„Tăt Banatu-i fruncea”. O poveste despre Marta, Malaxa și Lăstun

,

Bănățenii au un prilej de fală și când este vorba despre industria auto. Pe teritoriul românesc, prima mașină a fost fabricată la Arad. Au trecut 110 ani de atunci, iar automobilul se numea Marta. Povestea auto a mers mai departe cu mult aplomb. La Reșița s-a produs Malaxa, mașina care l-a impresionat pe Leonid Brejnev, iar celebrul Lăstun, visul lui Nicoale Ceaușescu, a prins viață tot la Reșița.

Mulți dintre noi am auzit de Oltcit, ARO, IMS, dar mai cu seamă de Dacia, cel mai cunoscut brand românesc în acest moment. Primul automobil produs pe un teritoriu românesc a fost însă Marta, iar răsfoind cărțile de istorie găsim o poveste foarte interesantă. În anul 1908, primăria din Arad a oferit un teren pentru construcția unei fabrici. Orașul făcea parte în acel moment din Ungaria. Numele mașinii a fost preluat de la „Magyar Automobil Részvény Társaság Arad”. Era vorba despre o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul subsidiarei franceze din Le Havre. La fabrica Marta s-au făcut la început motoare pentru utilaje feroviare, autobuze, dar și pentru camioane de trei sau cinci tone. Din anul 1910 a început producția unei mașini cu patru cilindri care avea între 20 și 40 de cai putere. Transmisia era prin cardan sau prin lanț. În doi ani, pe poarta fabricii au ieșit 150 de mașini, dar cu toate acestea falimentul a lovit necruțător. A fost preluată de Austro Daimler care s-a concentrat tot pe Marta și așa au apărut și automobilele pentru taxi, foarte apreciate la vremea respectivă. Mașinile au ajuns și la export, iar povestea spune că în anul 1936, în Arad circula o mașină Marta care avea mai bine de un milion de kilometri parcurși. După anul 1918, Aradul a intrat în componența României și, în acest fel, s-a rupt legătura cu Daimler. Fabrica de automobile a fost unită cu cea unde s-a făceau vagoanele Witzer și a luat ființă societatea Astra. În anul 1926 se desfiinţează Fabrica, se demontează utilajele, se transportă la Braşov, unde se înfiinţează Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

Malaxa, mașina care l-a cucerit pe Leonid Brejnev
Primul automobil sută la sută românesc s-a născut la Reșița. Fabrica a fost înființată în anul 1945, imediat după Al Doilea Război Mondial. Aici s-a produs un vehicul echipat cu un motor în trei cilindri, cu o putere de 30 de cai. Mașina consuma 10 litri la suta de kilometri și putea să ajungă la viteza de 120 de km/h, ceea ce pentru vremea respectivă era o mare performanță. În doi ani de la Reșița au plecat 1.600 de mașini. Producția a fost oprită în anul 1947, iar liniile de asamblare au fost mutate în fosta Uniune Sovietică, în orașul Podgorye. Legenda spune că decizia a fost luată chiar de Leonid Brejnev. Fostul secretar general al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice ar fi fost foarte impresionat de mașină, după o călătorie la Sofia, așa că a decis că trebuie fabricată pe teritoriul țării sale.
Lăstun, proiectul personal al lui Nicolae Ceaușescu
La Timișoara s-a fabricat prima mașină românească de mic litraj. A fost visul lui Nicolae Ceaușescu: un automobil pentru tineri care să consume puțin. Ceaușescu avea cerințe clare. Mașina să coste cât un televizor, să nu cântărească mai mult de 500 de kilograme și să nu fie mai lungă de trei metri. Confortul era lăsat pe locul doi, iar mașina cu două uși era din fibră sintetică. Au existat trei serii ale acestui model care s-a produs până în anul 1991. Aproape 5.400 de unități au fost vândute. Guvernul a închis fabrica în anul 1992 motivând că Lăstunul nu este competitiv și că nu reprezintă poporul român.
Mașina electrică – un vis frumos la Timișoara
Industria automobilelor este foarte puternică în zona de Vest a României. Aici se produc toate componentele pentru o mașină: software, piese pentru motor, radiatoare, lămpi, anvelope, volane, sisteme de siguranţă, curele de transmisie, cabluri, huse, volane, componente electrice, centuri de siguranţă.  În Timișoara, Arad, Hunedoara și Caraș- Severin se lucrează pentru Nissan, Mercedes-Benz, General Motors, Opel, WV, Ford, Renault, Peugeot, Citroen, Audi, Porche, Chrysler sau Dacia. Timișorenii au planuri mari. Își doresc să fabrice la ei în oraș un automobil electric.

„O maşină electrică este o necesitate pe viitor. Este cea mai bună soluţie când vine vorba despre consum şi ecologie. Toţi marii producători din domeniu au adus soluţii mini. Nu este o utopie ca Timişoara să fabrice cândva un nou vehicul”, spune profesorul Liviu Mihon, de la Facultatea de Mecanică a Universităţii Politehnica.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− opt = 1