Sorana Chiru: „Echipamentul mi-a salvat pielea în două rânduri”

,

Sorana Chiru și-a luat permisul pentru motocicletă ca să scape de „gura soțului” și era convinsă că cel mai lung drum va fi până la primul sens girator. O călătorie pe o ploaie cu „bulbuci” a făcut-o să-și promită că nu va renunța la plimbările pe două roți. Au trecut cinci ani de atunci, iar lucrurile s-au schimbat mult. S-a înscris în „Asociația Femeilor Motocicliste din România”, iar călătoriile sunt tot mai lungi și poveștile tot mai frumoase.

Auto Test: Cine ți-a transmis pasiunea pentru motociclete?
Sorana Chiru: Soţul meu, Ciprian, este pasionat de raliuri, iar la un moment dat a fost pilot în competițiile de viteză în coastă. Asta visa el să facă, iar mie mi s-a părut normal să îl susţin. Din păcate, costurile în motorsport au fost mult prea mari pentru bugetul nostru, aşa că pentru el motociclismul a venit ca un hobby mai rezonabil din punct de vedere financiar, de care ne bucurăm acum împreună.
Auto Test: Când ai mers prima oară pe motocicletă? Cine te-a îndrumat?
Sorana Chiru: Am fost pasager şi nici prin cap nu-mi trecea să conduc eu. În vara de dinainte să împlinesc 38 de ani, Ciprian s-a gândit că ar fi o idee bună să-mi iau şi eu categoria A. „Ți-ar plăcea” mi-a spus. Nu mă vedeam dobândind abilitățile necesare… toată viața fusesem un soi de „șoarece de bibliotecă”. Cum ajunsese el la concluzia că mi-ar plăcea? În scurtele plimbări, ca pasager, pe lângă casă, îl „pișcam” să „o lase mai moale” (imaginaţi-vă că ne plimbam cu un Kawasaki Vulcan de 500 cmc, cu viteza de 90 km/h). Am acceptat să fac școala spunând că, după ce iau carnetul, o să fac o plimbare până la giratoriul de la ieşirea din Bârlad şi gata, am încheiat capitolul şi-mi văd de viaţă. Când am făcut prima oară opturile în poligon, instructorul meu, Viorel Ştefănescu, a mulţumit cerului că „a reuşit şi Sorana să facă opturile”.

Auto Test: Și nu ai renunțat la motocicletă. De când mergi?
Sorana Chiru: Pe 13 august anul acesta am împlinit cinci ani de permis categoria A şi tot cinci de când merg constant cu motocicleta. Pe 14 august 2015 am plecat într-o plimbare până la Slănic-Moldova. A plouat „cu bulbuci”! Mi-am promis că, dacă scap cu viaţă din excursia aceea, nu va fi ultima pe motor. Şi, ce să vezi, surpriză, mi-a plăcut. Parcă zisese cineva asta, nu?
Auto Test: O folosești și când mergi la serviciu?
Sorana Chiru: Nu are rost! Fac doar cinci minute pe jos. Sunt profesor de limba engleză la „Centrul de Performanţă în Educaţie” din Bârlad. Cursanţii mei au între 4 şi 18 ani. Îmi place ce fac, lucrul cu copiii şi cu adolescenţii îmi dă multă energie. Cu energie mă încarc şi în ieşirile cu motocicleta, cred că asta este ce au în comun cele două activităţi.

