TEST: BMW 340i – Ultimul supraviețuitor

,

Discret ca apariție, năprasnic când îl calci pe coadă, BMW 340i este mașina care odată descoperită nu dezamăgește. Herghelii de cai putere, Nm pe săturate, configurări peste configurări pentru electronică și mecanică, atmosferă premium și un sentiment de bine de care nu scapi orice ai face. Toate ale tale!

Puţine detalii exterioare te pun în gardă că ai în față modelul care domină gama Seria 3 sedan, cu excepţia lui „mighty” M3 – singura alternativă pe care o mai ai la dispoziţie, dacă îţi doreşti ceva mai „tare” de atât. Culoarea Estoril Blue (standard), evacuarea dublă, etrierele albastre cu sigla „M” și discurile de frână ventilate la toate roțile, spoilerul frontal care nu lasă nici cea mai mică umbră de îndoială că sub capotă ai un vulcan gata să erupă plus nişte faruri mijite războinic şi jantele bicolor de 19 inci sugerează destul de evident caracterul elitist-sportiv al maşinii. Dar, cumva, ca într-un număr de magie, este posibil să nu observi nimic din toate astea. Atunci, inscripţiile „340i” şi „xDrive” de pe capota portbagajului ar putea lămuri lucrurile. Îmi place că aparenta simplitate de care dă dovadă exteriorul o întâlnesc şi înăuntru. Ergonomia perfectă a comenzilor plus un bord extrem de lizibil înlesnesc buna comuniune cu cel aflat la volan. Scaunele sport, dar foarte comode, cu multiple reglaje şi sistem de încălzire, garantează călătorii confortabile, dacă ţii cu tot dinadinsul să respecţi ad litteram legislaţia rutieră. Altfel, confortul va avea de suferit un picuţ în timp ce 340i îşi arată cealaltă personalitate, slujită cu mult patos și devotament de cei șase cilindri în linie. Motorul de 2.998 cmc include tehnologia Twin Power Turbo şi face echipă bună cu tracţiunea xDrive, transmisia automată sport cu opt trepte, sistemul de suspensie cu reglare electronică şi direcţia electrică. Toate aceste „delicatese” mecanice sunt ingrediente indispensabile unei maşini care opreşte cronometrul în 4,9 secunde la proba 0-100 km/h. Evident că totul se datorează musculaturii de care dispune: 326 CP şi 450 Nm. Mai mult, ambele valori maximale sunt disponibile pe paliere de turaţii: 5.500-6.500 rpm pentru putere şi 1.380-5.000 rpm pentru cuplul motor. Dacă adăugăm în acest cocktail exploziv şi programul Sport automat al transmisiei (sau posibilitatea de a selecta manual treptele via selectorul central sau folosind padelele de pe volan, solidare cu acesta) şi cele patru moduri de răspuns ale trenului de rulare – Eco Pro, Comfort, Sport şi Sport+ – obţinem portretul unei maşini cameleon capabilă să se supună ritmului unui proaspăt pensionar, dar şi exuberanței unui tânăr pasionat de cursele automobilistice. Este de la sine înţeles că asigurarea unei palete atât de largi de comportamente dinamice se bazează pe un șasiu performant şi multă electronică. De la lascivitatea de care dă dovadă în Eco Pro şi Comfort până la sălbăticia cu care se dezlănţuie în celelalte două, calea este la fel de lungă ca între Isetta şi i8. Două ture complete de volan pentru a braca roţile de la stânga la dreapta explică, fie şi numai intuitiv, aptitudinile sportive care pândesc de sub siglele acestui model, adânc grefate în ADN-ul său. Din spatele volanului, acest lucru amplifică acurateţea stabilirii traiectoriilor, răspunsul agil şi transparent al direcţiei, dar şi sentimentul de încredere cu care te încarcă conformaţia robustă a volanului. Pornit, motorul împinge gazele arse în evacuări cu un zumzet agitat, nervos, care parcă ar vrea ca încă de la ralanti să evite orice confuzie legată de potenţialul său. Cam până aici ţine discreţia lui 340i… Pretenţiile sale sunt, însă, perfect justificate. Echilibrul maselor, elasticitatea suspensiei controlată electronic şi adaptabilitatea fulgerătoare de care dă dovadă tracţiunea integrală generează împreună un comportament dinamic neutru pe trasele strânse. 3-ul accelerează devastator şi stabileşte cu o ușurință dezarmantă viteze care îţi rad dintr-o lovitură toate punctele de pe permis plus câteva salarii medii din portofel. Ce folos că la 160 km/h în treapta a 8-a motorul are cam 2.500 rpm şi înăuntru atmosfera este una de SPA?…

Îmi este clar că pentru a te bucura de un astfel de prădător ai nevoie de spaţii adecvate forţei sale. Revenind cu picioarele pe pământ, la 100 km/h, constat că regimul de mers civilizat este caracterizat de cifre foarte prietenoase în ultima treaptă: sub 1.500 rpm şi consumul undeva pe la 5,5 litri. Dacă urci la 130 km/h lucrurile stau la fel de bine: sub 2.000 rpm şi circa opt litri consum instantaneu pe un drum aparent plan. Indiferent de viteză, se remarcă modul emolient, onctuos, în care transmisia schimbă, pe nesimţite, treptele. Dacă adopţi un stil de condus sacadat, schimbările de treaptă se ajustează corespunzător. În asemenea situaţii ai ocazia să te delectezi cu baletul precipitat al acului din turometru, care execută mişcări spasmodice cu o precizie robotică în timp ce face salturi sprintene dintr-o poziţie în alta peste intervale de mii de „rpm”. În acelaşi timp, evacuarea devine extrem de vocativă, mai ales pe final de accelerări. Probabil că plăcerea pe care o resimţi la ascultarea reverberaţiilor cu care evacuarea acompaniază sesiunile sportive este egalată doar de calitatea oferită de sistemul audio harman/kardon. Sau invers – depinde de dispoziţie. O maşină care abundă în tehnologii şi electronică performantă, BMW 340i este, probabil, printre ultimele exemplare din categoria maşinilor animate de un „6 în linie”. Lansarea noii generaţii Seria 3 ar putea însemna sfârşitul acestui model şi al accesului la senzaţiile unice pe care le poate oferi combinaţia dintre o astfel de motorizare şi un șasiu compact BMW. Asta este vestea proastă. Vestea bună? ESTE ÎNCĂ AICI!

Text: George Drugescu / Foto: Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× unu = 7