TEST: Ford Ranger MS-RT – Mastodontul

,

Este greu să alături imaginea unui mastodont precum Ford Ranger, posesor nu numai al unei staturi impunătoare, dar şi a unei greutăţi proprii de peste 2,4 tone, de conceptul de sportivitate aşa cum este el exemplificat în segmentul turismelor. Şi totuşi iată-l: Ranger MS-RT.

Mă aflu în maşina cu numărul 5 din cele probabil maxim 1000 de unităţi care urmează să fie produse de către MS-RT, preparator britanic agreat de Ford pentru modificarea gamei de vehicule utilitare. MS-RT este partener al companiei M-Sport, cu o experienţă de 30 de ani în sporturile cu motor – WRC, Global Rallycross sau GT3 Racing. Pe lângă modelele Ford de competiţie, M-Sport a oferit expertiză şi pentru Bentley Continental GT3 sau Jaguar iPace eTrophy. Este clar că Transit Connect, Transit Custom şi Ford Ranger au beneficiat de specialişti de cel mai înalt nivel tehnic pentru a-şi revizui statutul de vehicule comerciale. Pentru că este vorba de un preparator certificat, modelele transformate de MS-RT sunt comercializate prin reţeaua de dealeri Ford şi beneficiază de aceeaşi garanţie.

Deşi utilizează osatura modelului Wildtrack, ediţia limitată MS-RT se distanţează de acesta odată trecută prin mâinile dibace ale britanicilor. O indicaţie interesantă descoperi pe partea interioară a capotei motorului: a se consulta procedura de demontare a spoilerului față din documentaţia MS-RT. Nu Ford. Dar nu numai spoilerul față a fost revizuit. Toate aripile au un nou relief, iar pasajele roților au fost larg evazate. Nu întâmplător au avut loc toate aceste supradimensionări: Ranger MS-RT este echipat cu jante OZ Racing de 20 inci pe care sunt montate anvelope de iarnă 255/60 R20 furnizate de Continental, model WinterConntact TS 850P.

Pragurile sunt savant profilate aerodinamic, articulate armonios din punct de vedere stilistic cu jantele întunecate. Au apărut şi accente ample din carbon: rama grilei de la motor, carcasele oglinzilor exterioare şi ornamentele din zona proiectoarelor. Pentru o identitate pregnantă, sigla MS-RT a fost brodată pe spătarele scaunelor față, iar pe partea dreaptă a bordului a fost lipită o placă metalică gravată cu sigla preparatorului. Aceasta se adăugă ornamentelor cromate şi plăcuței cu numărul de ordine din ediţia limitată MS-RT prezente pe partea interioară a pragurilor. Gama de culori disponibilă este compusă din Frozen White, Sea Grey şi Agathe Black.

Roţile faţă au discuri ventilate care par miniaturale în comparaţie cu dimensiunea jantelor. Chiar şi aşa, ar fi fost grozav să fie la fel şi la cele din spate. Aici însă s-au păstrat tamburele care creează un efect optic uşor retrograd prin comparaţie cu aspectul performant girat de uriaşele jante OZ Racing. Grefarea seriei limitate MS-RT pe varianta Wildtrack are ca o primă urmare dotarea interioară generoasă în ceea ce priveşte estetica, confortul şi siguranţa.

Dar cel mai interesant este comportamentul stradal, care nu se suprapune cu acurateţe peste cel al modelului de bază, deşi mecanica este similară: motor diesel de 213 CP şi 500 Nm, transmisie automată cu zece raporturi. În primul rând un zgomot foarte redus însoţeşte călătoriile făcute la viteza maximă permisă pe autostradă. Modificarea spoilerului frontal şi prezenţa treptei a zecea în cutia de viteze cu un raport de transmitere de 0,636 sunt motivele liniştei care domneşte la bord. Primul pentru că reduce turbulenţele aerodinamice şi cea de-a doua pentru că menţine motorul la o turaţie scăzută – circa 2.000 rpm. Efectul conjugat este sintetizat de computerul de bord: consumul instantaneu la 130 km/h este de aproximativ 10 litri. Dat fiind că preţul la pompă se orientează spre valori istorice, mi se pare oportun să menţionez că la 100 km/h, tot în ultima treaptă, consumul oscilează în imediata vecinătate din partea superioară a gradaţiei de 7,5 litri. Interesant este că proporţia cu care scade consumul este aproape identică cu cea cu care se reduce turaţia motorului, stabilizată la 1.500 rpm.

