TEST: BMW M235i – Performer înnăscut

,

Silueta primului model Gran Coupé din Seria 2 adaugă doza de inedit şi de încordare specifică atât mărcii BMW cât şi diviziei M Performance care şi-a pus apăsat semnătura pe acest exemplar. Şi încă ce semnătură…

Un profil încordat, difuzoare de aer plasate central în spoilerul față şi o evacuare dublă cu ţevi ovalizate sunt semnalmente clare ale potenţialului de care dispune BMW M235i xDrive. Marcajele „M Performance” de pe jantele fumurii de 18 inci care acoperă sumar imensele etriere albastre marcate, la roţile din faţă, cu aceeaşi literă-simbol „M”, îi conturează şi mai clar profilul de performer. Sportivitatea evidentă este transmisă pe mai multe canale, dar toate converg către un sentiment de autentică încântare şi nerăbdare să-l conduci. Culoarea Snapper Rocks este nuanţată de patina de bronz aplicată ramelor grilei duble de la motor, difuzoarelor care creează cortina de aer la roţile față şi carcaselor oglinzilor exterioare. Culorile închise folosite la acoperirea părţii inferioare a pragurilor, a spoilerelor, la jante şi pentru suporturile stil aripioară ale oglinzilor exterioare, adaugă dramatismul necesar unui contur trasat cu atâta nerv. Interiorul, în echiparea M Sport, nu se lăsă mai prejos. Atrag atenţia, încă de când deschizi portiera, ornamentele de pe pragurile față, purtătoare ale simbolisticii „M235i”, scaunele dintr-o bucată, tip cochilie şi centurile de siguranţă brăzdate de cusături în cele trei culori ale diviziei „M”. Volanul are o constituţie cărnoasă, cu prize zdravene pentru palme, iar scaunul te îmbrăţişează ferm, zonele de sprijin laterale ale spătarului fiind reglabile electric.

Motorul zvâcnește scurt la apăsarea butonului „Start Engine Stop”. Ralantiul celui mai puternic propulsor cu patru cilindri în linie pe care îl are BMW, montat transversal, degajă o sonoritate mocnită, reglată sever. Mişcări scurte și rapide ale pedalei de acceleraţie îi amplifică acut timbrul. Tot ce mai ai de făcut este să treci levierul schimbătorului de viteze în poziţia „D” pentru a te desfăta cu o (supra)doză de adrenalină. 306 CP livraţi între 5.000 şi 6.250 rpm plus un cuplu motor maxim de 450 Nm disponibil pe un palier de 2.750 de turaţii (între 1.750 şi 4.500 rpm) garantează senzaţii intense. Şi oferă, în acelaşi timp, şi justificare pentru o fişă tehnică foarte ambiţioasă: tracţiune integrală xDrive, diferenţial față Torsen cu alunecare limitată, direcţie, suspensie şi frâne M Sport. În ciuda orientării evidente spre sfera condusului rapid şi ultra-rapid, M235i ascunde şi o latură complet necombativă, girată de programul Eco Pro. Acesta îi calmează reacţiile într-o asemenea măsură încât condusul devine o simplă formalitate. Salturile de viteză sunt reţinute, accelerările înăbuşite, totul devine o activitate de rutină. Abia din modul de condus Comfort începi să desluşeşti felul în care preferă să fie strunit. Dacă treci levierul transmisiei în fereastra ­corespunzătoare schimbării ­treptelor în regim sportiv (sau manual, via padelele ataşate volanului) şi îţi laşi piciorul greu pe acceleraţie, surprizele nu întârzie să apară. Interesant este că, în ciuda forţei enorme de care dispune, M235i dă dovadă de un comportament echilibrat, foarte uşor de intuit şi, deci, de controlat. Direcţia precisă, foarte robustă, conferă multă vitalitate sesiunilor sportive. Două ture şi jumătate de volan pentru a braca roțile dintr-o parte în cealaltă asigură acea incisivitate pe viraje care încântă şi ambiţionează în acelaşi timp. Tracţiunea integrală, frânele puternice şi suspensia rigidă te pot convinge cu uşurinţă să treci la nivelul următor: Sport Mode. Simţi imediat cabrarea mecanicii. Motorul şi evacuarea devin mai tumultoase, transmisia întârzie schimbarea treptelor şi îţi pândeşte cu mare atenţie evoluţia pentru a-ţi pune la dispoziţie cea mai potrivită treaptă de viteză. Intervenţiile prompte ale tehnologiei ARB, preluată de la BMW i3s, au ca efect limitarea în cel mai scurt timp a oricărei tendințe de patinare a roților față și întreţin cu succes un condus în forţă. Datorită faptului că funcţionarea sa depinde de un senzor plasat în unitatea de control a motorului în locul celui folosit în mod normal, integrat în sistemul DSC (Dynamic Stability Control), ajustarea forței de tracțiune în funcție de aderența roților se produce într-un timp de trei ori mai scurt. Implicit sunt îmbunătăţite stabilitatea (prin suprimarea tendinței subviratoare) și controlul în timpul accelerărilor puternice, a virajelor traversate în viteză sau la rularea pe drumuri alunecoase (praf, umezeală etc.). Tot la stabilitate pune umărul şi tracţiunea integrală. Scos la plimbare dincolo de graniţa oraşului, M235i Gran Coupé îşi umflă sonor galeria de admisie şi nu mai aşteaptă altceva decât să apeşi acceleraţia. Cu sete, dacă se poate…

Viteza maximă permisă pe autostradă îl solicită la fel cum, în vremurile bune, l-ar fi solicitat pe Arnold Schwarzenegger două-trei flotări de încălzire. 2.200 rpm din 6.000 rpm posibile pentru a rula cu 130 km/h în treapta a opta reprezintă dovada vie a cât de mult ar putea surclasa limitele impuse de legislaţia rutieră. Practic, indiferent de treaptă, forţa cu care eşti propulsat înainte se conservă astfel încât te poţi surprinde deseori în situaţii asemănătoare cu cele tipice rulării pe un circuit de viteză. Frânele sunt autoritare şi rezistă bine la oboseală dacă abuzezi de ele. Motorul zumzăie mereu amenințător, iar atmosfera de cockpit rasat sporeşte constant pofta de a merge mai repede.

Pe de altă parte, de ce să nu te bucuri tihnit de aceeaşi atmosferă? Relaxată, mecanica dă dovadă de o gentileţe rafinată care poate transforma orice călătorie într-o adevărată sesiune terapeutică. Finisaje impecabile, ornamente portiere şi bord cu sistem de iluminare discret integrat, geamuri laterale fără rame, sistem audio Harman ­ Kardon (disponibil opţional). ­Nimic nu lipsește ca să te simți bine și totul îți stă la dispoziţie ca să conduci aşa cum îţi place.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× cinci = 25