TEST: BMW Seria 6 GT – Călătorie în stil GT

,

Ce ar fi mai interesant de povestit despre noul BMW Seria 6 Gran Turismo înfofolit în pachetul M Sport şi animat de dieselul de 265 CP şi 620 Nm? Singurul răspuns care îmi vine în minte este unul pe cât de scurt pe atât de complet: totul!

De ce totul? Pentru că noua „rachetă” din hangarul BMW face parte din categoria maşinilor care trebuie povestite pe îndelete pentru a le descoperi şi înţelege multiplele faţete. Sumă a detaliilor şi a abordării exhaustive, Seria 6 GT este genul de maşină… totală. Poziţionat într-o zonă inexistentă până acum pe harta BMW, între somptuoasa Serie 7 şi agila Serie 6, noul model înglobează ADN provenit de la ambele, dar armonizat astfel încât să ofere echilibrul optim între eleganță, sportivitate, lux şi tehnologia de avangardă. Extraordinarul de­­­­gradeu de comportamente dinamice oferit de programele de configurare ale motorului, direcţiei și suspensiei, EcoPro, Comfort, Sport, dublate de cele trei moduri de utilizare ale transmisiei, automat, sport şi manual, este şi mai vast graţie unuia nou: Adaptive. Capabil să ajusteze permanent modul de lucru al suspensiei, susţinerea din partea direcţiei electrice şi modul de schimbare al treptelor de viteză, acesta a fost și preferatul meu. Totul se face în funcţie de stilul de condus pe care îl adopţi. Nu trebuie neglijate însă multiplele setări care nuanţează potenţialul motorului diesel de 2.993 cmc cu şase cilindri în linie.

Prin „ochii” Seriei 6 GT totul se vede altfel. Realitatea augmentată este pe cât de practică, pe atât de distractivă.

Cum încă de la nivelul programului EcoPro cu transmisia în modul „Sport” răspunsul este prompt şi musteşte de forţă, mi se pare inutil să mai descriu furia nestăvilită care pune stăpânire pe mecanică atunci când totul este setat astfel. Amatorii de călătorii tacticoase, ambalate în confort suveran, au motive de bucurie: Seria 6 GT primeşte ca dotare standard suspensia pe pernă de aer la puntea spate, iar opţional la ambele punţi, plus o suspensie autoadaptivă ascunsă sub titulatura Executive Drive. Intervenţia acesteia din urmă este de o discreţie şi o eficienţă exemplare, în ciuda unor roți cu jante de 20  inci. Dacă eşti fanul condusului impetuos nu ai motive de îngrijorare: suspensia se adaptează fulgerător la condiţiile de rulare şi limitează masiv ruliul, ajutată fiind şi de cele două bare stabilizatoare active. Patosul cu care accelerează m-a împins de prea multe ori în afara graniţelor legislaţiei rutiere ca să nu conştientizez că şi atunci când pare adormit, 6 GT este un redutabil anihilator de puncte de pe permisul de conducere. Dar așa am aflat că la 60 km/h este la fel de silenţios ca la 160 km/h… Cx -ul de numai 0,25 joacă cu siguranță un rol cheie în acest sens. 620 Nm disponibili între 2.000 şi 2.500 rpm diluează până la insignifiant cele aproape două tone ale maşinii, plus cât mai cântăresc şi pasagerii. Pare că nimic nu îl poate încetini vreodată. În afară de radare… Râvna cu care devorează hălci întregi de autostradă în acelaşi timp în care alţi participanţi la trafic abia dacă ronţăie câteva firmituri de kilometri este egalată şi, poate, depăşită de arsenalul noilor tehnologii cu care te răsfaţă acest „șeptar” deghizat în haine sport.

Nici măcar nu ştiu cu ce să încep… Poate cu sistemul de supraveghere a proximităţii sau cu sistemul de conducere autonomă. Primul se amorsează automat când în timpul manevrelor de parcare te apropii de obstacole. Pe displayul central îţi sunt oferite imagini live, în realitate augmentată, care prezintă o poziţionare exactă a acestora în raport cu extremităţile maşinii. Sau cu jantele… Cireaşa de pe tort o reprezintă posibilitatea de a controla imaginea afişată pe display-ul central cu ajutorul gesturilor. Fără să atingi ecranul, aşadar. Faptul că cei de la BMW au reuşit să integreze în realitatea augmentată inclusiv un detaliu precum bracarea roţilor în timp real este o altă chichiţă care te propulsează în scenariul unui film SF. Dacă n-ai astâmpăr, o să apeşi butonul de pe spiţa din stânga volanului, marcat cu o pictogramă care îţi este străină. La fel îţi este şi ceea ce urmează pentru că tocmai ai cuplat sistemul de conducere autonomă. Poate funcţiona ca atare sau împreună cu pilotul automat autoadaptiv, supunându-se setărilor acestuia. Practic, tot ce ai de făcut este să ţii mâinile pe volan, iar direcţia activă face restul, ajutată fiind de o cameră video ultraperformantă. Nicio surpriză că trebuie să rămâi alert şi cu ochii la drum, sistemul de conducere autonomă putând fi privit ca o a treia mână pe volan: este acolo când tu eşti pentru o clipă neatent. În schimb este as când vine vorba de mersul în coloană. Setezi pilotul automat autoadaptiv la o viteză convenabilă şi la păstrarea unei distanţe medii în raport cu vehiculul din faţă şi cam asta este tot. Ai astfel tot timpul să te delectezi cu noua interfaţă a sistemului iDrive. Posibilitatea de afişare a până la şase aplicaţii deschise sau, constant, a trei dintre acestea, face foarte uşor accesul şi controlul lor. Funcţia de previzualizare a submeniurilor ascunse în folderele vizibile reprezintă un alt aspect important legat de ergonomie şi implicit de siguranţa activă. Sistemul audio harman/kardon sună impecabil, iar faptul că poţi controla volumul şi schimba piesele sau posturile de radio prin gesturi adaugă o savoare aparte experienţei la bordul noii Seria 6 GT. Ca şi posibilitatea de a parca complet automat. Asta înseamnă că şoferul nu are nimic de făcut în afară de a ţine apăsat butonul de parcare, nu frânezi, nu selectezi treptele. Mai mult, în locurile înguste, maşina poate fi parcată din telecomandă. Şi tot aşa poate fi şi extrasă. Să mai spună cineva că viitorul nu a început deja… Iar de head-up dispaly n-am pomenit nimic deşi este uriaş şi cu o rezoluţie de invidiat.

 Text: George DRUGESCU /Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


4 × noua =