TEST: BMW 420d xDrive Coupe – Coupe rasat

,

Caroseria coupe este asimilată, în egală măsură, cu sportivitatea şi cu eleganţa. Noul BMW Seria 4 le coagulează pe ambele într‑un pachet cu o estetică şi un nivel al tehnologie care îi confirmă statutul elitist, dar şi pe cel de model sportiv redutabil.

BMW Seria 4 Coupe are centrul de greutate mai jos cu 21 mm față de Seria 3 sedan şi o ţinută de drum impecabilă.

190 CP şi 400 Nm nu mai sunt valori care să îţi accelereze puternic pulsul. Iar dacă punem la socoteală că motorul despre care vorbesc este dieselul entry level pregătit să lucreze sub capota noului BMW Seria 4 Coupe, în mod cert ceva îmi scapă… La ce bun o siluetă musculoasă, dar suplă, jante de până la 19 inci, difuzor spate întins de la o evacuare la cealaltă și doar două ture şi un sfert pentru a braca roțile dintr-o parte în alta? Cele 7,4 secunde de care are nevoie pentru a atinge prima sută de km/h cu start de pe loc îi deconspiră oarecum nivelul de performanță din moment ce din cifre răzbate doar o ambiţie reținută care pare să caracterizeze comportamentul său dinamic.

Circumferinţa de aproximativ 120 mm a volanului (140 mm în zona prizelor), induce un sentiment de robusteţe şi de încredere care alimentează mocnit înclinaţia spre un condus cât mai rapid.

De un lucru sunt deja sigur după ce urc la volan: cifrele nu contează! Acest exemplar nu o fi unul care poate să facă faţă provocărilor dure venite din partea unor bolizi stradali super dopați, dar, cu siguranţă, va scoate pilotul din tine oricât de bine l-ai ţine ascuns. Rafinamentul şi eficiența părţii mecanice sunt surprinzătoare. Injecţia de motorină se face la 2.500 bari pentru un proces de atomizare cât mai fină, iar supra-alimentarea este una în două trepte. Prin urmare, răspunde excelent oricând şi este foarte silenţios.

Revizuită pentru o cuplare mai rapidă, mai lină şi mai eficientă, noua transmisie asigură o alunecare mai puţin amplă la nivelul convertizorului de cuplu.

Transmisia Steptronic cu opt trepte este în dotarea standard, iar felul remarcabil în care schimbă treptele, în toate scenariile de condus posibile, adaugă fie doza de răsfăţ aşteptată de la un model premium, fie impetuozitatea pe accelerări promisă nu doar de numele mărcii cât mai ales de designul încordat al acestui coupe rasat. Dublată de dimensionarea agresivă a raporturilor de transmitere (5,250 pentru prima treaptă şi 1,0 pentru cea de-a şasea) Steptronic garantează prestaţii dinamice revoltător de antrenante. Specialitatea sa sunt sprinturile. Nu surprind neapărat prin brutalitate, cât prin intensitatea şi constanța forţei care împinge maşina înainte. Decolează cu o lejeritate debordantă fie că este vorba de 90, 130 sau 60 km/h. Indiferent de programul ales din meniul Driving Experience Control – Adaptive, Eco Pro, Comfort, Sport – sau de cel în care funcţionează Steptronic – normal, sport sau manual – reacţiile sunt calibrate astfel încât să reflecte cât mai fidel setarea aleasă. Şasiul adaptiv M (dotare opţională), capabil să-şi autoregleze nivelul de amortizare în două registre, Comfort şi Sport, contribuie din plin fie la tihna călătoriilor, fie la ţinuta de drum severă.

Construit pe platforma pusă la dispoziţie de Seria 3 sedan, noul Seria 4 Coupe beneficiază de un ecartament mai mare la roţile spate cu 23 mm, concomitent cu o reducere a înălţimii totale cu 57 mm comparativ cu acesta. Performanţele sportive sunt susţinute şi de distribuţia 50-50 a greutății pe punţi, dar şi de tracţiunea integrală xDrive. Deşi este vorba de motorizarea diesel cea mai potolită, felul în care se manifestă este plin de energie, foarte agil.

Zgomotul interior este cvasi-inexistent, chiar şi la viteza maximă permisă pe autostradă.

Inserarea unui sistem hybrid bazat pe o baterie de 48V şi un starter generator care poate suplimenta cu până la 11 CP efortul făcut de motor îmbunătăţeşte răspunsul atunci când se accelerează competent. Frânele sunt puternice şi calmează autoritar sesiunile sportive. Rafinamentul mecanicii este cum nu se poate mai bine evidenţiat de calitatea materialelor, finisajelor şi dotărilor din interior. Eleganța designului şi ergonomia scaunelor față rezonează cu statutul elitist al mărcii şi cu nivelul ridicat de performanţă oferit de tripleta motor-transmisie-tracțiune. Dacă experiența sportivă este una completă la volanul noului 420d xDrive Coupe, la fel este şi cea legată de nivelul de confort şi tehnologie. Un meniu complex din care nu lipesc un program de vitalizare şi unul de relaxare, ambele de câte trei minute, fiecare fiind o combinaţie de muzică, variații ale climatizării şi joc de lumini, creionează profilul unui model premium avangardist. Asistentul virtual BMW capabil să controleze diverse funcţii ale maşinii sau să verifice buna funcţionare a unor sisteme prin simple comenzi vocale confirmă avansul tehnologiilor de care dispune. M-a impresionat, din nou, capacitatea farurilor laser de a transforma noaptea în zi. În plus, iluminarea inteligentă a ajuns la un mod de manifestare care simplifică mult călătoriile nocturne, mai ales în condiţii de vizibilitate redusă. De fiecare dată sunt surprins de detenta care urmează după ce lipeşti acceleraţia de podea. Nu neapărat de uşurinţa cu care sprintează, cât de lejeritatea cu care întreţine un ritm alert în gama vitezelor stratosferice. Marcat până la 5.000 rpm, turometrul indică 1.800 rpm în treapta a opta la 130 km/h. Efortul minimal al motorului este acompaniat de un consum instantaneu pe măsură: cam 6,5 litri. Asta înseamnă că deasupra regimului de rulare cu viteza maximă permisă pe autostradă se întinde o plajă de 3.200 rpm. Explorarea sa ar trebui însă să se facă pe un circuit adecvat. Probabil nu vei reuşi să dobori recordul pentru un tur de pistă, dar, cu siguranţă, o să obţii timpi redutabili. Şi faci asta fiind îmbrăcat nu într-un combinezon sport incomod, ci într-un elegant costum Kingsman!

BMW Seria 4 Coupe: BMW Fly Day

BMW a prezentat oficial noul Seria 4 Coupe

TEST: BMW X4 M40i xDrive – Bolid pur-sânge

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


patru × 2 =