TEST: Dacia Sandero – Fără compromisuri

,

Ca orice român am un sentiment de satisfacţie la vederea noului Sandero. În varianta de echipare Essential, adică cea medie conform ierarhizării gamei, surprinde prin modernitatea designului, calitatea materialelor, dar şi prin elevarea nivelului de dotări şi a finisajelor.

Practic, toate motorizările disponibile, SCe 65, TCe 90 şi ECO-G 100, sunt compatibile cu acest nivel de echipare. Singura incompatibilitate este legată de transmisia automată cu variaţie continuă (CVT) care nu poate fi comandată decât pe nivelul de top, Comfort, şi numai împreună cu motorul TCe 90, acelaşi care echipează şi modelul din acest test.
Actualizarea din punct de vedere stilistic şi calitativ este evidentă. Motorizările sunt din categoria celor eficiente, iar organizarea spaţiului interior echilibrează foarte bine confortul cu utilitatea specifică nu neapărat unei caroserii de tip hatchback, cât mai ales strategiei aplicate de Dacia tuturor produselor sale în ceea ce priveşte aspectul practic. Observaţia este valabilă şi în cazul accesibilităţii. 1.450 EUR (cu TVA) despart versiunea cu motor SCe 65 (9.600 EUR cu TVA) de cea cu motorul de 100 CP cu alimentare mixtă benzină – GPL (11.050 EUR cu TVA). Dieselul a dispărut din ofertă, ceea ce confirmă orientarea progresistă a mărcii. O dovedeşte şi recenta lansare a modelului 100% electric Dacia Spring.

Procesul de modernizare este evident şi în cazul noului Sandero. Ansamblul frontal este dominat de blocurile optice alungite care înglobează noua semnătură luminoasă în formă literei „Y”, dar şi numele mărcii, pe laterale. Sandero este oferit în standard cu lumini de zi şi de întâlnire (fază scurtă) cu tehnologie LED. Fluxul de lumină acoperă acum o suprafaţă cu lungimea de până la 110 metri şi lăţimea de 24 metri, adică cu 37% şi respectiv 9% mai mult faţă de farurile cu becuri halogen ale generaţiei precedente.
Saltul calitativ este vizibil şi la interior. Materiale noi îmbracă planşa de bord şi fețele uşilor, lucru valabil şi în cazul tapiţeriei.

Reorganizarea comenzilor, structurate într-un aranjament simplu, ergonomic, se asortează firesc cu ceasurile de bord mari, separate de un display monocrom cu diagonala de 3,5 inci (aproximativ 5×7 cm). Atenţia la detalii merge până acolo încât toate comenzile de pe volan şi butoanele pentru deschiderea geamurilor față (cel de la şofer fiind cu deschidere/închidere totală automată) sunt iluminate. La fel este şi conturul portului USB localizat în imediata vecinătate a suportului de telefon inclus în sistemul Media Control. Dotare standard pe nivelul de echipare Essential, acest sistem nu este nimic altceva decât o alternativă practică şi pragmatică la obişnuita, de acum, tabletă încastrată în consola centrală. Particularitatea acestui pachet audio-multimedia constă în faptul că nu are asociat un ecran propriu. Prin descărcarea aplicaţiei Dacia Media Control, orice smartphone poate fi folosit pentru a controla funcţiile computerului de bord, sistemul audio, dar şi navigaţia (Waze sau Google Maps). Consumul mediu de combustibil, parcursul, temperatura lichidului de răcire, scorul Eco, timpul cât a fost oprit motorul de sistemul Stop&Start se adaugă datelor preluate şi afişate de telefon.
Ergonomia postului de conducere a fost la rândul ei revizuită. Parbrizul mai înclinat decât la modelul precedent nu stinghereşte deloc câmpul vizual spre înainte. Volanul corpolent oferă o senzaţie tactilă plăcută, chiar dacă nu este îmbrăcat în piele. Direcţia electrică cu asistare variabilă este corect adaptată la puterea motorului, oferind o experienţă de condus sigură şi plăcută. Efortul resimţit în timpul manevrelor de parcare este cu 36% mai mic faţă de generaţia anterioară. Puntea faţă reproiectată este asimilată în noua platformă modulară CMF pe care sunt construite noile modele Logan, Sandero şi Sandero Stepway. Trecerea peste denivelări este foarte bine atenuată în timp ce ţinuta de drum este păstrată în limite rezonabile pentru un model compact polivalent.
De adoptarea noii platforme beneficiază atât siguranţa pasivă cât şi cea activă. Noul Sandero este oferit în standard cu șase airbag-uri, centuri de siguranţă pretensionate cu limitator de efort pentru toate locurile şi buton pentru apelul de urgenţă în caz de accident. Nu lipsesc nici sistemul ESP, frânarea automată de urgenţă sau asistența la plecarea în rampă. Din punct de vedere dinamic, la viteza maximă permisă pe autostradă motorul se comportă admirabil. Turat la 2.900 rpm în treapta a şasea, asigură o călătorie liniştită. Zgomotele de la acesta sunt prea puţin intruzive, motiv pentru care sunt acoperite uşor de zgomotele la rulare. Asistentul pentru schimbarea treptelor face recomandări atât pentru trecerea într-o treaptă superioară cât şi pentru retrogradare. Consumul instantaneu fluctuează între 4 şi 4,5 litri la 90 km/h (2.000 rpm, treapta 6) şi între 7 şi 7,5 litri la 130 km/h (2900 rpm, treapta 6). 84 cm între baza spătarului și bord măsuraţi pe mijloc şi 63 cm de la baza spătarului banchetei până la scaunul de la şofer demonstrează că Sandero oferă spaţiu îndestulător pasagerilor cu talia peste medie. Aspectul practic este susținut de bancheta spate rabatabilă fracționat, 1/3 – 2/3. Totuși, aș avea de făcut un mic reproş pentru conformaţia uşor bombată a spătarului banchetei în zona lombară. Adaptat pentru a se înscrie în tendinţa pragmatică de achiziţie a unei maşini care se manifestă preponderent în această perioadă de pandemie şi post-pandemie, noul Sandero nu face compromisuri de la niciunul din atributele esențiale ale unui automobil modern. Oferă confort, siguranţă şi performanţă eficientă la un preţ competitiv, totul ambalat într-un design contemporan.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


6 × = douazeci patru