Scaune încăpătoare şi foarte comode, spaţiu generos pus la dispoziţia pasagerilor şi o ambianță sonoră plăcută, demonstrează că Ranger MS-RT asigură un nivel de confort similar cu al unui autoturism. Există inclusiv o cotieră centrală pentru pasagerii din spate. Tot aceştia au la dispoziţie o priză de 230 V şi 150 W. Datorită staturii masive şi greutăţii mari, temperamentul sportiv îmbracă forme de manifestare care nu au neapărat legătură cu timpii de accelerare sau cu viteza maximă. Nivelul de performanţă rămâne, scriptic, similar cu al versiunii Wildtrack. Dar întreg spectrul de senzaţii este nuanţat de ajustările aduse caroseriei şi de prezenţa roţilor de 20 inci. O paralelă cu noţiunea de sportivitate specifică unui autoturism mi se pare un pic forţată, mai ales că ma aflu într-o mașină cu garda la sol de 237 mm. Atunci de ce mă simt atât de bine când lipesc acceleraţia de podea? Saltul înainte pe care îl face şi uşurinţa cu care bifează gradaţiile de pe marginea vitezometrului are o savoare aparte, amplificată de dimensiunile generoase ale caroseriei şi de balansul masei suspendate.

Vigoarea motorului este pregnantă inclusiv în timpul sesiunilor de kick-down. La 100 km/h și 1.500 rpm în treapta a zecea, apăsarea brutală a accelerației face ca motorul să se cabreze la circa 3.500 rpm și  transmisia să retrogradeze direct în treapta a şasea. Procesul este lipsit de şocuri sau senzaţii violente, dar avântul pe care îl capătă este încărcat de un sentiment de forţă neostoită care intimidează şi încântă în acelaşi timp. Frânele sunt puternice şi potolesc autoritar elanul chiar şi la viteze mari. Stabilitate mai bună, direcţie mai exactă şi mai promptă ar fi impresiile care se decantează cu ușurință. Inclusiv masa suspendată a maşinii se resimte parcă într-o măsură mai mică decât la varianta standard. Deşi îi place asfaltul, nu îi lipseşte nimic din dotările specifice unui pick-up menit să-şi petreacă mult timp din viaţă în afara lui. Posibilitatea de blocare a diferenţialului spate este dublată de cele două variante de tracţiune integrală posibile: normal şi cu reductor.

Intrarea pe macadam nu este lipsită de surprize. Plăcute! Pentru că jantele de 20 inci ar putea fi un motiv de îngrijorare. Ei bine, nu este cazul. Talonul de 60 este suficient de generos pentru a prelua eficient denivelările și şocurile astfel încât călătoria pe drumuri neamenajate să fie nu doar suportabilă, dar şi comodă. Foarte util, dar şi modern în acelaşi timp este ruloul din aluminiu, acţionat electric, care acoperă bena la simpla apăsare a unui buton de pe telecomandă, din bord sau de pe marginea oblonului.

Ranger MS-RT confirmă o dată în plus valențele multiple ale modelelor pick-up. Nu este de mirare că din ce în ce mai mulţi le adoptă ca maşini de familie pentru că oferă performanță şi siguranţă, spaţiu în exces, imagine puternică şi aptitudini off-road care stimulează apetitul pentru aventură. Bonusul ediției limitate MS-RT este reprezentat de un design inspirat din motorsport foarte bine omogenizat cu caroseria robustă și de un temperament care redefinește noțiunea de sportivitate în segmentul din ce în ce mai popular al pick-up-urilor.

Foto: George DRUGESCU

Ford Ranger Thunder: Exemplar rarisim

TEST: Ford Ranger Raptor – Prădătorul

TEST: Ford Ranger – Exploratorul

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ 2 = noua