TEST: BMW M340d xDrive Touring – Simbioză perfectă

,

Companion perfect în orice călătorie făcută împreună cu toată familia şi un redutabil performer pe un circuit care îi permite să se manifeste fără niciun fel de reţineri. BMW M340d xDrive Touring respectă principiul comprimării calităţilor contradictorii într-un tot unitar, care funcţionează armonios fără să facă rabat nici de la confort, nici de la performanța autentică.

Garanţia acestei simbioze? Discreta prezență a literei „M”… Întotdeauna garant al unei fișe tehnice redutabile, plasarea acesteia pe partea dreaptă a hayonului şi pe aripile față este justificată de nişte cifre care stârnesc respect oricărui şofer. 340 CP şi, mai ales, 700 Nm nu mai au nevoie de niciun fel de comentarii. Maestru al deghizării, reuşeşte să scape aproape neobservat pentru că îşi camuflează perfect pasiunea înflăcărată pentru viteză şi sprinturi sub forma aparent necombativă a unui veritabil autoturism de familie. Detalii fine şi elitiste îl individualizează şi îi trădează pasiunea pentru sportul de înaltă performanţă. Farurile laser, spoilerul față puternic nervurat, jantele negre de 19 inci, sumar împachetate în anvelope Bridgestone Turanza cu dimensiuni asimetrice (225/40 pe faţă şi 255/35 la roţile spate), eşapamentul dublu cu evacuări zdravene, imensele discuri de frână ventilate de la toate roțile plus patru etriere de culoare albastru intens îi confirmă potenţialul ameţitor. Inscripţia „M Performance”, gravată pe capacul motorului diesel de 3 litri cu 6 cilindri în linie, nu face altceva decât să amplifice şi mai mult decalajul dintre aşteptările pe care le ai de obicei de la un model break şi ceea ce poate oferi acest exemplar. M340d xDrive este primul „treiar” cu motor diesel care primeşte pachetul „M Performance” şi, odată cu acesta, tot spectrul de senzaţii extreme care îl însoţeşte. 4,8 secunde pentru sprintul 0-100 km/h spune cam totul despre ceea ce te aşteaptă dacă te încumeţi să dezlănţui întreaga forţă a motorului. Din meniul tehnic nu lipsesc transmisia automată cu opt trepte şi tracţiunea integrală, xDrive. Programele Eco Pro, Comfort şi Sport au protocoale de lucru particulare care asimilează sau nu funcţia Auto Start Stop.

Există şi un al patrulea program, Adaptive, care le înglobează pe celelalte trei, pliindu-se cu multă agilitate pe stilul de condus practicat. Stabilitatea este exemplară, centrul de greutate ceva mai coborât, adăugând o incisivitate competiţională sesiunilor sportive. Litera „M” este, de altfel, prezentă în denumirea tuturor sistemelor responsabile cu ţinuta de drum: sistemul de suspensie, direcţia sport variabilă, frânele şi diferenţialul. Disponibilă opţional, suspensia adaptivă are abilitatea de a se adapta de minune oricărui scenariu de conducere. În special în timp ce survolezi curbele cu acceleraţia lipită de podea… Deși orientarea sport a modelului este clară, acesta are implementată tehnologia „mild hybrid”, menită să reducă consumul de combustibil. Starter-ul generator este alimentat de la o baterie litiu-ion de aproximativ 0,5 kWh, integrată într-un circuit electric de 48V. Contribuția sa la efortul motorului termic poate ajunge până la 11 CP şi 120 Nm. Încărcarea bateriei de 48 V se face în principal prin recuperarea energiei de frânare sau folosind surplusul de putere al motorului. În anumite cazuri, cum ar fi rularea cu viteză constantă, poate fi crescută turaţia pentru a crea excedentul de putere necesar încărcării bateriei. Probabil că intervenţiile sistemului hibrid au făcut ca pe un drum aparent plan, la 130 km/h (treapta a opta, 1.700 rpm) valorile consumului instantaneu să varieze între 4,1 litri şi 6,4 litri în condiţiile în care viteza era menţinută constantă de pilotul automat autoadaptiv.

În sprijinul reducerii consumului de combustibil, funcţia Auto Start Stop şi regimul „Coasting” au căpătat atribuţii extinse. Motorul poate fi oprit şi repornit cu fineţe în timpul opririlor scurte sau chiar la viteze mai mici de 15 km/h. În cazul în care funcţia „Coasting” este activată şi se rulează în oricare dintre modurile Eco Pro sau Comfort, motorul poate fi oprit şi la viteze mai mari dacă nu trebuie să asigure funcţionarea unor sisteme auxiliare precum aerul condiţionat. Deşi pare să aibă obsesia cifrelor mici în ceea ce priveşte consumul, nu trebuie ignorat celălalt set de cifre care, odată pus la treabă, înclină serios balanța consumului în cealaltă extremă. Plaja de turaţii pe care sunt ­generaţi cei 700 Nm nu impresionează prin lungime (este vorba de 500 rpm) ci prin imensul cuplu de care simţi că dispui încă de la turaţia de ralanti. Prin urmare, touring-ul bavarez accelerează năvalnic până dincolo de viteza maximă permisă pe autostradă, iar utilizarea programului Sport Plus, care amplifică răspunsul din partea motorului şi cutiei, adăugă note de competiţie condusului pe drumurile publice. Frânele răspund impecabil. Sunt prompte, puternice şi progresive, cu o rată care reuşeşte să nu afecteze predictibilitatea intervenţiei lor. Nici nu se putea altfel din moment ce accelerările sunt încărcate de un patos neostoit. Două ture şi un sfert pentru a braca roțile dintr-un bord în altul evidenţiază temperamentul autentic sportiv al acestui performer. Scaunele au o conformaţie impecabilă în care nu oboseşti nici după ore de stat în ele. Observaţia este valabilă inclusiv pentru cele din spate. Deşi cu un ADN modificat pentru a face spectacol pe o pistă de circuit, M340d xDrive Touring oferă un nivel de confort neaşteptat de bun. Patru pasageri cu înălţimea de peste 1,85 metri pot călători în condiţii excelente. Cu spatele sprijinit complet de spătarul banchetei, constat că mai am un lat de palmă deasupra capului şi cam tot atât la genunchi. Asta în condiţiile în care scaunul şoferului este reglat conform staturii mele (peste 1,85 metri). Antrenat ­pentru a face faţă unor sesiuni sport istovitoare, pentru a asigura transportul pe distanţe lungi în timpul concediilor sau pentru a îndeplini banalele şi plictisitoarele sarcini zilnice ale unei familii active, BMW M340d xDrive Touring reuşeşte de fiecare dată să surprindă. În cel mai plăcut mod cu putinţă…

Foto: George Drugescu

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte + 2 =