TEST: Dacia Duster facelift – Duster in the wind

,

Trebuie să recunosc că de fiecare dată când am dat nas în nas cu Duster mereu am avut sentimentul că este genul de mașină pe care trebuie să o conduci ca să te lămurești dacă ceea ce vezi este chiar pe bune. Nu promite marea cu sarea, dar se ține mereu de cuvânt.

Faceliftul discret l-a făcut să fie mult mai prezent pe stradă, iar primul element pe care l-am remarcat a fost reprezentat de Y-urile luminilor de zi și abia apoi atenția s-a orientat spre grila cu elementele cromate. Ce vreți, era o vreme bacoviană, de care și britanicii s-ar fi lepădat. Așa că gândurile mele de offroad s-au dus pe apa… ploii, asta pentru că am amușinat că modelul de test avea tracțiune integrală. Dar mă umflu în pene când îi privesc din lateral consolele scurte, jantele de 17 țoli și barele de plafon. Da, profilul este cel care trebuie pentru un cățărător de pante și atunci de ce l-ar transforma cineva într-o mașină de oraș? Cu gândul că piața decide, practic un mod democratic de manifestare a trendurilor, mă felicit că am noroc să mă sui într-un Duster 4×4.

Caut un post de radio pe ecranul de 8 inci al MediaNav-ului și dau de unul la care am recunoscut o melodie celebră, „Dust in the wind”, a unei mari trupe numită Kansas. „Perfect!” îmi zic, „dacă trupa ar fi fost acum aici ar fi rebotezat piesa Duster in the wind, fără să mai țină cont și de ploaia de afară!”. Chiar și așa, titlul n-ar suna deloc rău.

De la volan totul se vede „de mai sus” sau cel puțin așa ai impresia. Scaunele profilate, cu inscripția Duster pe spătar și tetierele mai subțiri, îi dau un aer foarte serios și îți amintește că pe lângă confort o să nevoie și de protecție, iar când dai cu ochii de consola de podea pe care așteaptă discret comutatorul de offroad te lămurești că nu sunt doar un moft. Te obișnuiești rapid cu poziția la volan, tragi volanul către tine și… remarci că parcă ar mai trebui un pic. Oricum este bine și așa. Caut butonul de pornire, apăs și… liniște! Vag îmi dau seama că poziția indicatoarelor de bord s-a schimbat un pic. Privesc turometrul și văd că valoarea maximă se oprește la 7000 de rotații. „Păi, da!” îmi zic, „benzinică pe bune, nu-i de mirare, d-aia nu se aude, dar merge și cu tracțiune integrală!”. Mă gândesc că liniștea din cabină în timpul mersului este de invidiat, iar partea cea mai tare a fost să descopăr că aveam sub capotă dCi-ul de 1,5 litri.
Drumul mă duce lângă un teren care promite un traseu minimal de „arătură” cu ceva urcări și coborâșuri. Verific pământul să văd dacă ține să-mi fac aventura și auspiciile îmi sunt favorabile. Ajung la marginea pantei, apăs butonul sistemului multi-view cu patru camere de luat vederi. Ideea este perfectă atunci când vrei să te miști în spații înghesuite, de exemplu, cum ar fi o parcare subterană unde manevrele sunt uneori cam la limita… schimbului de vopsea cu alte mașini. Dar acum, când evoluez „outdoor” pe un tren cu pante și rampe, sistemul este foarte util mai ales când trebuie să cobor și nu prea poți să te lămurești ce se află în fața roților.

Camerele laterale situate sub oglinzile retrovizoare permit să vedeți direct roțile frontale și sunt de un real ajutor să poziționați Dusterul pe o zonă de rulare care să vă permită coborârea în siguranță a pantelor. Dacă veți merge în marșarier camera din spate vă va arăta ce se află în apropierea portbagajului și cum puteți poziționa mașina pe traseul dorit. Ce-i drept sistemul îl găsiți standard doar în echiparea Prestige, precum cea avută la test. Și mi-am adus aminte că versiunea aceasta de Duster are HDC (sistemul de asistare la coborâre în pantă) așa că tot ce trebuie să fac este să cuplez treapta întâi și să las mașina să meargă în legea ei. Știe ea ce să facă! La urcare am făcut cam același lucru, doar că am ținut turația de urcare constantă. O privire aruncată pe ecran îmi arăta că sistemul Monitor 4×4 se afla în acțiune pe o rampă de 27 de grade înainte să ajung din nou pe asfalt.
Și dacă tot am pomenit de băgat maneta schimbătorului în diferite trepte de viteze, transmisia a fost cea manuală cu 6+1 raporturi, dar evident cu primele două adaptate mersului în sarcină. Așa că să nu vă mire dacă vă treziți în oraș, la 60 km/h, că sunteți în treapta a cincea și prin urmare să nu vă așteptați să zburați cu Dusterul ca în F1, dar vă poate ajuta să mergeți cam pe unde vă duce imaginația. Și apropos, oricât de bogată ar fi aceasta, partea cu zburatul sigur n-o să vă iasă, însă deplasarea pe șosea sau în afara acesteia sigur o să vă încânte.

Dacia Duster facelift: Schimbări subtile, dar marcante

Dacia Duster Facelift: Revitalizarea

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sase × = 48