Samuela Rigo: „Dumnezeu mi-a mai dat zile”

,

Înainte de primele cuvinte se cuvine să fac o reverență. Un mic gest de respect în fața unui om care și-a păstrat voința, zâmbetul și optimismul chiar și după ce viața i-a dat o palmă zdravănă.  Samuela Rigo a fost azvârlită de pe motocicletă, în fața unui automobil care a lovit-o în plin, a ajuns la spital cu mai multe oase rupte, iar medicii i-au spus, cu voce stinsă, că nu o să mai poată umbla. A trecut un an de atunci. S-a dat jos de pe patul de spital, s-a deplasat cu un cărucior și acum este din nou pe motocicletă. Cum a reușit? Ne spune povestea chiar Samuela Rigo, una dintre componentele WIMA.

Auto Test: Când ai mers prima oară pe motocicletă?
Samuela Rigo: Prima oară am mers pe motocicletă în 2017, la vârsta de 30 de ani. Inițial îmi plătisem școala pentru categoriile C și CE, dar în zilele care au urmat, în curtea complexului comercial unde aveam biroul, a fost deschiderea sezonului moto. Când am auzit sunetele motoarelor, am decis că voi face categoria A. Singura persoană care m-a îndrumat atunci a fost un prieten care organizase deschiderea sezonului. Din clipa în care am urcat pe două roți am știut că voi iubi motociclismul.

Pasiunea pentru motociclete am avut-o încă din adolescență. De câte ori vedeam motociclete, întorceam capul cu admirație și le urmăream.

Auto Test: A fost dificil examenul?
Samuela Rigo: Totul a decurs foarte bine pentru că m-am prezentat la examen doar după ce am simțit că sunt pregătită. Merg de aproape trei ani pe motocicletă (cu o pauză de un an) și am parcurs aproximativ 35.000 de kilometri.
Auto Test: Care a fost prima motocicletă?
Samuela Rigo: Prima mea motocicletă a fost din categoria „naked”, un Suzuki Bandit de 600 cc. Era destul de grea, dar a fost perfectă pentru început. În momentul de față conduc o motocicletă supersport, Honda CBR 600 rr. Este un model care îmi place și este comod, ușor și foarte manevrabil în curbe.
Auto Test: O folosești și când mergi la serviciu?
Samuela Rigo: Circul cu ea ori de câte ori am ocazia. Prefer drumurile mai lungi și peisajele, dar mă deplasez mult și în oraș, inclusiv la muncă. Eu și soțul meu avem o afacere în domeniul construcțiilor, mai exact prelucrări cu sticlă securizată. Eu mă ocup de partea economică și financiar/contabilă, dar și de partea de ofertare și relații cu clienții. Am un program de lucru flexibil și așa pot să îmi organizez timpul, să mă împart între familie, copii, muncă, școală, sport și alte pasiuni. Sunt o persoană foarte activă și uneori lucrez noaptea, când este liniște, ca să am ziua mai mult timp liber. În prezent studiez și AMG (n.r. Asistență Medicală Generală) și probabil voi lucra în domeniul medical, decizie luată în urma unui accident…

În primele trei luni am fost imobilizată la pat, având fixator extern de bazin.

