Stație mobilă de încărcare pentru mașinile electrice de curse

,

Rapiditatea cu care inginerii din Formula 1 alimentează monoposturile în timpul unui pit stop este un adevărat spectacol vizual, dar noi ne-am dus cu gândul la viitor și ne-am întrebat ce se întâmplă cu mașinile electrice în timpul competițiilor care câștigă teren în ultima perioadă. În căutarea răspunsurilor i-am cerut ajutorul lui Cristian Ene, un pasionat de sisteme fotovoltaice care a construit o stație electrică mobilă pentru a-și ajuta un prieten, care acum crede că poate duce la alt nivel conceptul de mobilitate sustenabilă.

Cristian are 47 de ani și activează de aproape zece în domeniul fotovoltaicelor, iar totul a venit ca o urmare firească a pasiunilor din copilărie, când construia mici eoliene după informațiile pe care le citea în revista Tehnium. Primul panou fotovoltaic pe care l-a văzut i s-a părut desprins din filmele SF, dar după ce și-a amenajat acasă un mic sistem cu această tehnologie și a achiziționat o mașină electrică, s-a orientat către energia regenerabilă.
Auto Test: Cristian, spune-mi cum a apărut ideea stației electrice mobile și cât a durat construcția?
Cristian Ene: Proiectul a început la o mică discuție cu un prieten care are o mașină electrică și și-a dorit să participe la o competiție, dar se întreba cum face să o încarce dacă rămâne fără curent. Cursa era în două săptămâni, iar noi ne-am mobilizat și în câteva zile am construit platforma de la zero. Am adaptat-o pe parcurs, am avut o intuiție bună și a funcționat din prima, pentru că știam ce pot face echipamentele.
Concursurile nu se organizează doar pe piste stradale, ci și în zone mai greu accesibile, iar sistemele fotovoltaice se folosesc acolo unde este mai greu accesibilă rețeaua electrică. Cineva care își cumpără o mașină electrică începe să se întrebe ce face dacă ajunge într-o zonă de munte. Așa a apărut conceptul de stație mobilă și a fost foarte simplu să-l implementăm la competiții.

Auto Test: Din ce este formată stația mo­­bilă de încărcare?
Cristian Ene: Am folosit o mică platformă pe care am confecționat o structură metalică mobilă, ca să se orienteze după soare prin sisteme hidraulice. Am amplasat echipamente de stocare pe acel suport, ca să-l pot folosi și noaptea, am montat 12 panouri de 370 W (care pot furniza într-o zi în jur de 25 kWh), iar energia o utilizăm sau o stocăm.
Auto Test: Cum traducem asta în capacitate de încărcare?
Cristian Ene: Dacă ne referim la o mașină electrică actuală, acumulatorii au o capacitate de 40-50 kWh. La competiții, acumulatorii nu se golesc în totalitate, deci poți asigura o încărcare completă. Pe circuit, consumul este cam de 3-4 kWh pe o tură, deci putem încărca cinci-șase mașini fară probleme. Avem o stație de încărcare „Type 2” trifazată care poate asigura o încărcare de până la 22 kW, dacă mașina are încărcătorul respectiv. La Super Rally Târgu Mureș am încărcat un Mini electric, care avea un încărcător de 12 kW, deci putem alimenta cu 12 kW într-o oră.
Auto Test: Este o tehnologie ieftină?
Cristian Ene: La acest moment este accesibilă. Acum opt ani, un panou de 150 W costa 400 de euro, iar acum unul de 400 W este în jur de 200 de euro, deci a scăzut mult prețul echipamentelor. De multe ori, un sistem la o casă izolată este mai ieftin decât branșarea la rețea.
Auto Test: Poate deveni un echipament de masă?
Cristian Ene: Cred că da, am avut cereri și se deschid perspective noi. Cred că o astfel de platformă poate fi folosită și în domeniul medical, de exemplu, dacă amplasezi un spital mobil într-un câmp și nu se poate sta cu generatoare zgomotoase în funcțiune sau poți produce curent ecologic într o rezervație naturală, unde sunt interzise motoarele termice, inclusiv la bărci. Un astfel de sistem funcționează 20-25 de ani. Și o persoană fizică se poate gândi la un astfel de sistem pentru acasă, pentru că el poate fi adaptat și, în funcție de necesități, se poate face monofazat sau cu capacitate de stocare mai mică.
Auto Test: Cât de mult credeai în ideea de mașină electrică?
Cristian Ene: Foarte mult și, atât cât mi-am permis, mi-am luat o mașină electrică de afară acum câțiva ani. A fost a treia mașină electrică înmatriculată în România, un Nissan Leaf, generația mai veche. M-am bucurat de ea 80.000 km și cred că acesta este viitorul.
Auto Test: Cum te raportezi la afirmația că nu suntem pregătiți pentru mașina electrică, dacă ne gândim la prețuri și la infrastructura pentru încărcare?
Cristian Ene: Așa credeam și eu, că nu o să am cum să o încarc, mai ales că atunci nu era deloc infrastructură. Când ai o mașină electrică, începi să-ți creezi un cult în jurul ei și vei ști cum să o încarci, cum să-ți planifici traseul sau unde o încarci mai eficient. Deocamdată, acumulatorii nu au ajuns la sfârșitul vieții, ca să înceapă reciclarea lor, dar litiul este reciclabil 99%. E mai simplu să reciclezi un acumulator decât să cumperi materia primă pentru unul nou. Nu vom găsi acumulatorii la gunoi.
Auto Test: Cât timp crezi că va mai trece până când o să vorbim despre mașinile electrice ca despre ceva banal?
Cristian Ene: Mult mai repede decât previziunile care zic că undeva în 5-10 ani. Acum trei ani discuțiile despre „electrice” erau mult mai lejere, dar azi mulți producători auto au în portofoliu astfel de mașini. Cererea va dicta piața, iar eu văd o competiție cu mașinile cu motor termic, cu un vii­­­­­tor pentru zona de electrice.
O astfel de stație electrică mobilă cântărește câteva sute de kilograme, în funcție de echipamentul cu care este dotată, dar cert este că poate fi tractată cu autoturismul personal. Putem spune, în spirit de glumă, că platforma poate fi remorcată și de un autovehicul electric, pentru a avea mereu „benzinăria” aproape.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 − sapte =