TEST: BMW K 1600 GTL – Touring de clasă superioară

,

Conglomerat de tehnologie, design şi confort, BMW K 1600 GTL se evidenţiază repede, indiferent dacă este parcat sau dacă îşi croieşte drum prin trafic. Statura masivă, motorul cu şase cilindri în linie şi răsfăţul pe care îl promit cele două locuri de care dispune garantează atât priza la publicul larg cât şi aderenţa la cel avizat.

De fiecare dată când mă aflu față în faţă cu un model din gama K 1600 mă simt un pic intimidat. Versiunea GTL, cu ale sale 350 de kilograme şi o lungime de aproape 2.500 mm, pare să aibă toate ingredientele pentru a mă face să mă simt… mic. Coburii laterali şi topcase-ul îi rotunjesc silueta și nu lasă loc de semne de întrebare asupra specializării sale. În faţa ta se află un touring de clasă superioară. Privesc şaua de culoarea cognacului (cromatică disponibilă opţional), puternic evazată în zona pasagerului şi continuată cu un sprijin pentru spate integrat în structura topcase-ului. Aceasta este de fapt zona unde se decantează și principala diferenţă dintre variantele GT şi GTL: prezența topcase-ului.

Este evident că sprijinul pe care îl oferă celui care călătoreşte în spate creşte semnificativ nivelul de siguranţă şi confort pentru acesta. Dar, totodată, creşte şi capacitatea de stocare şi, implicit, apetitul pentru călătorii lungi. După aproape o sută de kilometri la ghidon, mă simt de parcă abia am urcat în şa. La fel ar trebui să se simtă şi eventualul pasager, așezat cu mai bine de un lat de palmă mai sus faţă de mine. Dispunerea locurilor în stilul amfiteatru oferă o deschidere amplă a câmpului vizual pentru cel din spate, care se combină cu o ergonomie foarte bună a configuraţiei spaţiului pe care îl are la dispoziţie. Parbrizul înalt, reglabil electric, împreună cu carenele laterale protejează eficient împotriva vântului, chiar şi la viteza maximă permisă pe autostradă. Este puţin cam greu să convingi cei 160 CP şi 175 Nm să se oprească doar la atât, dar eşti răsplătit cu o călătorie reconfortantă, lipsită de vibraţii şi de rafale deranjante ale curenţilor de aer. Gata oricând să erupă, motorul în şase cilindri conferă voiajului o brutalitate rafinată chiar şi când îl storci de resurse. Cvasi-instantaneu urcă la 110 km/h în prima treaptă şi la 140 km/h în cea de-a doua, în ambele cazuri cu atingerea pragului de turaţie maximă – aproximativ 8.500 rpm. În mod surprinzător, violența detentei este diluată de caroseria masivă, panourile protectoare şi confortul şeii astfel încât nu percepi acut enormul salt înainte pe care îl face. Singurul semn vizibil este golirea imediată şi completă a oglinzilor retrovizoare.

Pentru o siguranţă activă mărită, este disponibil controlul puterii în funcţie de condiţiile de rulare. Există trei programe prestabilite pentru răspunsul motorului: Dynamic, Road şi Rain, ultimul cu o reducere de 10 CP şi 10 Nm a forţei maxime a motorului. Model de top în gama BMW Motorrad, K 1600 GTL dispune în standard de sistemul ESA care asigură autoreglarea electronică a suspensiei în funcţie de gradul de încărcare în toate scenariile de drum. Există două moduri de lucru preconfigurate, Road şi Dynamic, ultimul cu un grad de elasticitate diminuat. Indiferent de setare, suspensia lucrează intuitiv şi oferă mai mereu un confort şi o stabilitate de invidiat. Sentimentul de siguranţă pare a face parte din ADN-ul acestui model. Chiar şi cu modul Dynamic activat, sistemul DTC (Dynamic Traction Control) nu permite ridicarea roţii față nici dacă accelerezi furibund. Tendinţa de ridicare există, dar roata nu pierde decât superficial contactul cu calea de rulare. Având în vedere uşurinţa cu care atinge viteze compatibile mai mult cu circuitele de viteză decât cu drumurile publice, K 1600 GTL deţine şi un antidot pe măsură. Sistemul de frânare ABS Pro, oferit în standard, domoleşte cu autoritate episoadele sportive. Frâna spate este excelentă în traficul aglomerat și pare neobosită. Desigur că întreg arsenalul de tehnologie, nivelul de confort şi capacitatea de stocare recomandă acest super cruiser pentru călătoriile lungi. Dar, în mod surprinzător, vânzoleala zilnică nu pare să-l incomodeze. Este adevărat că nu este chiar mediul său natural în care să se desfășoare, dar nici nu o să regreţi dacă îl obligi să facă asta. Descoperi o motocicletă dezinvoltă şi manevrabilă care ştie să se infiltreze elegant printre maşinile care abia se urnesc şi din care te urmăresc multe priviri. În egală măsură invidioase și admirative.

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST: BMW Grand America – Yellow Cruiser

TEST: BMW S 1000 R – Muscle Bike. The Muscle Bike

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− 7 = doi