Skoda la Le Mans

,

Chiar dacă sună ciudat, o Skoda a participat la celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Se întâmpla în 1950, dar modelul ceh nu avea să ajungă la linia de final din cauza unei mici piese.

Cursa de 24 de ore de la Le Mans s-a dovedit o piatră de încercare pentru mulți constructori din lumea automobilelor. Skoda nu este, în mod obișnuit, un nume asociat cu cursele de anduranță, dar una dintre poveștile mai puțin știute este că marca din Cehia și-a încercat totuși norocul în cursa de 24 de ore acum 70 ani.
În 1950, Skoda înscria la startul cursei din Franța un exemplar special, numit simplu Skoda Sport. Cu o caroserie de tip roadster, realizată din aluminiu, modelul de curse era bazat pe Skoda 1101/1102 Tudor din 1946. Frânele și cutia de viteze au fost modificate, iar tot ansamblul cântărea doar 590 kilograme.
Puterea era furnizată de motorul de 1,1 litri. În versiunea standard, acest propulsor dezvolta 32 CP, dar pentru modelul de curse, Skoda a montat un carburator Solex și a folosit un carburant special amestecat cu alcool metilic. Puterea era acum de 50 CP, suficientă pentru a imprima o viteză maximă de 140 km/h pentru modelul din 1950.
Aliniat la startul cursei de 24 de ore, modelul din Cehia avea să fie pilotat de Vaclav Bobek și Jaroslav Netusil. Startul se lua în stilul clasic, cu mașinile aliniate în diagonală și cu piloții alergând spre ele în momentul în care steagul era fluturat.
Automobilul avea să se descurce admirabil, motorul fiind suficient de eficient să poată rămâne pe circuit mai mult între realimentări. Cei doi piloți cehi reușeau să ducă modelul pe locul doi la clasa 1.100 cmc.
Din păcate, Skoda Sport nu a reușit să ajungă la finalul cursei de 24 de ore. Echipajul a fost trădat de o piesă mică și ieftină, un mic arc al pistonului. Motorul era distrus și echipajul din Cehia era forțat să abandoneze în turul cu numărul 115. Mașina nu a mai putut fi reparată și Skoda a abandonat cursa de 24 de ore din 1950.
Producătorul era hotărât să încerce din nou în ediția 1951 cu două mașini, dar țara a intrat sub vălul comunismului și Skoda nu a mai reușit să ajungă la Le Mans pentru a doua oară.
Modelul Skoda Sport avea să continue să alerge în diverse curse naționale. În următorii 12 ani, a luat startul în peste 80 de competiții. A fost construit și un al doilea exemplar, iar motorul a fost îmbunătățit constant.
În forma sa finală, Skoda Sport avea 120 CP în versiunea cu carburator și 190 CP în versiunea cu două carburatoare. În 1953, modelul primea și o serie de modificări aerodinamice și stabilea un record național de viteză pentru clasa 1.100 cmc: 160,1 km/h.
Astăzi, Skoda Sport face parte dintr-o colecție privată. Pentru multă vreme, exemplarul a fost considerat pierdut, dar a fost regăsit de pasionații de la Muzeul Skoda prin muncă de detectiv. A fost restaurat cu grijă pe parcursul a câțiva ani și astăzi este din nou funcțional. Bunicul actualului proprietar a fost Josef Velebny, unul dintre cei care au lucrat la dezvoltarea modelului Skoda Sport. Șapte generații ale familiei Velebny au lucrat la Skoda în uzină și diverse departamente.
Skoda Sport are planuri să alinieze acest model la startul cursei Le Mans Classic din 2021.

Foto: Skoda

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 + cinci =