TEST: Ford Focus ST 2.0 EcoBlue – Atlet de stradă

,

Ford Focus ST 2.0 EcoBlue. Jante fumurii de 19 inci, culoare Orange Fury, etriere roşii la toate roțile, eşapament dublu, eleron amplu deasupra lunetei, toate indică faptul că în faţa ta se află un alt fel de Focus. După ce descoperi emblema ST de pe hayon şi meniul de bord Ford Performance înţelegi despre ce exemplar este vorba: noul Ford Focus ST.

Aproape că îţi vine să mângâi muchiile fine ale caroseriei care reuşesc să stăpânească într-un design echilibrat clocotul năvalnic al motorului diesel de 2 litri din familia EcoBlue. Disponibil în variantă hatchback cinci uşi şi wagon, modelul ST a fost dezvoltat de divizia Ford Performance. Modificările aduse suspensiei, frânelor, motoarelor şi transmisiilor aşează pe un alt palier tehnologic reprezentanţii gamei ST. Competențele sunt confirmate nu doar de posibilitatea de configurare a răspunsului din partea motorului (o premieră la Focus ST) prin modificarea hărții de injecţie, dar şi de răspunsul prompt al celui mai rapid sistem de direcţie asistat electric din portofoliul tehnic Ford. Rămâne să te decizi dacă este vorba sau nu despre un bolid autentic după ce vei fi aflat că meniul Drive Mode include un program dedicat activităţilor sportive – Race. Deocamdată, abia instalat în scaunul Recaro marcat cu broderie ST undeva în partea superioară a spătarului, chiar sub nivelul tetierei, mă las cuprins de atmosfera de cockpit pe care o emană interiorul.

 

Nu este vorba despre faptul că întreg tratamentul cromatic este reglat în tonuri închise. Susţinerea fermă oferită de şezut şi spătar, volanul dolofan, teşit în partea inferioară şi cu prize pentru palme bine reliefate, pedalierul şi schimbătorul de viteze cromate, ultimul înalt de-o şchioapă şi cu o timonerie rapidă, toate te fac să simţi că te afli la bordul unei maşini de curse care a primit aprobarea să circule pe stradă. Nicidecum invers… Pornirea motorului întreţine aceeaşi impresie. Dieselul răbufneşte ţâfnos când apeşi butonul Start/Stop şi inundă evacuarea cu un potop de gaze arse care au o sonoritate aparte chiar şi la puţin peste 750 rpm. Următorul aspect care îmi atrage atenţia la Ford Focus ST este comportamentul direcţiei.

Chiar şi în programul Normal, cel care este selectat automat la pornirea motorului, rezistenţa pe care o opune este provocatoare. La fel şi numărul de ture pentru a braca roţile de la o extremă la alta: fix două. Frânele, cu discuri de 330 mm la roţile față şi 302 mm la cele din spate, includ un Electric Brake Booster (EBB) pentru creşterea eficienţei sistemului de frânare. Această tehnologie asigură obţinerea mai rapidă a presiunii necesare în circuitul de frânare faţă de sistemul clasic, hidraulic, în timpul sesiunilor sportive. În regimul blând de exploatare la care mă predispune traficul urban nu realizez altceva decât că accelerările sunt blajin-agresive, iar frânările, în gama de viteze uzuale (40-80 km/h), cât se poate de senine și lipsite de orice brutalitate. Proiectat să ofere funcţionalitate în aceeaşi măsură în care oferă performanță competițională, este evident că Focus ST EcoBlue se lasă strunit cu uşurinţă în condiţii de exploatare cotidiană.

Accesul uşor în Ford Focus ST, datorat unor decupaje mari ale portierelor, atât în faţă cât şi în spate, favorizează confortul şi utilitatea. Ca la mai toate hatch-urile sportive, constrângerile apar în zona capului pentru pasagerii mai înalţi care călătoresc pe banchetă. Plafonul plonjat spre spate restrânge spaţiul disponibil deasupra tetierelor aşa că aceştia vor trebui să-şi găsească o poziţie intermediară. Din fericire, spaţiul la genunchi este din belşug, aşa că există suficient loc de manevră. Rularea non-combativă nu dezvăluie decât în circumstanţe limită potenţialul motorului. Cu o cilindree de 1.996 cmc, 190 CP şi 400 Nm oferiţi între 2.000 şi 3.000 rpm acesta nu reuşeşte să contureze din cifre anvergura aptitudinilor sportive pe care le poate presta. Nici cele 7,6 secunde pentru a rezolva sprintul 0-100 km/h nu aduce lămuriri suplimentare. Mai degrabă informaţii precum cea care spune că încă de la 1.500 rpm ai la dispoziţie 360 Nm pot să atragă atenţia. Sau faptul că poţi coborî până la turaţia de ralanti în treapta a patra, la aproximativ 35 km/h, pentru ca apoi, dacă lipeşti acceleraţia de podea, să decolezi ca din praştie până la mult peste 160 km/h. Un lucru este cert: dacă ai apucat să guşti din ispitele meniului Sport, greu mai renunţi la el. Direcţia şi aşa încordată, se întăreşte şi mai mult. Condusul în rafale, ajutat de o excelentă etajare a transmisiei manuale cu șase trepte, devine noul mod de a te deplasa. Suspensia lui Ford Focus ST cu amortizoare autoreglabile controlate electronic, cu trei camere, (parte a pachetului opţional Ford Performance), elimină cu randament maxim mişcările de ruliu în virajele strânse atacate în viteză. Suspensia spate independentă, în arhitectura patentată de Ford, oferă o precizie exemplară traiectoriilor şi încurajează condusul sportiv. Acţionarea frânelor la viteze mari are acelaşi efect. Intervenţia sistemului EBB se face simţită nu numai prin intensitatea şi eficacitatea frânarii, dar şi prin feedback-ul oferit de pedala de acceleraţie pe aproape întreaga sa cursă în cazul frânărilor puternice. Faptul că nu se rigidizează decât foarte târziu îţi creează condiţii să poţi doza cu mare fineţe şi foarte rapid presiunea în circuit, oricând în timpul procesului. Sentimentul de control pe care îl resimţi este plenar. Direcţia agilă, cu un răspuns foarte robust, amplifică acest sentiment. Uşurinţa cu care motorul, în colaborare cu transmisia, obligă acul vitezometrului să facă șpagat peste calupuri de zeci de kilometri adăugă o binevenită maree de adrenalină la fiecare accelerare făcută cu simţ de răspundere. La el fac apel pentru a domoli elanul sportiv care m-a cuprins. Repliat în programul de lucru Normal, motorul îşi demonstrează şi faţeta practică. La 130 km/h în treapta a şasea toarce abia auzit la circa 2.100 rpm şi consumă aproximativ 6 litri/100 km. Iată cum noul Focus ST EcoBlue reuşeşte să împace culoarea Orange Fury și pachetul Ford Performance cu cele mai banale activităţi de transport. Important este să ai o voinţă de fier să te stăpânești mai întâi pe tine şi mai apoi pe el.

Foto: George Drugescu

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

Ford Focus reloaded

Ford Focus ST: Hot-hatch pe bune!

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × opt =