Auto Test: Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc, dar ezită să meargă pe motocicletă?
Sorana Chiru: „Just do it”. Te vei lămuri dacă este sau nu pentru tine. Te va ajuta să te cunoşti mai bine. S-ar putea să ai mari surprize (râde). Pe mine m-a ajutat foarte mult prezența în Asociația Femeilor Motocicliste din România. Aici am cunoscut multe fete extraordinare, cu poveşti grozave, pe care le admir nespus şi pe care nu cred că le-aş fi ­întâlnit altfel. Ținem legătura și le sun dacă merg la ele în zonă. În Bârlad suntem patru-cinci fete care facem excursii. Uneori luăm şi băieţii cu noi (râde). Glumesc! De cele mai multe ori plecăm toți, dar avem și ieșiri exclusiv feminine.
Auto Test: Cum arată aceste călătorii cu motocicleta?
Sorana Chiru: Drumurile lungi sunt preferatele mele. Aşa reuşesc să văd locuri noi şi să cunosc oameni noi, lucrurile cele mai importante pentru mine. Foarte mult timp am călătorit doar împreună cu Ciprian, atunci am învăţat cel mai mult. Apoi ni s-a alăturat și altă familie, Alina şi Liviu Macovei, iar împreună am făcut multe trasee frumoase. Între timp, gaşca s-a mărit şi plecăm foarte des în şase sau în opt şi căutăm mai degradă drumuri secundare şi off-road, cu cât mai puţin trafic şi cu cât mai multe provocări. În principiu ne cazăm la pensiuni sau la căsuţe în campinguri şi, dacă vremea permite, luăm cortul. Mâncăm şi la restaurant, dar ne gătim şi singuri. Avem un prieten, Dan Racoviţă, căruia îi place foarte mult să gătească şi toată lumea îi este foarte recunoscătoare pentru asta. Organizarea pentru un drum lung înseamnă liste: ce trebuie înlocuit/reparat/verificat la motor, haine (cât mai puţine), trusă de scule, kit de pană, compresor, setul de gătit, setul de camping, cosmetice (la fel, cât mai puţine), cabluri, baterii externe, trusă de prim ajutor (de asta se ocupă Delia Racoviţă, care este asistent medical, şi avem o vorbă: să nu ajungem la trusa ei), bani cash, bani pe card.
Auto Test: Ce îți place cel mai mult în aceste călătorii?
Sorana Chiru: În cap la mine, călătoriile se împart în diverse categorii: cele în doi, cu Ciprian, în care avem ritmul nostru, pe care ni l-am format în timp, cele în gaşcă, unde distracţia este la ordinea zilei şi întâlnirile V-Stromania, unde eu personal am învăţat să merg în grup şi unde revedem prieteni foarte dragi.
Cel mai mult mi-a plăcut la Lacul Vulturilor şi Strategica, ambele trasee făcute în vara acestui an. Lacul Vulturilor a fost destul de solicitant pentru mine, dar poate că tocmai asta îl face, retrospectiv, foarte atractiv. „Strategica” a fost o imensă încântare de la cap la coadă, cu peisaje care m-au lăsat cu gura căscată şi care au făcut să merite orice efort. Vara aceasta am fost și la Firtușu, un sat din judeţul Harghita, unde am găsit o pensiune de vis. Am colindat zona, în căutare de drumuri neasfaltate şi de obiective turistice. În toamnă am fost la Aita Medie, în judeţul Covasna. Ina Popa, una dintre fetele din WIMA România, mi-a recomandat o pensiune deosebită şi, la fel, am bântuit prin pădurile din zonă.
Auto Test: Ai fost plecată și în străinătate?    
Sorana Chiru: În străinătate am fost în Serbia, la Sovinac, la o întâlnire doar de fete: „Motorcycle adventure for girls”. Am plecat din Bârlad cu Andreea Ţaga, din WIMA, iar acolo ne-am întâlnit şi cu alte fete din asociația din România. A fost o excursie care mi-a plăcut foarte mult, chit că Andreea a mers cu o Yamaha R6 de  100 de cai, iar eu cu un CB500X de aproape 50 de ponei. Ne-am înţeles foarte bine la drum, am vizitat mult, ne-am distrat. Cu ştafeta WRWR (Women Riders World Relay) am fost în Bulgaria, împreună cu gaşca WIMA. A fost o experienţă pe care o ai o dată în viaţă, cred, un eveniment deosebit. Împreună cu Ciprian am fost într-o excursie de 11 zile prin Europa, până în Cehia, la Praga. Am trecut prin Ungaria, Slovacia (absolut superbă, mi-am propus să revin în Munţii Tatra) şi Polonia (Auschwitz este o lecţie de istorie necesară, deşi foarte dureroasă). În Serbia am dormit la cort, în Bulgaria, într-o rulotă, iar în turul prin Europa am făcut rezervări de acasă. În fiecare ţară am încercat bucătăria tradiţională.
Auto Test: Poți să-mi povestești un moment amuzant din călătoriile tale?
