Suzuki GSX 1100EF: Înapoi în timp

,

Suzuki GSX 1100EF este o motocicletă care în anii `80 a cutremurat podiumul celor mai rapide „rachete” pe două roţi care puteau fi înscrise în circulaţie. Este perioada în care Honda defila cu modele precum VF1100C Magna V65, iar Kawasaki cu celebrul GPZ 900R.

Suzuki GSX 1100EF nu este „doar” o motocicletă clasică. Motor în patru timpi (patru cilindri în linie, patru supape pe cilindru) cu o capacitate de 1.135 cmc, răcit cu aer şi capabil să dezvolte 115 CP şi 107 Nm cu ajutorul a patru carburatoare Mikuni de 36 mm, reprezintă o fișă tehnică impresio­nantă. Răzvan Popescu este nu numai posesorul unui asemenea exemplar (fabricaţie 1986), dar şi un utilizator fervent al acestuia.

Auto Test: Cum de te afli în postura de proprie­tar al unei asemenea motociclete?

Sunt pasionat de lucrurile clasice, în special de maşini şi motociclete. În clipa în care mi s-a ivit ocazia să cumpăr un asemenea model, nu am ezitat. L-am găsit parcat în garajul unui prieten italian. Ştiam ce este. Ştiam că este în stare originală şi, în pofida prafului de pe ea, ştiam că a fost întreţinută maniacal. Decizia a venit pe loc în clipa în care am aflat că se gândeşte să o vândă.

Auto Test: Înţeleg că a fost prima motocicletă de felul ăsta ajunsă în România. În ce an ai înmatriculat-o şi ce o face atât de specială?

Da, aşa mi s-a spus chiar de la RAR. Că ar fi sigurul model GV 71 B (indicativ model) din România. S-ar putea ca şi astăzi să fie singurul de acest fel din ţară. Mi-a plăcut că este masiv, cu nenumărate indicatoare în bord, inclusiv pentru treaptă, cu un motor mare şi un cuplu pe măsură, plus suspensii reglabile atât pe faţă cât şi pe spate. M-am îndrăgostit pe loc pentru că pe lângă superbike-uri îmi place şi stilul cafe racer. Iar GSX 1100EF are puţin din toate: clasic, retro, superbike, personalitate… Cu toate astea, iniţial am vrut s-o „stric”, s-o transform într-un cafe racer… Dar m-am potolit.

Auto Test: Cum te-a întâmpinat comunitatea moto din România?

Răzvan Popescu: Foarte bine! Sunt respectat în trafic chiar şi de cei care sunt posesori de Harley. De asemenea, primesc foarte multe aprecieri şi mi se fac multe poze la întâlnirile anuale cu ocazia Paradei Distinşilor Domni, evenimentul caritabil care susţine lupta împotriva bolilor masculine. Nici la prima ediţie Bucharest On Track Fest, desfăşurată anul trecut pe circuitul Titi Aur, nu am fost ocoliţi de admiratori. Dimpotrivă! Chiar am reuşit să câştigăm împreună locul 2 la proba de regularitate.

Auto Test: Este dificil să menţii în condiţii tehnice conforme un asemenea model?

Răzvan Popescu: Nu este greu. Piesele sunt acceptabile ca preţ şi se găsesc din abundenţă. Este valabil inclusiv pentru cele originale. Anvelopele, datorită dimensiunilor atipice, sunt ceva mai greu de găsit. Dar m-am descurcat. Piatra de încercare a fost să găsesc un mecanic priceput. După ce l-am descoperit pe Mircea Mihalcea (aka Moş Pedală) care i-a sincronizat carburatoarele, rulează ca nouă. Este o încântare!

Auto Test: Cum se stă în şa pe o motocicletă de aproape 35 de ani?

Răzvan Popescu: Excelent! Poziţia este una sportivă, cu o uşoară tentă touring. Se aşează foarte bine la drum inclusiv în traficul din Bucureşti. Cu toate că motorul este răcit cu aer, carenele foarte bine proiectate evacuează aerul prin partea de jos, fără să te încingă în zona picioarelor. ­Protecţia la vânt este una foarte bună în regim de autostradă. Am constat că poţi merge şi cu o cască open-face fără ca vântul să te deranjeze. Ca să concluzionez, se stă atât de bine încât am făcut peste 700 de km într-o singură zi. În România!… Cu toate astea, nu aş recomanda-o începătorilor.

Auto Test: De la ghidonul lui GSX 1100EF percepi decalajul tehnologic instalat între timp faţă de motocicletele actuale?

Răzvan Popescu: Sigur că da. Este totuşi o motocicletă gândită pentru anii `80. Mult oţel şi piese indestructibile. De exemplu, frânele nu sunt atât de performante ca cele de astăzi. Planşa de bord este însă generoasă ca informaţie pentru că am martori pentru aproape toate funcţiile motocicletei. Spun „aproape” deoarece nu am senzori de presiune în roţi. (râde)

 

Auto Test: O întrebare care mi se pune frecvent şi care mă irită de fiecare dată. Dar am să o pun la rândul meu: cât prinde?

Răzvan Popescu: Pentru că este posibil ca şi soţia mea să citească articolul, o să spun doar că am mers cu peste 150 km/ h. Am fost însă surprins de consum. La o medie de 120 km/ h, am obţinut o valoare de 5,3 litri, măsurat la pompă. De la plin la plin.

Auto Test: Ce te încântă cel mai mult când ieşi cu ea la plimbare?

Răzvan Popescu: Îmi place că nu mai văd nicio altă motocicletă ca a mea în trafic.

Auto Test: Ai fi dispus să te desparţi de ea?

Răzvan Popescu: Posibil… Dar nu obligatoriu! Asta pentru că visul meu era – şi este! – să găsesc pe undeva un Kawasaki GPZ 900R. Motocicleta lui Tom Cruise din Top Gun.

Foto: Răzvan Popescu

 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua × = 9