Tazio Nuvolari și Abarth – legendele nasc legende

,

Tazio Nuvolari la volanul lui Abarth 204A

Prietenia strânsă a lui Carlo Abarth cu marele campion italian a dat naștere legendei „mașinilor  născute sub semnul Scorpionului” bazată pe o victorie considerată senzațională la acea vreme. A fost prima dintr-o succesiune de peste 10.000 de triumfuri, după cum spunea constructorul italian, iar povestea încă mai are multe de arătat.

Abarth 1000 la „4 Ore del Jolly Club”, Monza 1966

Acum 70 de ani marele campion italian Tazio Nuvolari își încheia cariera de pilot la volanul primului model construit de Carlo Abarth. Se întâmpla la 10 aprilie 1950, pe traseul derulat din capitala siciliană Palermo și până la Monte Pellegrino, în fapt o urcare abruptă și celebră pentru multiplele viraje în ac de păr. La grila de start se afla și echipa „Squadra Carlo Abarth”, cu Nuvolari la volanul unui Abarth 204A Roadster, care transformase un Fiat 1100 într-o veritabilă mașină de curse cu două locuri. Mantuanul Zburător (Tazio a fost supranumit astfel după localitatea sa natală Mantua din Lombardia, în nordul Italiei) aborda cursa cu aplombul binecunoscut, terminând-o cu o victorie în clasa sa și pe locul cinci în clasamentul general. Era ultima sa victorie și apariție la volanul unei mașini de curse. Avea 57 de ani. Trei ani mai târziu avea să se stingă în propriul pat și nu pe patru roți așa cum obișnuia să spună. Despre marele pilot italian, legenda amintește că Ferdinand Porsche ar fi spus atunci că Nuvolari a fost „cel mai mare pilot al trecutului, prezentului și viitorului”.

Fiat Abarth 131 Rally

Prietenia dintre Carlo Abarth și marele campion a început la scurt timp după cel de-Al Doilea Război Mondial când Nuvolari, care avea deja 55 de victorii la Grand Prix-urile internaționale și în importante curse de șosea, a condus un model Cisitalia pentru Piero Dusio, avându-l pe Carlo Abarth liderul echipei de curse. După ce Dusio și-a vândut mașinile de curse lui Abarth, înainte să emigreze în Argentina, Carlo știa că poate conta pe sprijinul lui Nuvolari, care a contribuit la promovarea kiturilor sale de competiție. Adică aceleași kituri despre care constructorul italian spunea că au transformat mașinile de oraș în câștigătoare de curse și, mai ales, că le permitea multor șoferi tineri să concureze cu succes și să devină astfel cunoscuți. De altfel sloganul lui Carlo Abarth era „Duminică pe pistă, luni la birou” ilustrând, de fapt, crezul său. El combina producția de componente de competiție cu lucrul la echipa oficială ale cărei victorii au fost, în principal, pe pistă și în competiții de viteză de coastă, folosind mașini cupe și sport.

În urma celebrei victorii a lui Nuvolari, după mai bine de un deceniu, Abarth a câștigat Campionatul Internațional de Producători de șase ori, între 1962 și 1967, acumulând și victorii în Campionatul European din 1972 pentru constructori, cu Arturo Merzario la volan, plus patru triumfuri în Campionatul European de Turisme din 1965, 1966, 1967 și 1969. Istoria marilor succese pentru „brandul Scorpionului” a continuat în raliuri, câștigând cu Rally Fiat 131 Abarth trei Campionate Mondiale de Constructori în 1977, 1978 și 1980, un Campionat Mondial de Piloți în 1980, cu șoferul german Walter Röhrl la volan, și o Cupă FIA pentru piloți în 1978, cu Markku Alén, din Finlanda. Astfel de mari evenimente au fost completate de victorii în șapte Campionate Europene de Raliuri între 1975 și 2011, precum și de triumfurile din 2018 și 2019 ale modelului Abarth 124 în Cupa FIA R-GT.

La ora actuală povestea își urmează cursul dual. Pe de o parte, constructorul italian continuă să fie prezent în competiții cu mașini precum Abarth 124, care aleargă în ERC 2020 (Campionatul European de Raliuri), sau ca partener tehnic în Campionatele Italiene și Germane de F4. Pe de altă parte, pentru Abarth, cursa a fost întotdeauna „terenul” final de testare a motoarelor și componentelor tehnice. Pentru că testarea în cele mai extreme condiții poate duce la niveluri foarte înalte de performanță și fiabilitate stimulând spiritul competitiv, în timp ce constructorii pregătesc tehnologiile pentru viitorul transfer către modelele din producția de masă.

Muzee auto: Alfa Romeo – Casa legendelor

 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ opt = 12