Sorana Chiru: Este tare greu să aleg, dar hai să încerc… Gaşca noastră de fete de la Bârlad a pus la cale un soi de proiect (sună mai pretenţios decât este în realitate) care se numeşte „Turist în judeţul meu”. Judeţul Vaslui nu are cine ştie ce obiective turistice, dar noi am decis să facem un turism mai puţin convenţional şi să ne descoperim judeţul. Prima ediţie a fost pe 01.11.2020, o zi rece, cu vânt şi ploaie, în care am dat de un drum plin de noroi. Am reuşit să nu scăpăm niciun motor, dar două dintre cele patru participante (Delia, Alina, Andreea şi cu mine) au ajuns ele pe jos. Eu am căzut din picioare şi am luat o trântă zdravănă pentru că am alunecat pe „Nutella”, cum am botezat noi glodul vasluian, iar Alina pentru că s-a împiedicat de o rădăcină ascunsă în iarba prin care voia să ocolească o porţiune de noroi mai adânc, încercând să ne facă o poză.
Auto Test: Care a fost prima motocicletă? Ce motocicletă ai acum?
Sorana Chiru: Prima motocicletă cu care am mers a fost un Suzuki SV 650, motocicleta cu care am făcut şcoala. Cred că am făcut cam trei ture mai lungi cu ea (lungi pentru un începător). După ultima am ajuns acasă fără să-mi simt mâna dreaptă (din cauza poziţiei pe motor) şi am decis că nu am să-mi iau niciodată o motocicletă de viteză. Un prieten de la Sibiu m-a sfătuit să-mi iau un V-Strom, așa că mi-am cumpărat un 650 cu care am mers trei ani: o motocicletă fantastică pentru touring (la Praga cu ea am mers), dar foarte grea şi rigidă pe off-road (era un 2005). A urmat Jazz, un CB500X, model 2018, cumpărat de nou şi vândut după un an cu 17.000 km. Acum am tot un CB5500X, dar cu suspensia de Rally Ride. Lizuca este englezoaică şi, deşi cântăreşte aproape 200 kg, suspensia mă face să mă simt bine cu ea pe coclauri.
Auto Test: Te pricepi să meșterești la ea, dacă se întâmplă ceva?
Sorana Chiru: Nu mă pricep să meşteresc mare lucru la motorul meu, dar, dacă ai vreodată probleme cu un Dominator (motocicleta lui Ciprian, model 1991), aş putea să-ţi spun unde să cauţi buba şi s-ar putea chiar să-ţi dau nişte soluţii (râde). Am auzul fin şi-mi dau imediat seama dacă ceva bate, troncăne sau huieşte (râde). Nu ştiu ce anume face aceste zgomote, dar mă pricep la onomatopee şi reproduc zgomotele destul de fidel chiar şi când discut la telefon cu un mecanic.
Auto Test: Ai avut accidente pe motocicletă?    
Sorana Chiru: Da! Prima dată, modelul clasic, maşina din faţă a făcut stânga brusc. Pe linie continuă! Dublă continuă! Sigur, a fost vina şoferului, dar acum cred că dacă eram mai atentă acest accident putea fi evitat. În impactul dintre o maşină şi o motocicletă, motocicleta va ieşi mult mai şifonată, de aceea cred că este necesar să ne gândim întotdeauna cum putem evita situaţiile nedorite. Degeaba avem noi dreptate când suntem întinşi pe şosea.
A doua oară a fost mult mai ciudat. Eram pe autostradă, tocmai depăşisem un tir şi rulam cu 110 km/h pe banda întâi, pe „banda cuminte”. Nu mă grăbeam nicăieri, mergeam de la Sibiu la Alba Iulia, să văd cetatea. Nici bine nu terminasem de depăşit tirul, că din stânga a apărut o maşină care s-a aşezat în faţa mea şi a frânat extrem de violent. Am frânat şi eu, desigur, îngrozită de faptul că eram foarte aproape de portbagajul ei. Nu înţelegeam ce se petrece. De fapt, şoferul voia să părăsească autostrada. La câţiva metri în faţă era ieşirea. Probabil că, atunci când a depăşit tirul, nu şi-a dat seama că în faţa lui sunt două motociclete. Marea lui greşeală fusese că nu se angajase din timp (adică deloc) pe banda de ieşire de pe autostradă. A reuşit să iasă pentru că eu am frânat și nu am intrat în el. Numai că frâna aceea zdravănă şi foarte bruscă a făcut V-Stromul să intre într-un voblaj a cărui violenţă m-a trântit în cele din urmă pe jos. Eu n-am păţit nimic, Cleo (n.r. motocicleta) a rămas fără o semnalizare şi cu nişte zgârieturi. A durat destul de mult până să-mi revin după această întâmplare. De atunci casc ochii bine pe autostradă, mă uit la două secunde în oglinzi, mă uit şi în sus, să nu carecumva să vină vreun zăpăcit şi de-acolo.
Auto Test: Ce planuri de călătorii ai în continuare?
Sorana Chiru: Pornind de la mic la mare, aş vrea să duc mai departe proiectul „Turist în judeţul meu” împreună cu gaşca de fete. Apoi aş vrea să descopăr zone cât mai puţin cunoscute din România şi să mă bucur în continuare de farmecul călătoriilor pe drumurile secundare şi de off-road alături de prieteni. Şi, în sfârşit, să mai explorăm Europa, atunci când vremurile ne vor permite să facem asta.

Carmen Lupuleț: Motocicleta, „prințul consort” și accidentul din lanul de grâu

Adriana Branea: „Motocicleta este un mijloc de transport, dar și un stil de viață”

Alexandra Andrei: „Ești acolo una cu natura, te mângâie soarele, te bate vântul, te udă ploaia”

CITEȘTE AICI TOATE INTERVIURILE REALIZATE CU DOAMNELE ȘI DOMNIȘOARELE DIN WIMA

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


opt + = 13