Rețeta succesului este climatul cabinei

,

Indiferent ce temperatură se află în afara unui automobil, cea din interior este o componentă primordială pentru confortul unei călătorii. Ok, însă într-un hipercar oare cum o fi?

Partea bună este că cei de la Bugatti oferă propria rețetă pe care au aplicat-o pe modele din patrimoniu în frunte cu Chiron Pur Sport, urmat de Divo și apoi pe toate celelalte variante Chiron2. Mai este necesar să spunem că timpul petrecut de pasageri în cabină se va transformă într-o experiență viscerală dacă nu ar exista un control perfect al temperaturii la… 400 km/h, să zicem? Iar pentru asta sunt necesare două radiatoare de aer condiționat care să asigure disiparea căldurii din vehicul, comandate de o unitate de climatizare centrală și un compresor care alimentează întregul sistem. Iar traseele sale au o lungime considerabilă, de aproximativ 9,5 metri în total, „de vină” fiind motorul montat central.
Marea provocare în proiectarea sistemului de aer condiționat a pornit de la ipoteza că fiecare individ are propria senzație individuală de temperatură. Europenii, de obicei, se simt confortabil între 21 și 22 de grade, în timp ce majoritatea americanilor preferă o temperatură cu câteva grade jos.

„Pentru noi, este important să ne asigurăm că temperatura selectată se impune rapid. Dar nu trebuie să existe niciun neajuns. Sistemul de aer condiționat funcționează cel mai bine atunci când ocupanții nu îl simt. Trebuie să ne asigurăm că nu există curent sau zgomot și doar atunci vă veți simți confortabil”, explică Julia Lemke cea care, în calitatea sa de coordonator pentru interior, este responsabilă de toate problemele referitoare la habitaclul noului Chiron Pur Sport.

Cerințele sunt uriașe în cazul vehiculelor de viteză. Pentru ca alimentarea cu aer să funcționeze corect și la viteză maximă este musai să poți controla ventilația și aerul condiționat, iar pentru asta sistemul de climatizare trebuie să modifice rapid debitul de aer la viteze mari de rulare. În vehiculele convenționale, aerul este forțat în interior la capătul inferior al parbrizului, dar într-un Bugatti acest lucru se întâmplă doar până la aproximativ 250 km/h. Din acest moment, se trece la presiunea negativă unde un sistem sofisticat de control cu ​​o clapetă adițională de aer și o suflantă optimizată asigură ca aerul să intre constant în interior.

Când este vorba despre influențarea temperaturii din cabină, Bugatti Chiron Pur Sport mai are și alte caracteristici interesante. Datorită vitezei incredibile atinse, uneori cu mult peste 400 km/h, eficientizarea caroseriei este un reper al proiectării. Astfel, parbrizul plat a căpătat o înclinație de doar 21,5 de grade. Aceasta mărește suprafața vitrată la 1,31 metri pătrați, în timp ce o mașină compactă convențională are o suprafață de sticlă de aproximativ 0,7 metri pătrați și un unghi de înclinare de aproximativ 30 de grade. Drept urmare, interiorul unui Bugatti se încălzește mai mult datorită radiației solare mai mari captate. Sky View, opțiunea pentru acoperișul din sticlă, care este populară printre posesorii de Bugatti, crește și mai mult nivelul de căldură din interior atunci când soarele strălucește. Pentru contracararea acestui fapt, modelele Chiron și Divo au câte un compresor puternic de aer condiționat, cu o capacitate de răcire de până la 10 kW și două radiatoare de aer condiționat. Și apropos, în Europa această structura este suficientă pentru răcirea unui apartament cu o suprafață de aproximativ 80 de metri pătrați…
În ciuda seriei mici, de doar 500 de vehicule planificate, Bugatti face eforturi enorme pentru atingerea perfecțiunii și a folosit două vehicule de test pentru încercările climatice din timpul dezvoltării Chiron. La ora actuală, ca să-și continue proiectele, Julia Lemke urmărește fluxul de aer din cabină folosind simularea 3D, jetul de fum și chiar firele din lână. S-ar putea să pară ciudat, însă acestea din urmă indică foarte clar fluxul de aer. Oricum, scopul final rămâne continuarea perfecționării și reglarea sistemului de aer condiționat, astfel încât ocupanții vehiculului să se simtă confortabil și să nu existe niciun motiv de distragere a atenției de la cursul călătoriei. Și, după cum spun cei de la Bugatti, rezultatul este perfect doar dacă temperatura ambientală este, la rândul ei, perfectă.

Foto: Bugatti

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 + = unsprezece