La un pas de moarte, după accident rutier
Auto Test: Ce s-a întâmplat? A fost un accident serios?
Samuela Rigo: Ieșisem la o plimbare cu prietenă, iar la întoarcere, drumul fiind foarte aglomerat, motorul s-a încins destul de tare și am încercat să depășesc o mașină. Aveam loc suficient pentru această manevră, am semnalizat, am accelerat puțin, dar când eram foarte aproape de mașină, șoferul a frânat brusc și a tras de volan intenționând să vireze pe un drum lateral. M-a agățat cu aripa lateral spate și m-a aruncat pe contrasens, unde am fost lovită, frontal, de o altă mașină! Totul s-a întâmplat foarte repede și brusc. Mașina nu a semnalizat, eu nu am anticipat mișcarea și, deși nu aveam viteză, nu am evitat impactul. Am fost accidentată foarte grav, am avut peste zece fracturi de oase, o arteră ruptă, iar la câteva ore după accident am intrat în șoc traumatic. Medicii au decis atunci să mă bage în comă indusă. Am fost operată de urgență și pentru că Dumnezeu mi-a mai dat zile, dar și datorită eforturilor depuse de către medicii de la spitalul județean din Baia Mare, astăzi sunt în viață. În primele zile credeam că am rămas paralizată de la brâu în jos pentru că nu îmi simțeam deloc picioarele. Oasele bazinului au fost complet fracturate și dislocate, iar medicii nu mi-au dat speranțe că voi mai umbla. La câteva zile după prima operație, am mai avut câteva operații și doar după ce am trecut de ele mi s-a spus că am șanse să merg într-o bună zi.
Auto Test: Cum a decurs recuperarea? Cât a durat?
Samuela Rigo: Procesul de recuperare a fost greu, dar frumos. În primele trei luni am fost imobilizată la pat, având fixator extern de bazin. Nu aveam voie să mișc decât gâtul și mâna dreaptă. Pe urmă am avut operația de scoatere a fixatorului, iar următoarele două luni le-am petrecut mai mult în centrul de recuperare din Cluj-Napoca și am fost în scaun cu roțile. Când am plecat de acolo deja puteam să merg, dar aveam dureri mari când pășeam. Apoi am început să fac sport, cu un antrenor personal, iar la opt luni după accident puteam să alerg și tot atunci am urcat din nou pe motor. Pot să spun că procesul de recuperare continuă și în aceste zile. Petrec două ore la sală în fiecare zi și lunar fac ședințe de osteopatie, deoarece urmările încă le mai simt.
Auto Test: Cum ai reușit să depășești aceste momente grele?
Samuela Rigo: Am gândit pozitiv! Am fost mereu cu gândul la copii și am avut alături familia și oameni frumoși. Motociclistele din WIMA mi-au fost alături de la distanță, dar au fost și câteva care au venit din București doar ca să mă vadă. Personalul medical, de asemenea, a avut un aport foarte mare în tot procesul de recuperare. Am întâlnit oameni extraordinari care mi-au fost alături și pe care îi voi purta în suflet toată viața.
Curajul unui nou început
Auto Test: Mulți oameni nu s-ar mai fi urcat pe motocicletă…
Samuela Rigo: Nu am renunțat pentru că iubesc motociclismul. Și când iubești ceva, nu renunți! Recunosc, primul sentiment când am urcat în șa a fost teamă amestecată cu bucurie. Nu știam în ce măsură voi putea ține și controla motorul, ca înainte. Primele plimbări au fost scurte, de acomodare, iar după câțiva kilometri am avut dureri. Mi-am adaptat motocicleta, astfel încât să ajung bine jos, dar și în ziua de azi mai am probleme. De exemplu, pe drumuri cu denivelări am dureri destul de mari. La drumuri lungi, mâna stângă o țin rezemată de rezervor, doarece a suferit mai multe fracturi, iar momentan este prinsă cu o tijă și niște șuruburi și după ceva timp, în aceeași poziție, apar durerile.
Auto Test: Ce ai învățat acest incident?
