TEST: Ford Mustang Mach-E – Model de top

,

Pentru prima dată în peste cinci decenii Ford extinde gama Mustang. Deşi o face cu un model care nu se abate cu nimic de la valorile tradiţionale ale celebrului coupe – libertate, progres, performanță și o doză sănătoasă de rebeliune – ceva s-a schimbat radical din moment ce Mustangul anului 2021 este unul extrem de tăcut.

Poziţionarea bateriei sub nivelul podelei coboară centrul de greutate al maşinii astfel încât stabilitatea câştigă din plin din această dispunere.

Practic, noul Mustang Mach‑E mar­­­­­­­­c­­­hează o schim­­­­bare de macaz în evoluţia mărcii Ford. Până în 2026 gama de autoturisme a constructorului american destinată pieței europene va fi formată numai din vehicule electrice sau plug-in hybrid. Prognoza ­pentru 2030 este şi mai categorică: vor fi comercializate doar modele 100% electrice. Prin urmare, apariţia lui Mach-E este una cu o simbolistică dublă. Având în vedere importanţa pe care o reprezintă, nu este de mirare că reuşeşte să impresioneze fără niciun efort. Statura este de SUV, profilul de coupe, iar în spatele roţilor mari se ascund discuri de frână enorme (mai ales la cele din față) însoţite de etriere pe măsură. Un detaliu captivant, deşi discret, îl reprezintă absenţa mânerelor de la portiere. Nici vorbă de cele clasice sau de cele mai recente, escamotabile. Mustang Mach-E recurge la o soluţie pe cât de ingenioasă pe atât de minimalistă. Toate portierele sunt prevăzute cu butoane care odată apăsate le întredeschid câţiva centimetri, suficient cât să poată fi apucate cu mâna şi deschise complet. Pentru o uşurinţă mai mare, dat fiind că sunt şi cele mai folosite, uşile din față beneficiază de nişte aripioare profilate aerodinamic care îndeplinesc, cu modestie, rolul de mânere.

Deşi pare foarte suplu când îl priveşti din exterior, Mustang Mach-E te întâmpină cu un interior vast, tratat stilistic într-o manieră aerisită.

Odată ajuns în interior, mă surprinde spaţiul oferit pasagerilor – pe verticală şi pe orizontală – datorită unui ampatament de aproape 3 metri (2.984 mm) şi unei înălţimi de peste 1,6 metri (1.624 mm). Artificiul stilistic de vopsire a plafonului într-o culoare închisă reuşeşte să scoată în evidenţă profilul de coupe şi să estompeze statura reală a maşinii. Amestec de piele ecologică Sensico, material textil şi plastic de bună calitate, toate combinate la adăpostul unui plafon panoramic uriaş, habitaclul oferă confort şi emană un foarte plăcut aer futurist.
Mach-E are o configuraţie simplificată: două niveluri de echipare (și corespondent, două variante de tracțiune – motorizare), două variante de baterie (ambele lithiu-ion), două pachete opţionale. Tracţiunea poate fi spate (echipare Base / un motor) sau integrală (echipare ­Premium / două motoare), bateria poate avea capacitatea netă de 68 kWh sau 88 kWh, iar pachetele opţio­nale sunt Tehnologie şi Tehnologie Plus. Dintre cele patru versiuni Mach-E, modelul de faţă este unul de top: două motoare, tracţiune integrală şi baterie de 88 kWh. Puterea maximă dezvoltată atinge 351 CP, iar cuplul 580 Nm. Greutatea proprie este una pe măsură: 2.182 kg. Autonomia oficială pentru această versiune este de 540 km. La preluarea maşinii, cu bateria încărcată 99%, autonomia calculată în baza istoricului consumului realizat de predecesorul meu la volan era de 468 km. 24 de ore mai târziu îmi admir propriile valori: 77% şi 377 km.

Dacă aplic regula de trei simplă constat că autonomia cu bateria încărcată 99% ar fi fost de 485 km. Cu siguranţă ar fi fost şi mai bună dacă aş fi reuşit să ies din oraş şi dacă temperaturile nu ar fi fost atât de ridicate (cele două zile petrecute în compania lui Mustang Mach-E au fost dintre cele caniculare, cu temperaturi de peste 37°C). În mod firesc am folosit intens aerul condiţionat la o temperatură joasă şi la o treaptă de ventilaţie superioară. Tableta centrală, poziţionată pe înălţime, cu dimensiuni cum nu am mai văzut încă la nicio maşină (diagonală de 15,5 inci) afişează în meniul rezervat computerului de bord un grafic al distribuţiei energiei consumate pe durata parcursului înregistrat. Astfel aflu că 11% a fost utilizată de sistemul de climatizare, 73% pentru propulsie, 8% de diverse accesorii şi 7% pentru răcirea bateriei de acumulatori. Compusă din 376 de celule şi localizată sub podea între cele două punţi, bateria de 88 kWh este protejată de o carcasă etanşă şi de o structură de panouri care absorb energia de impact în cazul unui accident. Temperatura acesteia este regularizată şi menţinută la o valoare optimă astfel încât să nu-i fie afectată durata de viaţă sau randamentul de transmitere a energiei electrice în timpul utilizării la temperaturi extreme. Trei moduri de condus – Active, Whisper şi Untamed – colorează răspunsul electro-mecanic în nuanţe de la calm până la răvăşitor. Experienţa intensă de la volan poate fi uşor evaluată fie şi numai prin prisma faptului că doar Mustang-ul V8 este mai rapid decât acest Mach-E… Prin urmare, va fi greu să-ţi refuzi un condus alert mai ales că ţinuta de drum este una foarte convingătoare. Opţiunea One Pedal Drive activează dublul rol al pedalei de acceleraţie: când o apeşi, accelerează, când o eliberezi, frânează. Condus astfel, Mach-E, oferă un confort al șofatului fără rival în gama automobilelor cu propulsie clasică. O evaluare a stilului de condus practicat bazat pe trei criterii – accelerare, decelerare, viteză – te poate ajuta să îmbunătăţeşti în mod constant autonomia. Încărcarea bateriei se poate face folosind o priză casnică, dar şi staţii de curent continuu de maxim 150 kW. Încărcarea de la 10% la 80% durează în primul caz 26 ore şi jumătate, iar în ultimul caz 48 minute. ­Pentru reducerea timpilor de încărcare în cazul alimentării în regim casnic poate fi instalat, contra cost, un sistem Ford Connected Wallbox care are puterea şi intensitatea reglabile: maxim 7,36 kW, respectiv 6A – 32A. Utilizarea acestuia reduce timpii de încărcare (în aceleaşi condiţii) la aproximativ zece ore pentru varianta cu baterie de 88 kWh. Rapid, spaţios şi cu o rază de acţiune mai mult decât confortabilă, noul Ford Mustang Mach-E susţine convingător cauza maşinilor electrice.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


cinci + = 10