TEST: Dacia Duster TCe 150 EDC – Eficiența pe șosea

,

Faceliftul lui Duster continuă să-și spună poveștile despre actuala generație. Iar asta înseamnă că este a treia oară în două luni când am de-a face cu ea. De data aceasta firul istorisirii m-a dus la transmisia EDC cu aromă de benzină dată TCe-ul de 1,3 litri.

 

Înainte să mă sui la volan am ochit „în virtutea inerției” o inscripționare „Urban” pusă pe montantul central al ușii de acces de la banchetă, deasupra liniei mediane. Aveam să o descopăr și pe partea cealaltă și așa mi-am adus aminte că modelul de test era dintr-o serie limitată, una adaptată condițiilor de oraș. Dar asta nu înseamnă că nu se poate deplasa fără bătăi de cap și pe drumuri de țară, însă nu în condiții extreme. Garda la sol de 217 mm și unghiurile de atac și degajare de 30, respectiv 34 de grade nu ar trebui să vă inhibe pornirile pentru off-road lejer, ci dimpotrivă. Totul este să păstrați sub roți cât mai mult timp pământ tare și nu veți avea nicio problemă.

Motorul mașinii de test a fost deja cunoscutul TCe de 1,3 litri care dezvoltă 150 CP și un cuplu motor maxim de 250 Nm puși la roată de o cutie automată EDC cu 6+1 raporturi. De altfel este singura combinație de pe piața noastră în care este folosită transmisia cu dublu ambreiaj. Iar dacă pomenim despre tracțiune, aceasta a fost pe puntea din față, fapt care s-a repercutat pozitiv în spațiul de depozitare al portbagajului. În cazul versiunilor 4×4 volumul de depozitare avea să sufere un pic din cauza diferențialului din spate, dar fără să se facă un capăt de țară din această cauză.
Evident, când am apărut prin fața cunoscuților cu Dusterul, n-am scăpat de eternele întrebări despre consum, „cât bagă”, cât costă sau ce motor are. Când le-am spus că viteza maximă este de vreo 200 km/h, m-au privit chiorâș cu un „pe bune?!” aruncat la final. După un „…habar n-am, că nu am simțit nevoia să verific cât de repede fuge” mi-am adus aminte că am avut două valori de consum. Și le-am pomenit de butonul magic „eco” care, mai ales că ai cutie cu dublu ambreiaj te ajută să obții un consum decent în oraș, ceva mai jos de 9 litri, dar că te poți situa în jurul limitei de 8 litri dacă ești cumințel și asculți de cerințele motorului și ale transmisiei. În schimb, dacă vrei să simți că te miști „mai cu talent” renunți la setarea „eco” și-ți vei obține doza de adrenalină fără să devii neapărat zmeul autostrăzii. Un consum mediu în regim de croazieră la 100 km/h a fost undeva pe la 6,2 litri, în funcție și de aglomerație și starea drumului, iar partea bună este că zgomotul motorului se face simțit cam de pe la 3.500 de rotații.
Ce le-am mai amintit despre EDC (Efficient Dual Clutch)? Că nu este tocmai o soluție ieftină, însă îi atestă actualei generații Duster statutul de mașină modernă. Transmisia EDC este importantă pentru cei care vor o variantă eficientă de transmitere a puterii motorului la roți prin faptul că treptele impare sunt acționate de un ambreiaj, în timp ce cele pare și marșarierul sunt acționate cel de-al doilea. Atunci când regimul de turații o cere, în funcție de poziția pedalei de accelerație, treapta de viteză în care vă aflați se decuplează și intervine instantaneu cea corespunzătoare secvenței de turații în curs. Așa se face că se obține o transmitere continuă a cuplului motor de la o treaptă la alta, iar reducerea pierderilor de energie oferă o doză consistentă de rafinament pentru cel care se află la volan. Iar în cazul TCe-ului o să apară o surpriză plăcută, pentru că momentul maxim al cuplului este furnizat de pe la 1.700 de rotații și ajunge la 3.250. Ei bine, acum este momentul în care „dieseliștii” încep să fie interesați de grupul motor și să vadă cu alți ochi benzina.

 

TEST: Dacia Duster facelift – Duster in the wind

Dacia Duster #5yearschallenge

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


6 − = patru