Samuela Rigo: Primul lucru învățat este ECHIPAMENTUL OBLIGATORIU, indiferent de situație. Al doilea lucru pe care l-am învățat este să anticipez mereu mișcările celorlalți participanți la trafic. De exemplu, de câte ori mă apropii de o intersecție, încetinesc chiar dacă am prioritate. Am învățat să mă consider invizibilă în trafic. Responsabilitatea și respectul în trafic este foarte important pentru un motociclist și asta încercăm să promovăm împreună cu Asociația Femeilor Motocicliste din România.
Auto Test: Ce spun cei din familie despre pasiunea ta?
Samuela Rigo: La început nu au avut nimic împotrivă, dar după accident și-au schimbat părerea și câteva luni au încercat să mă convingă să renunț. Părinții sunt în continuare îngrijorați. Soțul mi-a promis că nu mă va mai lasă vreodată pe motocicletă, dar, când eram la recuperare, mi-a făcut o surpriză și mi-a adus o motocicletă nouă. A înțeles că pentru mine motociclismul reprezintă mai mult decât un hobby și în același timp știe că voi conduce în mod responsabil și că mă voi echipa corespunzător.
Auto Test: Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe motocicletă?
Samuela Rigo: Niciodată nu este prea târziu să încerci ceva nou. Pentru cele care ezită, cred că cel mai bine este să ceară ajutorul unui instructor, să încerce un motor mic, să vadă dacă într-adevăr își doresc acest lucru.
Auto Test: Cât de important este echi­­­­­­­pa­mentul?
Samuela Rigo: Depinde cât de mult ții la viața ta (zâmbește)! Au fost câteva cazuri când am ieșit fără echipament, iar unul dintre ele a fost în ziua în care am avut accidentul. Mi-am spus că este caniculă, că este incomod și oricum voi merge încet și nu mi se va întâmpla nimic. S-a întâmplat exact în acea zi. Concluzie – NICIODATĂ fără echipament!
Spray-ul pentru lanț, folosit ca un deodorant
Poți să-mi povestești și o întâmplare amuzantă din călătoriile tale?
Samuela Rigo: (Râde) Proaspăt motociclistă, am pornit la un drum mai lung împreună cu o prietenă, începătoare și ea. Înainte să plecăm am fost avertizate că avem „lanțurile uscate”. Nu știam de ce s-au uscat și nici nu știam că ar fi trebuit să arate altfel. De unde să știm că trebuie unse? Motocicletele funcționau și, pentru  noi, asta era suficient. Până la urmă am împrumutat un spray de lanț și pe drum ne-am apucat de muncă. Una muta motorul, cealaltă dădea cu spray. Numai că l-am folosit cum eram obișnuite cu deodorantul: adică mult și peste tot. Când am ajuns acasă, jantele noastre erau negre și cu toată mizeria, din cei 500 de kilometri parcurși, lipită de ele. Următoarele ore nu ne-am plictisit. Și uite așa am învățat să ne ungem singure lanțul!
Auto Test: Cât de mult te ajută prezența într-o asociație de motocicliste în drumurile și deciziile tale?
Samuela Rigo: Când am descoperit WIMA, era la început de drum, undeva la 25 de membre. Acum suntem peste 100. De la prima întâlnire am știut că mă așteaptă prietenii frumoase, multă nebunie și experiențe extraordinare. În colțul țării unde locuiesc, sunt puține motocicliste și a fost o bucurie să întâlnesc altele „ca mine”. Abia aștept întrunirile cu fetele din țară. Drumul până la ele este lung și de multe ori merg singură, dar fiecare călătorie a meritat din plin. Deși cu unele mă întâlnesc rar, simt că ne cunoaștem de o viață. Pentru mine este o mare bucurie să fac parte din această asociație. Este „familia mea moto”.
Auto Test: Cum sunt privite femeile pe motocicletă în trafic?
Samuela Rigo: Diferit. Unii ne admiră, alții ne condamnă. Am auzit de multe ori critici legate de faptul că o femeie sau o mamă nu are ce caută pe motor, dar au fost și cuvinte de apreciere. Cea mai frumoasă apreciere o simt când trec pe lângă copiii care fac cu mâna și zâmbesc bucuroși. De multe ori, după ce am parcat, am fost înconjurată de copii curioși pe care i-am urcat, pe rând, pe motocicletă. Au fost câțiva care m-au căutat pe rețelele de socializare și mi-au trimis mesaje de încurajare să nu renunț, când eram în spital.
