TEST: BMW R18 – Extravaganța puterii

,

Strâng cu putere maneta ambreiajului, apăs butonul şi… contact! O smuncitură formidabilă zdruncină ghidonul cromat, mai-mai să mi-l smulgă din mâini. În acelaşi timp, un sunet pătrunzător face aerul din jurul meu să vibreze. A pornit boxerul de 1800 cmc…

Păcat că nu mă pot abţine să savurez mai mult timp tumultul mecanicii bavareze. Rar ai sub tine un boxer cu doi cilindri care să cumuleze cilindreea obişnuită a unui motor cu patru cilindri. Zbuciumul năvalnic de sub șa mă face să plec de pe loc aproape involuntar. Acţionarea mătăsoasă a cutiei de viteze cu șase trepte mă face să nu percep cuplarea primei trepte. Operaţia este însă bifată de afişarea cifrei „1” în display‑ul înglobat în unicul cadran de care dispune cea mai extravagantă motocicletă din portofoliul BMW, R18.

Vitezometrul analogic, cu o mică siglă alb-negru a producătorului plasată central şi inscripţia „Berlin Built”, deapănă nostalgic povestea acestui model. Una strălucitoare dacă este să judec după numărul şi diversitatea elementelor cromate. Evacuare, semnalizatoare, oglinzi retrovizoare, galerii de admisie, capace motor, ghidon, buşon, rezervoare lichid frână, rame far şi vitezometru, manete, capete de ghidon, leviere ambreiaj şi frână… Până şi cardanul deschis este nichelat, omagiu stilistic adus motocicletelor BMW fabricate până în 1955. Nici nu mai pun la socoteală elegantele embleme de pe flancurile blocului motor sau de pe şa… Nu este de mirare că sunt un pic intimidat de opulenţa tratamentului estetic aplicat, nivelul de finisare și statura masivă a acestei motociclete. Sentimentul se amplifică parcă după ce plec de pe loc. Tumultul generat de mişcările orizontale ale celor două pistoane conferă o personalitate aparte modelului R18, greu de surprins în cuvinte. În ceea ce mă priveşte, o percep ca fiind un armistiţiu lucrativ între forţa brută şi controlul deplin. O scurtă răsucire a acceleraţiei şi uriaşul de 354 kg, învăluit în turbioane de decibeli risipiţi cu ­largheţe, se aşterne pofticios la drum. În pofida gabaritului, dă dovadă de o foarte bună manevrabilitate.

Şi de un echilibru al maselor exemplar. Durează un pic până te obişnuieşti cu off-setul poziţionării cilindrilor în afara șasiului, cu circa 280 mm pe fiecare parte. Dar ajută poziţionarea joasă a rezervorului de combustibil și forma sa alungită care reglează şi înălţimea şeii în acelaşi registru. S-a obţinut astfel o alură retro care nu lasă niciun dubiu: R18 este urmaşul autentic al modelului R5 de acum jumătate de veac. O sugestie însă: optează pentru suporții de picior pliabili. Sunt arătoși și îmbunătățesc sensibil confortul rider-ului. Cilindreea aleasă pentru motor a ţinut cont de statutul asumat de R18 nu numai în gama BMW, dar şi în categoria cruiserelor retro. Cei 158 Nm generaţi la 3.000 rpm se simt plenar ori de câte ori accelerezi. Detenta fulminantă de la orice viteză și în orice treaptă este asigurată de cei peste 150 Nm disponibili între 2.000 și 4.000 rpm. Forța enormă este sesizabilă chiar și când stai pe loc: ghidonul tremură vizibil datorită mișcării pistoanelor în plan orizontal. Cele trei moduri de condus, Rock, Rain, Roll, creează în imaginea heritage o breşă alimentată de tehnologia subordonată în special siguranţei active. Pe accelerări dă dovadă de o agilitate şi de o lejeritate invers proporţională cu gabaritul său. Nici strecuratul prin spaţii înguste nu îl incomodează pe cât te-ai aştepta. Carena deschisă implică lupta cu vântul. Dar este păcat să nu lupţi cât de mult poţi pentru că apetitul pentru drum al lui R18 este nestăvilit. La 130 km/h, în treapta a şasea are circa 2.900 rpm şi consumă cam 6,5 litri. Cu 40 km/h mai jos, în aceeaşi treaptă, turaţia scade cu 700 rpm şi consumul cu 2 litri. Motorul boxer, prin greutate, arhitectură și poziționare, contribuie la obținerea unei înălțimi mici a centrului de greutate, deja împins în jos de statura minionă. Asta se traduce printr-un sentiment de încredere și control puternic, mai ales în viraje. Frânele sunt un deliciu: viguroase, cu o implicare graduală uşor de intuit și gestionat. Şaua lată are o configuraţie ergonomică care nu oboseşte după ce stai mai mult timp la ghidon. Deci, nicio surpriză că nu-mi mai vine să mă dau jos de pe noul BMW R18…

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× unu = 5