TEST: Citroen C-Elysée – Sedan internaţional

,

După patru ani de la apariția sa, Citroen C-Elysée arată că o atitudine freș poate deveni cheia succesului, evident, dacă este întreținută și actualizată, după cum spune constructorul.

 

Asta arată că un sedan internațional, cum îl numesc francezii, poate face volum de vânzări chiar dacă nu este prezent pe piețe ca cele din Regatul Unit sau din zona scandinavă, însă este un bestseller pentru cele din China, Turcia și Algeria. Iar cele peste 400.000 de unități vândute de la apariția sa în 2012 înseamnă pentru constructorul francez un argument solid încât „actualizarea” sa să vizeze o schimbare de stil, dar mai „soft”. Pe scurt, în exterior, partea frontală a căpătat o nouă grilă, blocurile optice au fost restilizate, iar în spate stopurile sunt noi, cu efect 3D. Odată intrat în cabină primul lucru care mi-a atras atenția este ecranul tactil, de 7 inci, de unde se pot comanda funcţiile media, ale navigaţiei sau telefonului. Asta înseamnă că planșa de bord a fost la rândul ei redesenată ca să-i facă loc noului device. Privind mai atent mă gândesc că poziționarea pe consola de podea a comenzilor pentru deschiderea tuturor geamurilor, poate că nu a fost punctul forte al C-Elysee și mi-a luat ceva timp să mă dezobișnuiesc de căutarea lor pe mânerul portierei șoferului. O soluție, oareșcum în maniera Loganului vechi…, dar șic atunci când vă lămuriți repede cum stau lucrurile.
Nivelul de echipare a fost „cel mai cel”, adică Shine, concretizat în interior prin cotieră pentru șofer, aer condiționat cu afișaj și volan îmbrăcat în piele. Poziția confortabilă la volan se obține ușor chiar dacă volanul este reglabil doar vertical. Aici scaunul șoferului, comandat electric, vă scapă de alte impedimente.
Sub capotă am avut veșnic tânărul HDi de 1,6 litri, dar în varianta de 99 CP asociat cu o transmisie manuală cu 5+1 raporturi. Caii pot părea puțini la ora actuală, însă, cuplul, a cărui valoare maximă este de 254 Nm, poate „mișca” cu mai mult talent decât credeți masa la gol, puțin sub 1.100 kg, la care adăugați motorina și propria greutate plus încă a unui pasager cu ceva bagaje. Ce-i drept, nu veți fi un Jenson Button la volan, dar vă puteți distra ok. Suspensia o să vă pară ușor „cocoțată” și că vă amendează puțin atunci când virați ceva mai mult, însă, o să o binecuvântați când veți trece peste suprafețe rugoase cum sunt cele fără asfalt. Și apropo, zgomotul la rulare vă permite să purtați o discuție cu ceilalți pasageri fără să vă doară gâtlejul atunci când vă dați jos din mașină. Cât despre faptul că aveți un diesel sub capotă, uitați rapid faptul după ce porniți motorul. Iar dacă găsiți un loc de parcare pe trotuar garda la sol de 138 mm vă permite să urcați cam pe unde vreți sau aveți acces.
Impresia atunci când te afli la volan este că C-Elysee are suficient spațiu pentru ocupanții scaunelor… și cam atât. Totuși este interesant pentru „tricorp” (poate „volume” vă sună mai familiar) că dispuneți de suficient loc pe banchetă chiar dacă aveți 1,8 m înălțime, iar la volan se află o persoană de aceeași talie. Și, surprinzător, în aceste condiții portbagajul are un volum de 506 litri, adică patru persoane tinere pot pleca liniștite în vacanță la mare cu calabalâcul aferent fără să renunțe la vreun colac sau saltea gonflabilă. Așa că, atât timp cât mai este cald, o escapadă, fie ea și de o zi, este binevenită. Cât despre consumul mediu, am obținut puțin sub şase litri la drum lung, dar fără să fiu încadrat pe autostradă la categoria „mormoloci”, iar pentru mine a fost convingător.

Text / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


5 + = paisprezece