Descoperind România pe două roți
Auto Test: Cât de des pleci cu motocicleta din oraș și cum te organizezi?
Samuela Rigo: De când începe căldura profit de fiecare weekend liber să plec undeva. Când călătoresc mai mult zile, trebuie să mă organizez foarte bine deoarece pe un motor sport nu încap multe bagaje. Am învățat să îngrămădesc strictul necesar într-un ghiozdan, lucru deloc simplu pentru o femeie. Fiecare călătorie este specială și interesantă și mereu descopăr drumuri frumoase despre care nu știam că există.
Auto Test: Ai avut parte și de incidente tehnice serioase?
Samuela Rigo: Am făcut pană noaptea în centrul Bucureștiului, când eram cu o prietenă și trebuia să ajungem la Satu Mare, mi s-a rupt cablul de ambreiaj în vârful muntelui și s-a stricat releul de încărcare pe serpentine și trebuia să schimb baterii la cinci minute și de fiecare dată porneam împinsă… Fiecare experiență este diferită, dar mereu se termină frumos.
Auto Test: În ce zone îți place să călătorești cel mai mult?
Samuela Rigo: Îmi plac regiunile de munte cu păduri, peisaje și multe curbe. Primul loc pe lista mea de preferințe este Pasul Gutâi din Munții Igniș, probabil și pentru că este foarte aproape de mine. Este o zonă cu multe serpentine, peisaje frumoase, iar la destinație, lângă o cascadă, ne așteaptă o păstrăvărie frumos amenajată, unde au preparate de casă și pește foarte bun. Îmi place mult și pe Valea Oltului, Transalpina, Lepșa, zona Vatra Dornei… etc.
Auto Test: Cu cine pleci la drum?
Samuela Rigo: În afară de traseele organizate de WIMA, merg mai mult singură sau cu un grup restrâns de prieteni. La întâlnirile cu alte motocicliste uneori merg cu o prietenă din Satu Mare cu care am luat permisul în aceeași perioadă. Am înfruntat frig crunt, furtuni urâte, ploi torențiale, ceață, caniculă, grindină și lista poate continua. În 2019 am participat și la Women Riders World Relay și a fost o experiență foarte frumoasă. Am parcurs aproximativ 2000 de km într-un weekend, am preluat ștafeta de la fetele din Ucraina, de acolo am mers în Bârlad unde am înnoptat, iar dimineață am plecat spre București, iar apoi spre Ruse, unde am predat, motociclistelor din Bulgaria, ștafeta care a făcut înconjurul lumii.
Auto Test: Ce planuri de călătorii ai? Unde ai vrea să mergi?
Samuela Rigo: În ultimii doi ani am avut plănuită o tură de o săptămână în Austria, cu bilete și trasee pregătite, altă săptămână în Cehia cu rezervările aferente, ture pe circuit, dar nimic nu a fost dus la îndeplinire, așa că nu mai plănuiesc nimic. Îmi doresc mult să recuperez toate aceste călătorii, ratate din cauza accidentului și a pandemiei. De asemenea îmi doresc mult să străbat Norvegia. Am auzit că sunt trasee foarte frumoase.

Foto: arhiva Samuela Rigo

Interviu: Radu Zamfir – Bikerul în halat alb

Mihaela Hodivoianu: „Eu, motociclista. Noi, puterea”

Adriana Branea: „Motocicleta este un mijloc de transport, dar și un stil de viață”

Marian Vulpe: „Câte motociclete ați văzut parcate în fața unui cabinet de psihoterapie?”

Andreea Iancu: Moto-fericirea se ia

Carmen Lupuleț: Motocicleta, „prințul consort” și accidentul din lanul de grâu

Sorana Chiru: „Echipamentul mi-a salvat pielea în două rânduri”

Mihai Țică: „Albul cu motocicleta”

Interviu: Mihai Barbu – Călătorie fascinantă în Mongolia, cu soția și copilul de șase ani

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


doi + 7 =