TEST: Duster 1.0 Tce 100 GPL – Practic și accesibil

,

Tributar unui echilibru foarte bine calibrat, încât să ofere doza optimă de funcţionalitate şi capabilitate la un preţ confortabil, Dacia Duster şi-a conturat o personalitate aparte în segmentul atât de efervescent al SUV-urilor compacte.

Robust, capabil de evoluții surprinzătoare în off-road, practic si accesibil, Duster și-a extins gama cu o variantă GPL cu tracţiune 4×2, motor de un litru şi 100 CP, grefată pe un singur nivel de echipare. Unul generos – Blue Line. Pachetul este compus din cel puţin nouă dotări suplimentare faţă de Confort. Până să deschid portiera bifez deja câteva dintre ele: jantele de 17 inci din aliaj, cu aspect diamantat, carcasele de culoare închisă ale oglinzilor exterioare, geamurile spate fumurii şi finisajul satinat pentru barele de pe plafon şi elementele centrale ale spoilerelor. Ajuns în habitaclu îmi devine clar motivul pentru care pachetul se numeşte Blue.

Oriunde te uiţi descoperi inserţii de culoare albastră: în arhitectura fețelor de la portierele față, în zona aeratoarelor, în modelul tapiţeriei plus emblema Duster brodată pe spătarele scaunelor din față. În ceea ce priveşte echiparea, atmosfera robustă emanată de planșa de bord este îndulcită de prezenţa volanului îmbrăcat în piele şi de tableta color cu diagonala de 7 inci şi ecran tactil care deserveşte sistemul Media Nav. În timp ce încerc să-mi găsesc poziţia de condus, mai constat ceva: volanul poate fi reglat atât pe înălţime cât şi în profunzime. Mă declar mulţumit atât de conformaţia scaunului cât şi de ergonomia generală a postului de conducere. În plus, solidară cu spătarul, am descoperit şi o cotieră rezervată doar şoferului. Pornirea motorului se face de la buton, iar ralantiul discret confirmă faptul că te afli la volanul unui model al cărui motor se hrăneşte cu benzină. Chiar şi nivelul de vibraţii specific motoarelor în trei cilindri se păstrează într-o limită decentă, prea puțin intruzivă.

Cu o greutate de 61 de kilograme, sistemul de alimentare cu GPL intervine încă de la turația de ralanti când motorul este rece, proces recunoscut pentru nivelul ridicat de consum de combustibil până la atingerea regimului termic optim de funcţionare. De altfel, eşti avertizat în legătură cu stadiul termic al acestui proces de pictograma albastră care apare imediat după ce ai pornit motorul pe display‑ul plasat central, între turometru şi vitezometru. Odată atinsă temperatura de regim, simbolul dispare. Tot ușor se poate vizualiza și ce tip de combustibil alimentează motorul la un moment dat datorită butonului-indicator plasat pe bord, în stânga volanului. Pe lângă faptul că asigură comutarea manuală între cele două tipuri de combustibil, acesta conţine şi o scală cu cinci gradaţii luminoase care indică cantitatea de gaz lichefiat existentă în rezervorul cu capacitatea de 33 litri. În ceea ce mă priveşte, am lăsat la libera alegere a sistemului de alimentare dual să-şi administreze singur combustibilul preferat. Şi pot să spun că preferă dieta cu GPL. Am mai observat şi că, în general, cam după 55-60 km se stingea câte unul din cele cinci LED-uri. Asta înseamnă că m-am situat undeva deasupra valorii de 8,4 litri / 100 km, consum maxim de GPL în mediul urban. Mea culpa! Nu mi-am putut refuza plăcerea de a întrebuinţa intens motorul.

Cilindreea cât se poate de paşnică a acestuia nu dă de înţeles că ar fi vorba despre un exemplar atât de sprinten pe cât îl simţi în timp ce îl conduci. 13,8 secunde pentru a ajunge, cu start de pe loc, la 100 km/h în varianta alimentării cu GPL şi în 14,4 secunde când este alimentat cu benzină, nu reprezintă valori care să stârnească pofte șoferești. În realitate nu prea ai ocazia să ajungi la o asemenea viteză în oraş. Dar la sprinturi scurte, se pricepe de minune. Si face asta în timp ce consumă GPL. Este cred momentul să lămurim câteva lucruri. Instalația GPL prezentă pe Duster nu restricționează accesul în parcările subterane datorită elementelor de siguranță pe care le conține: valvă de suprapresiune, supapă de refulare și limitator de umplere care oprește automat alimentarea când rezervorul este 80% plin pentru a permite expansiunea gazului la încălzire. Fiind un gaz pur, GPL (amestec de butan și propan) nu are limită de stocare spre deosebire de benzină care are termen de valabilitate. Cifra octanică este mai mare ca a benzinei (105-115), motiv pentru care emisiile de CO2 sunt mai mici cu circa 10% comparativ cu cele emanate de benzina arsă într-un motor de putere echivalentă. Din același motiv a fost nevoie de mici modificări ale sistemului de alimentare. Nu în ultimul rând, rezervorul plasat sub nivelul portbagajului încât să nu-i afecteze volumul util, este confecționat din oțel de înaltă calitate și nu se află în contact direct cu rezervorul de combustibil. Cert este că rafinamentul sistemului dual de alimentare este foarte bun: trecerea de la un combustibil la celălalt este insesizabilă. Transmisia manuală cu cinci trepte şi cuplul motor de 170 Nm explică într-o anumită măsură comportamentul sprinţar al acestei versiuni. Desigur, aplombul de care dă dovadă pe accelerări nu este străin de cele 1.363 kg greutate proprie şi de etajarea scurtă a primelor trei trepte. Insonorizarea agreabilă, poziţia înaltă de condus şi confortul combinat oferit de ­suspensii şi scaune creează o atmosferă de călătorie plăcută, care predispune la drumeţii lungi. Portbagajul voluminos şi posibilitatea de rabatare completă a banchetei spate sau în raport asimetric 1/3 sau 2/3 sprijină atât proiectele ambiţioase de călătorie, dar acoperă şi nevoile zilnice de transport. Toate acestea fac din Dacia Duster TCe 100 GPL o ofertă atrăgătoare. Costurile în exploatare pot fi mai prietenoase dacă optezi pentru funcţionarea motorului preponderent cu GPL și poți alege destinaţii mai incomode datorită celor 210 mm cât măsoară garda la sol. În plus, poți miza pe o autonomie de aproximativ 1.000 km cu ambele rezervoare pline.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


7 × = patruzeci doi