritatea cu care sistemul de frânare potoleşte avântul motocicletei este cel de-al treilea factor care m-a încurajat să profit la maxim de resursele motorului şi transmisiei. Şi cum din câteva accelerări am reuşit să traversez Bucureştiul din centru până către ieşirea spre autostrada Soarelui, nu văd de ce Street 750 ar trebui cantonat în mediul urban. Un set de genţi din gama de accesorii Harley – Davidson ar trebui să rezolve problema bagajelor şi un plin de rezervor – cam 13 litri, pe cea a autonomiei – cam 250 km. Asta e tot ce îţi trebuie ca să te bucuri de un drum lung în compania unei motociclete tinere şi cu mult chef de viaţă.

Drive-test realizat de George Drugescu
Foto: Tibi Mînzu

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× 1 = patru