Robert Drăgan: Promotorul karturilor care nu poluează

,

Robert Drăgan a practicat gimnastica, și-a dorit să devină pilot de supersonice, a fost campion național de automobilism și de off-road, iar pentru visul băiatului său a vândut tot și a plecat în Italia. S-a întors în țară după 10 ani și a lansat mașinuța cu motor electric. Copiii sunt foarte încântați. La fel și părinții…

Robert Drăgan: Am început cu liceul militar, dar am renunțat pentru că îmi doream să devin pilot de avioane supersonice. Visul meu s-a năruit când am aflat, pe vremea lui Ceaușescu, că piloții de la Bobocu zburau tot mai rar din lipsă de combustibil. M-am înscris la alt liceu în București, iar după aceea am ajuns la o facultate electrotehnică și telecomunicații. Așa am ajuns inginer.
Auto Test: Iar acum sunteți și antreprenor…
Robert Drăgan: M-am apucat în anul 1990, iar zece ani am administrat pista de karting din parcul Herăstrău. În această perioadă s-a născut și băiatul meu și bineînțeles că l-am adus la pistă și l-am pus să conducă. Toți piloții de karturi și raliuri pe care îi cunoșteam mă îndemnau să-l duc la concursuri.
Auto Test: Câți ani avea când a început competițiile oficiale?
Robert Drăgan: Șapte ani! A devenit campion național și a câștigat și Campionatul Sud-Est European și toată lumea îmi spunea că este „prea bun” pentru competițiile din regiune, așa că am decis să mergem în Italia… în patria karting-ului. Acolo nivelul este foarte ridicat și nu s-a adaptat. Ne-am întors în țară, dar după un sezon ne-am încercat din nou norocul în Italia. Un an am stat doar pe avioane. Plecam marți în Italia și ne întoarcem duminica. La un moment dat am început colaborarea cu Lenzokart și am decis să fie pilotul oficial al acestei fabrici. Când am văzut că avem rezultate, în anul 2008, am vândut tot ce aveam în România, inclusiv casa, și m-am mutat în Sicilia.
Auto Test: Ce rezultate a avut Tomi?
Robert Drăgan: Șapte ani ne-am concentrat doar pe Campionate Mondiale și Europene și am avut rezultate foarte bune. Am ajuns până la nivelul de vicecampion mondial.
Auto Test: Și ce s-a întâmplat? De ce nu ați mai continuat, cu băiatul, pe același drum?
Robert Drăgan: S-a întâmplat… ce se întâmplă cu mulți copii. De câte ori câștiga o cursă importantă îi cumpăram un gadget. Noi, părinții, i-am năruit cariera! La un moment dat, pierdea mai mult timp la jocuri decât la karting. La nivelul de acolo, nu stă nimeni de vorbă cu tine. Când și-au dat seama că pilotul „nu mai are tragere de inimă” nu au mai făcut nimic pentru a încerca să-l ajute.
Auto Test: Ce spune acum Tomi?
Robert Drăgan: Că s-a liniștit cu jocurile și că vrea să se antreneze. Niciodată nu este târziu, dar la nivel mondial ai nevoie măcar de un an de pregătire, în care să faci cel puțin 150 de kilometri în fiecare zi. Lui îi pare rău, dar nu cred că vrea să facă acest efort, iar eu nu pot să plec la drum dacă nu știu că el este dedicat sută la sută. Ca să te antrenezi un an, ai nevoie de un buget foarte mare. Un set de anvelope costă 150 de euro și ai nevoie de zece seturi… pe zi. Sunt foarte mulți bani.
Auto Test: Știu că ați lansat și un motor electric…
Robert Drăgan: (Râde) Nu mi-a plăcut niciodată motorul în doi timpi care merge cu benzină amestecată cu ulei. În anul 2011 am început să pregătesc noul propulsor electric. L-am terminat în patru ani, iar în 2016 am început producția de serie. Reprezentanții fabricii voiau să-l lansăm în Franța, Germania sau în Anglia, dar eu le-am spus că nu vreau decât în România, iar dacă nu sunt de acord o să-mi găsesc alt șasiu. Așa că am plecat, am venit la autodromul lui Titi Aur și am lansat karturile electrice în România. Din anul 2016 promovez vehiculele electrice pentru copii.
Auto Test: Vă place mai mult motorul electric decât cel pe benzină?
Robert Drăgan: La un motor electric, după ce ai făcut setările, totul depinde de copil. Am mănuși albe. Nu umblu la motor, nu gresez lanț, nu schimb bujii, nu reglez carburatoare. Totul este digital, din telefon, copilul cel mai bun câștigă. La termic lucrurile stau altfel. Copilul stă într-un colț, iar mecanicii și motoriștii se apucă de schimbat piese și de pilit.
Auto Test: Văd că sunt mulți copii. Care este rețeta succesului?
Robert Drăgan: Un antrenament de două ore, pe un kart pe benzină, costă între 1.600 și 2.000 de lei, iar o competiție de două zile ajunge la aproape 2.000 de euro. La un kart pe benzină, motorul și lanțul trebuie gresate la zece minute, schimbi pistonul o dată pe zi și trebuie să pui combustibil. La kartul electric, în loc să plătească părintele 2.000 de euro pe o competiție, plătește 300 de euro, iar un antrenament costă 200 de lei. Suntem trei oameni care gestionăm 60 de copii și ne concentrăm doar pe pilotaj. Bateriile sunt de 1 sau 2 kW și le încarc în cortul de la intrare. Nici nu știu cât mă costă: 20 sau 40 de bani pentru fiecare kW. Karting-ul electric a prins rapid pentru că este mult mai accesibil. Aici totul este digital. Merge sau nu merge. Nu este ca televizorul cu purici, să mai mișc de antenă…
Auto Test: Văd că ați organizat și evenimente în orașe…
Robert Drăgan: Primăriile sunt mult mai deschise la acest gen de competiții. În București le-am făcut pe Calea Victoriei. În centrele orașelor, sponsorii vin de drag. Au expunere mare, nu este zgomot și este o competiție curată. Primarii sunt încântați mai ales când văd că învățăm copiii cu noile tehnologii.
Auto Test: Care sunt planurile?
Robert Drăgan: Aș fi vrut să fie ultimul an, dar m-a tras în spate povestea asta cu Covid-19. Eu sunt gata și cu șasiurile de juniori și seniori, dar acum trebuie să mai stau un an să le lansez, tot în România. Sper să găsesc o variantă ca această mișcare să fie preluată ori de Automobil Clubul Român, ori de federație. După aceea vreau să plec în Sicilia și să fac o mică fabrică de kituri de conversie pentru ATV-uri, scutere, mici motociclete… vehicule folosite în competițiile pentru copii. Cumpără kitul, dă jos motorul vechi și îl pune pe cel electric și pleacă mai departe.

Foto: Sorin Barbu

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− unu = 2